לקראת הכרעת בג"צ: כל מה שצריך לדעת על מיכל האמוניה

רגע לפני ההכרעה המשפטית, הכנו סרטון קצר שמסביר בדיוק מה עומד במרכז הקרב שמתחולל כבר כמה שנים במפרץ חיפה והגיע לנקודת רתיחה

זמן צפייה: 01:13

לאחרונה מיכל האמוניה חזר לכותרות, אבל האם כולנו צריכים להיות מודאגים? ומה בכלל הסיפור עם המיכל הזה? אנחנו כאן כדי להסביר. מיכל האמוניה במפרץ חיפה שייך לתאגיד חיפה כימיקלים, העוסק בעיקר בייצור דשנים וכימיקלים. האמוניה היא חומר גלם שמיובא ומאוחסן במכל. כבר מ-2011 מתקיים מאבק ציבורי להזזת המכל, שנחשב לסיכון סביבתי קטלני.

בפברואר 2016 מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה איים בפגיעה קשה בישראל באמצעות מתקפה על מכל האמוניה וציין כי טיל שייפול על המכל יביא לפגיעה הדומה לזו של פצצה גרעינית. בינואר השנה התפרסם דו"ח קינן, בו 10 חוקרים עצמאיים התריעו כי מאות אלפי אנשים נמצאים בסכנת מוות עקב מערך ייבוא האמוניה. בדו"ח נכתב כי קריסה או פגיעה במיכל עלולה להביא לנזק ברדיוס של עשרות קילומטרים, וסכנה גדולה יותר נובעת מהאנייה שממלאת אותו, שעוגנת כיממה במפרץ חיפה כל חודש.

המאבק המשפטי סביב האמוניה

עוד נטען כי מכל האמוניה מעולם לא היה אינטרס לאומי כי 90% מאספקתו נועדה לייצוא, ואילו כמות האמוניה שנחוצה למשק ניתנת לייבוא ואכסון במיכלים קטנים ומוגנים, ופיזור במקומות בטוחים. בחיפה כימיקלים טענו: "מסקנות הדו"ח נדחו על ידי גורמי ביטחון. פרופ' קינן נשען על בדיקה מלפני למעלה מ-40 שנה שאינה רלוונטית".

בפברואר קבע בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה שהמכל ירוקן תוך 10 ימים בעקבות מסקנות הדו"ח, וכי חיפה כימקלים ידאגו להבטיח מלאי לשעת חירום כפי שהתחייבו. חיפה כימיקלים ערערה ובית המשפט העליון פסק לבקשת החברה ובגיבוי המדינה שניתן יהיה למלא את המיכל פעם אחרונה, בצירוף שורת תנאים - המרכזי הוא שהמילוי ישמש לאספקת צורכי המשק לפני שישמש לייצוא.

''אנו מצפים שראש הממשלה יפסיק לבזות את החלטת בית המשפט''. יונה יהב
''אנו מצפים שראש הממשלה יפסיק לבזות את החלטת בית המשפט''. יונה יהב

בסוף אפריל התערב לראשונה במאבק ראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקש להאריך את הפעלת המיכל כדי למנוע פיטורי אלפי עובדים ומחסור באמוניה בתעשייה. המדינה הגישה את עמדתה לבית המשפט העליון, כי יש להורות על עיכוב ביצוע פסק הדין עד 1.6, כדי לאפשר תקופת התארגנות לצרכני האמוניה ולבחון מתן פתרון מקיף, וייתכן שתישקל תקופה נוספת של שימוש במיכל. ראש עיריית חיפה יונה יהב אמר "אנו מצפים שראש הממשלה יסייע לחיפה כימיקלים להפנים ולהיערך לפינוי המיכל במקום לבזות את החלטת בית המשפט".