נגד הזרם: ההורים שבוחרים לגדל ילדים טבעונים מלידה

מה גורם להורים לבחור לגדל את ילדיהם כטבעונים מלידה? איך עושים את זה נכון? ואיך מתמודדים עם הסביבה שעדיין ברובה קרניבורית?

בשנים האחרונות מגמת הטבעונות הולכת ותופסת תאוצה, ואיתה גם הורים שבוחרים לגדל את ילדיהם כטבעונים מלידה.

ליהי יפה, דיאטנית קלינית המתמחה בתזונת ילדים והריון, וחברת עמותת "עתיד" לדיאטנים בישראל, מספרת על יתרונות הטבעונות לבריאות ילדים, "התזונה המערבית דלה בסיבים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים, שעוזרים להתמודד עם מחלות מערביות כמו סכרת, מחלות לב ועוד, ערכים שנקבל ממזון טבעי מהצומח כמו ירקות, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים. בנוסף, תזונה טבעית עוזרת בפיתוח הרגלי אכילה נכונים. ילדים לרוב לא מכירים הרבה מזונות טבעיים כי התזונה מבוססת על מזון מעובד והרבה מלח, סוכר ושומן רווי שממסכים את הטעמים הבסיסיים".

יפה מדגישה את החשיבות בנטילת B12, "מקור הויטמין באדמה ואין מספיק ממנו במזון מהצומח כתוצאה מרמת ההיגיינה היום. חשוב לבדוק שלאם מניקה יש מספיק מהויטמין, ומרגע שהתזונה יותר מוצקה, לתת לילד תוסף".

''טבעונות יכולה לסייע בפיתוח הרגלי אכילה נכונים''

יפה מספרת על הפעם הראשונה בה התזונה הטבעונית קיבלה גושפנקא מקצועית רשמית "ב-2009 איגוד הדיאטנים האמריקאי הכה גלים כשדיבר על תזונה טבעונית וצמחונית כמתאימה לכל שלבי החיים. מאז ארגוני בריאות רבים נוספים המליצו על טבעונות".

מה עם החששות בנוגע למחסור בברזל ובחלבון?

"רוב האוכלוסייה צורכת פי 2 חלבון מהמומלץ. בתזונה טבעונית מגוונת לרוב מגיעים לדרישות המומלצות ואפילו קצת מעליהן. לגבי ברזל, הרבה ישראלים נמצאים בחוסר, ומרבית האוכלוסייה אוכלת בשר. תזונה עשירה בויטמין סי או חומצה ציטרית, בעדשים, גרגירי חומוס, טחינה מלאה ועוד, תעלה את רמות הברזל".

מה היית ממליצה להורים שמאמינים בדרך הזו אבל מתלבטים לגבי הילדים?

"לגדל ילדים בהתאם לאמת שלנו זו חלק מהאחריות ההורית. אני ממליצה להתייעץ עם דיאטנית שמבינה בתזונה מהצומח ובתזונת ילדים, ובקבוצות של משפחות טבעוניות"

זה אורח חיים יקר יותר?

"סל קניות ללא מזון מהחי לא צריך להיות יקר יותר" אומרת יפה, "בטח שלא בישראל".

"לא כל מה שבנורמה נכון"

אפרת ביטי אכדרי, בת 38 מת"א, מגדלת עם זוגתה 2 ילדים טבעוניים. "לא כל מה שבנורמה נכון" היא אומרת, "שתינו הפכנו לטבעוניות כשנחשפנו לזוועות התעשייה. קאי, בן השנה ו-10 חודשים והיילי בת החצי שנה, טבעונים מבטן ומלידה. לא היה סיכוי שניתן להם את מה שאנחנו לא מכניסות לגוף"

איך הסביבה הגיבה?

"יש כאלה שאמרו שזו כפייה, כאילו שאם ניתן לילדים בשר זו לא כפייה". אמרה אפרת. לטענתה, אם מקנים לילדים ביטחון, אין להם פחד מלהיות שונים, "גם ילד עם משקפיים הוא שונה" היא מסבירה.

