דיווח: ראש המוסד לשעבר איים על התובעת בהאג לא לפתוח בחקירה

לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, בעת שכיהן כראש המוסד הפעיל יוסי כהן לחץ רב על פאטו בנסודה שלא לפתוח בחקירה נגד ישראל בשל "פשעי מלחמה בשטחים פלסטיניים". לפי הדיווח, בסדרת פגישות חשאיות בין השניים איים כהן על התובעת לאחר שעלה חשש כי בית הדין הבינלאומי יעמיד למשפט קצינים בכירים בצה"ל

זמן צפייה: 00:27

עיתון ה"גרדיאן" הבריטי דיווח היום (שלישי) כי בעת שכיהן כראש המוסד, יוסי כהן איים על התובעת הקודמת בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה, שלא לפתוח בחקירה נגד ישראל בשל "פשעי מלחמה בשטחים פלסטיניים". האיומים התרחשו בסדרת פגישות חשאיות בין השניים, לאחר שעלה חשש כי בית הדין בהאג יעמיד למשפט קצינים בכירים בצה"ל.

לפי הדיווח, ראש המוסד לשעבר תפקד כ"שליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו", ופעולתו אושרה בדרגים הגבוהים ביותר. כמו כן, דווח כי כהן השתמש ב"טקטיקות מלוכלכות" כדי למנוע מהתובעת להעמיד לדין את ישראל, לאחר שזו פתחה בבדיקות בנושא "פשעי ישראל בגדה המערבית".

בשיחותיהם, כהן אמר לתובעת כי "עליה לעזור לישראל - כדי שהמוסד יעזור לה בחזרה", וכי "לא כדאי לה להיכנס לתרחישים שיסכנו אותה או את משפחתה", כך לפי גורמים המעורים בנושא. הם הוסיפו כי כחלק מהשיטות בהן השתמש כהן, שהוגדרו אף כ"מעקב", המוסד השיג הקלטות של בעלה של בנסודה - ואיים להשתמש בהן לצרכים מסוימים אם תפעל נגד ישראל.

התובעת הראשית בהאג, פאטו בנסודה
התובעת הראשית בהאג, פאטו בנסודה | צילום: רויטרס

את בנסודה החליף קארים חאן, שאמר בריאיון לרשת CNN האמריקנית כי בית הדין מבקש להוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט - אותם הזכיר בשורה אחת עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שגם נגדו יבקש להוציא צו מעצר "באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לתחקיר העיתון הבריטי: "הטענות מלאות בהאשמות שגויות ומופרכות שנועדו לפגוע בישראל". כהן ובנסודה לא מסרו תגובה.