מקורות פלסטיניים: ההודעה הקטרית על אישור מחמאס הייתה פזיזה

אחרי שבקטר אמרו כי "התקבל אישור חיובי ראשוני מחמאס" אודות המתווה לעסקת חטופים, מקורות פלסטיניים אומרים כי ההודעה הייתה נמהרת. המקורות הוסיפו כי חמאס הודיע שהסכים על מסגרת - וכעת יש לדון על הפרטים "כדי להביא להפסקת המלחמה בעזה"

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אחרי שאמש אמרו בקטר כי "התקבל אישור חיובי ראשוני מחמאס" אודות המתווה לעסקת חטופים, מקורות פלסטיניים אומרים הבוקר (שישי) כי ההודעה הקטרית הייתה נמהרת ופזיזה. המקורות הוסיפו כי חמאס הודיע שהסכים על מסגרת, וכעת יש לדון על הפרטים "כדי להביא להפסקת המלחמה בעזה". בחמאס דורשים כי השלב הסופי של העסקה יכלול הפסקת אש קבועה, אך אין עדיין הסכמות על הפרטים, כאשר הזרוע הצבאית בעזה בראשות יחיא סינוואר ממשיכה לקיים התייעצויות עם בכירי חמאס בחו"ל, בהם ראש הלשכה המדינית של הארגון, איסמאעיל הנייה.

לכל העדכונים מהיום ה-119 למלחמה

משלחת בכירי חמאס בראשות הנייה הגיעה אתמול לקהיר, בירת מצרים, לדיונים עם גורמים רבים, ביניהם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. משלחת חמאס צפויה להציג בדיונים "הערות ותיקונים" על מתווה העסקה המוצע. בראש דרישותיהם ניצבת בקשה לערבויות בינלאומיות על נסיגה משמעותית של כוחות צה"ל ברצועה, וכן הפסקה מוחלטת של המלחמה כאשר יסתיימו סבבי החלפות החטופים הישראלים והאסירים הפלסטיניים - בהם שמות ספציפיים לבקשתם.

בנוסף, בחמאס ידרשו להוריד מן השולחן את דרישת הגליית בכירי הארגון מהרצועה, והם מעוניינים שהפסקת האש הזמנית תהיה בין היתר בחודש הרמאדן. עוד נמסר ממקורות פלסטיניים כי רק הפלג העזתי של חמאס בראשות יחיא סינוואר יחליט על קיום העסקה. בתוך כך, גורמים ישראליים "אופטימיים", וטוענים שסינוואר לא יסרב לעסקה, שלדבריהם "משעל והנייה יותר נוקשים ממנו".

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה

מקטר, כאמור, נמסר אמש כי "ישראל הסכימה להצעה להפסקת אש - וקיבלנו גם אישור ראשוני חיובי מחמאס". קבינט המלחמה התכנס אמש לדון בעסקת החטופים, וראש המוסד דדי ברנע קיבל במהלך הדיון עדכון על הודעת משרד החוץ הקטרי. עם זאת, ישראל לא קיבלה אישור רשמי על "אור ירוק" מצד חמאס . לפי קטר, ישראל וחמאס מבינות כי יש לנהל משא ומתן על עסקה סביב "מתווה פריז".

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הפגנה בירושלים למען שחרור החטופים
הפגנה בירושלים למען שחרור החטופים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

גורמים מדיניים מסרו כי ישראל תסכים להפסקה משמעותית שתיארך כ-45 ימים, יציאה ממרכזי הערים העזתיות כחלק מ"מעבר לשלב ג' של המלחמה", ולמפתח שחרור אסירים תמורת שבויים: שלושה עד חמישה אסירים תמורת חטופים מבוגרים ונשים, וכמות תלת-ספרתית של אסירים פלסטיניים עבור כל אחת מחיילות צה"ל הנמצאות בשבי. כמו כן, נמסר כי "ישראל לא תוכל לתת מפורשות ערבויות לסיום הלחימה".

הפגנה למען שחרור החטופים בירושלים
הפגנה למען שחרור החטופים בירושלים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עוד לפני כן, בכיר פלסטיני מסר אתמול לרויטרס: "חמאס לא צפוי לדחות את העסקה, אך יתעקש על סיום המלחמה". זאת ועוד, בכיר חמאס בלבנון, אסאמה חמדאן, אמר בריאיון לרשת לבנונית: "אנחנו עדיין בוחנים את מתווה העסקה, ויש לנו כמה הערות משמעותיות".