''לגדל ילדים בהתאם לאמת שלנו זו חלק מהאחריות ההורית''

מה יקרה אם בעתיד הילדים יאמצו אורח חיים לא טבעוני?

"הם תמיד יהיו הילדים שלי אבל אני אתאכזב. זה כמו לחנך ילד לא להתעלל בחיות, לא לרצוח ולאנוס ושהוא יעשה את זה. בסבל כולם שווים".

אך לא כל ההורים דוגלים בגישה הזו. ג'וליאנה בסי, בת 36 מאשקלון, אומרת כי "לכל אדם יש זכות בחירה. במשך יותר מ-20 שנים גם אני אכלתי מהחי". בסי מספרת כי "אני טבעונית ובן הזוג שלי בדרך לטבעונות. אני אמא ל-6 ילדים טבעונים, שני הצעירים, בת 3 ובן 4 חודשים, טבעונים מלידה. אני מבשלת ואני לא מסוגלת לתת להם מוצרים מהחי, שעושים רק נזק. יש שפע של מזון מהצומח".

היו חששות כשהעברת אותם לתזונה הזו?

"עדיין יש, זה לא הולך חלק עם חלקם. אחת הבנות לא מסוגלת לאכול מוצרים מהחי, אבל גם לא אוכלת קטניות. יש לי נטורופתית צמודה, אני שולחת לה בדיקות דם של הילדים אחת לשנה והיא מכוונת אותי בהתאם".

ששת ילדיה של ג'וליאנה בסי. ''הם מתגאים להגיד שהם טבעונים''

הילדים מודעים לזה שזו בחירה לא שגרתית?

"מאוד, ואפילו מתגאים ושמחים להגיד בבית הספר 'אני טבעוני' ו'אמא שלי הכינה נקניקיות טבעוניות'".

"לכל אדם יש זכות בחירה"

ניקול גורדין פרפיגנל, בת 32 משרונה, אם לניתאי בן השנה וחצי ולליבי בת הארבע וחצי אומרת כי "אני והילדים טבעונים ובעלי טבעוני רק בבית".

איך החלטתם לגבי הילדים?

"זה היה ברור, משיקול בריאותי בעיקר. עם הגדולה היו לי חששות. נהייתי טבעונית חודש אחרי שנולדה, כל הזמן עשיתי לה בדיקות, ולא היה חסר כלום. אני מקפידה על חלבון מלא בכל ארוחה. הם הכי אוהבים פסטה, ואני מבשלת פסטה הפתעות, עם דברים בריאים. מכל דבר שהם לא אוכלים אנחנו עושים קציצות".

ילדיה של ניקול גורדין פרפיגנל. ''היה ברור שנגדל אותם כטבעונים, כשהם יגדלו הבחירה בידיהם''

בהיריון השני, כשכבר היית טבעונית, פחדת?

"ברור, וכשילדתי ציפיתי לתינוק קטן - והוא נולד 4.5 קילו. לקראת גיל שנה, רציתי לעשות לו בדיקות דם, והרופא אמר 'אין צורך. צבע העור שלו בסדר, הוא שמנמן, כשחסר משהו רואים'".

מה יקרה כשהם יגדלו וייחשפו למסגרות מעורבות?

"הבחירה אצלם. הם יוכלו לאכול בשר מחוץ לבית. אבל לא נראה לי שזה יקרה, הילדה שלי כל הזמן אומרת לבעלי 'תפסיק לאכול פרות'. היא גדלה ליד חיות וכששמעה שיש אנשים שאוכלים אותן היא לא קיבלה את זה".

ניקול מספרת על תגובות לא קלות מהסביבה, "אמא שלי כל הזמן דאגה שלבת שלי 'בטוח חסר משהו', אבל ברגע שהבן נולד היא שחררה כי ראתה כמה טוב היא גדלה. מחברות ילדות אני שומעת 'מוצרי חלב זה הכי בריא'. בתגובה אני מרצה על כמה שזה לא בריא ושולחת אותן לקרוא קצת. אבל אנחנו כבר לא מרגישים שונים", היא מסכמת "יש יותר ויותר משפחות טבעוניות".