פרסום ראשון: הבכירים בישראל והפגישה החשאית על "היום שאחרי"

בכירים בצה"ל ובשב"כ נועדו עם גורם בכיר בפת"ח ודנו איתו בשאלת "היום שאחרי". הבכיר בפת"ח אמר: "אנו יכולים לנהל את הרצועה ברמה המקומית בטווח הזמן המיידי והרחוק". הדרג המדיני עודכן על פרטי הפגישה ותוכנה לאחר קיומה. בן גביר לנתניהו: "הבהר אם הפגישות היו על דעתך ובהנחייתך"

זמן צפייה: 02:20

פרסום ראשון: זו כנראה הסוגייה הפוליטית הרגישה ביותר מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמצהיר שלא תהיה כל נגיעה לרשות הפלסטינית ב"יום שאחרי". ברקע הדברים הללו, פורסם הערב (חמישי) לראשונה במהדורה המרכזית כי בתקופה האחרונה התקיימה פגישה חשאית בין שני בכירים ישראלים לגורם בכיר בפת"ח. על הפרק: שאלת "היום שאחרי" בעזה והאפשרות שגורמים עזתים, המשויכים לפת"ח, ינהלו את החיים ברצועה.

מי שנשלחו מטעם ישראל לפגישה הזו הם מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכיר מאוד בשב"כ. לא ברור אם נתניהו אישר את דבר הפגישה, ומלשכתו לא נמסר ההתייחסות עד כה - אך בדרך כלל פגישות מהסוג הזה עוברות ברוב המקרים את אישור ראש הממשלה. כמו כן, רוב שרי הקבינט לא ידעו על הפגישה.

במהלך הפגישה, דנו כאמור שני הבכירים הישראלים עם הבכיר הפלסטיני על האפשרות שאנשי פת"ח ישתלבו בניהול הרצועה בטווח הזמן המיידי והרחוק. ממסמך שהגיע לחדשות 13, אמר אותו בכיר בפת"ח: "כל עוד שלחמאס קיימת אחיזה צבאית ואזרחית הידיים שלנו כבולות. יש בידינו יכולת לגייס אנשים עבור 'פיילוט" במסגרתו אנחנו נטפל באספקת הסיוע ההומניטרי. בטווח הזמן המיידי נוכל לאתר גורמים מקומיים משלנו שיובילו את המשאיות עם הסיוע למקומות בהם צה"ל יכווין אותם ולמקומות בהם אין אחיזה של חמאס".

בתוך כך, מחר יגיע מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לביקור בישראל, וייפגש קבינט המלחמה בצל המתיחות עם הממשל האמריקני, בין היתר על רקע העובדה שלא מתקבלות החלטות לגבי "היום שאחרי".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר כי "הדיווח לפיו בכירים בצה"ל ושב"כ נפגשו עם בכיר בארגון הטרור פת"ח מעלה תהיות רבות בנוגע להתנהלות הדרג המקצועי. אני מצפה מראש הממשלה להבהיר האם הפגישות עם בכיר בפת"ח היו על דעתו ובהנחייתו, או שמא שר הביטחון והדרג המקצועי עשו זאת על דעתם בלבד. אם ראש הממשלה מעוניין באמת בניצחון מוחלט, עליו לבטל בצורה ברורה את הרעיון שהרשות הפלסטינית שממנת רוצחים שתשלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב גם הוא: "הקבינט הכריע חד משמעית שאש"ף הם לא אופציה ליום שאחרי המלחמה בעזה. באם הפגישות המדוברות נעשו ללא סמכות דרג מדיני, הרי שמדובר במעשה חמור ממדרגה ראשונה. ומנגד, אם ראש הממשלה יודע מכך ועושה זאת נגד ההסכמות בקבינט הרי שמדובר פה במעשה חמור ממדרגה ראשונה. כך או כך נדרשות הבהרות. לא לי, לציבור הישראלי".

מטעם מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומשב"כ לא נמסרה תגובה.