מו"מ אינטנסיבי בקטר: "קרובים לסיכום על עקרונות העסקה"

ראשי המוסד ושב"כ ובכירים נוספים מצוות המשא ומתן הישראלי החלו את הדיונים בפסגה בקטר, ולפי גורם ישראלי, ישנה התקדמות בשיחות. מקורות מצריים: "אפשר לגשר על הפערים ולהיכנס למשא ומתן על הפרטים לעסקה". הצטמצמו המחלוקות בנוגע לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי, ישראל הציעה למתווכות: האו"ם יבצע את הבידוק בחזרה לצפון הרצועה במקום צה"ל

זמן צפייה: 03:44

בכירים בצוות המשא ומתן הישראלי, בראשות ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע, החלו היום (רביעי) בשיחות בפסגת קטר - וגורם ישראלי בכיר מסר לחדשות 13: "קרובים לסיכום על עקרונות העסקה". בדיונים משתתפים ראש ה-CIA האמריקני, ויליאם ברנס, ראש ממשלת קטר, מוחמד בן ג'אסם אאל ת'אני, ובכירים מצריים. ברקע ההתקדמות במגעים, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר - ובכירים ישראליים נוספים ייצאו למצרים ולקטר.

במהלך הפסגה בקטר, הפערים המשמעותיים בין ישראל לחמאס הצטמצמו - ובהם התקדמות בשיחות בנוגע לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי. לפי ההסכמות, ישראל תיסוג מאזורי אוכלוסייה עמוסים לאורך הציר, ומנגד, המתווכות, מצרים וקטר, התחייבו לקיים צעדים למניעת ההברחות לרצועת עזה. כמו כן, יחל משא ומתן על שמות האסירים ששוחררו וקווי הנסיגה המדויקים. המשא ומתן יימשך בזמן השלב השני - ובו הצדדים ינסו להגיע לעסקה כוללת.

במקביל, חמאס דורשים שתושבי עזה יחזרו לצפון הרצועה ללא בידוק כלל. ישראל לא מסכימה לתנאי זה, והציעה למתווכות לפנות לאו"ם - על מנת שיבצעו את הבידוק במקום צה"ל. מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ישראל לא מוותרת על בידוק ומניעת מעבר מחבלים ואמצעי לחימה צפונה". גורמים המעורים בפרטים במשא ומתן אומרים לחדשות 13 כי ישראל לא תסתמך בלעדית על האו"ם בבידוק האזרחים בעת עלייתם צפונה. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפויים להיפגש בעוד כשבועיים בוושינטגון - ולדון בסוגיות מרכזיות במשא ומתן.

פעילות כוחות צה"ל סמוך לציר פילדלפי
פעילות כוחות צה"ל סמוך לציר פילדלפי, לפני כחודש | צילום: דובר צה"ל

מקורות מצריים וקטריים מסרו לחדשות 13 כי "אפשר לגשר על הפערים ולהיכנס למשא ומתן על הפרטים לעסקה", והמחלוקות העיקריות כעת סובבות סביב המעבר בין השלב הראשון לשני בעסקה. חמאס דורש שהתקופה למשא ומתן בין הסבבים תיארך מספר חודשים - וישראל מעוניינת במספר שבועות בודדים. בתוך כך, מקורות פלסטיניים מסרו לחדשות 13 כי "חמאס מבקש הבהרות מהמתווכות לגבי מנגנון לסיום המלחמה" - ומנגד, ישראל מעוניינת במנגנון לחידוש הלחימה במידה וחמאס יפרו את ההסכם.

במקביל, שר הביטחון יואב גלנט נאם הערב בטקס סיום המכללה לביטחון לאומי, והתייחס למגעים לעסקת חטופים: "גם בשעות אלה, כאשר לוחמי צה"ל פועלים למיגור ארגון החמאס, מוטלת עלינו החובה להשיב את החטופים אל ביתם. זהו ציווי מוסרי עליון - וזוהי מטרת מלחמה מוצהרת. פעולתה הנחושה של מערכת הביטחון יצרה את התנאים למהלך להשבת החטופים".

"נפתח בפנינו חלון הזדמנויות מוגבל לממש את חובתנו הערכית והמוסרית להשבת חטופים", הדגיש גלנט. "התנאים שיווצרו בעקבות העסקה - יקדמו את האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו, ואילו, על הסיכונים שעלולים להיווצר - צה"ל וכוחות הביטחון יודעים לגבור. לצד הפעולה להכרעת חמאס, ראוי, נכון וצריך לקיים עסקה להשבת החטופים".

שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אלעד מלכה

אמש, גורם בכיר בקהיר אמר לרשת "אל-קהארה" המצרית כי "יש הסכמות על סעיפים רבים" בין הצדדים. לפי אותו גורם, "מצרים הביעה את עמדותיה הנחרצות לגבי הצורך בהגעה להפסקת אש מיידית והקלה על כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה".

בנוסף, בכיר בחמאס אמר ל"אל-חדת'" הסעודי: "מסרנו למתווכות תשובה 'חיוביות באופן מסוים' - וכעת אנו ממתינים לישראל". גורם מצרי: "הושגה התקדמות בנוגע לנסיגת צה"ל מציר פילדלפי". גורם בכיר לחדשות 13: "ישראל תתקשה להסכים לנסיגה מציר פילדלפי". בין הסוגיות הפתוחות: פריסת הכוחות בעזה בשלב הראשון וזהויות המחבלים שישוחררו.

מוקדם יותר, לפי דיווחים ערביים, אמר בכיר בחמאס כי הארגון דורש "ערבויות להפסקת אש קבועה". הוא הוסיף כי בארגון הטרור "לא יסכימו לשום דרישה למניעת חזרת אזרחים בעזה לבתיהם, ודוחים על הסף כל הצעה שכוח זר או ערבי ייכנס לרצועה". גורם אחר בחמאס אמר לרשת "אל-ערבייה" כי "ההדלפות בכלי התקשורת, שלפיהן חמאס חזר בו מהדרישה להפסקת אש מלאה וקבועה - לא מדויקות".

קרובי חטופים בצעדה בתל אביב
קרובי חטופים בצעדה בתל אביב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ברקע הפסגה בקטר, משפחות חטופים ומוחים למען שחרור החטופים משבי חמאס החלו היום בצעדה, שתימשך ארבעה ימים, משער בגין של בסיס הקריה בתל אביב ועד למשרד ראש הממשלה בירושלים - בקריאה לקיום עסקה, שתשיב את קרוביהן. הצעדה תלך בצידי נתיבי איילון וכביש 1, עד לצומת בית דגן - ומשם ייסעו באוטובוסים לניר צבי, בו יעבירו את הלילה.