ארדואן קרא ל"ברית מוסלמית" נגד "איום ההתרחבות של ישראל"

"הצעד היחיד שיעצור את איום ההתרחבות וההתנשאות של ישראל הוא ברית מוסלמית", אמר נשיא טורקיה ברקע מותה מירי של פעילת זכויות אדם טורקית-אמריקנית בהפגנה בשכם - וקרא ל"סולידריות" עם מצרים, לבנון וסוריה "כדי לעצור את הטרור וההתנהלות הפושעת שלה". שר החוץ כ"ץ: "עדיף שישתוק ויתבייש"

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן קרא הערב (שבת) להקמת "ברית מוסלמית" נגד "האיום הגובר של התרחבות ישראל והטרור שהיא מפעילה". לדבריו. "הצעד היחיד שיעצור את ההתנשאות הישראלית הוא הברית המוסלמית", אמר ארדואן, והוסיף כי הצעדים האחרונים שבהם נקטה אנקרה כדי לשפר את הקשרים עם מצרים וסוריה נועדו "ליצור קו של סולידריות" עמן.

הדברים מגיעים ביום שאחרי מותה של פעילת זכויות אדם טורקית-אמריקנית שנורתה בהפגנה באזור שכם. בצה"ל עדיין בודקים את נסיבות האירוע - אך מושל שכם אמר כי הנתיחה מצביעה על כך שהיא נפגעה מאש הצבא.

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב על דברי ארדואן ואמר כי הוא "ממשיך לזרוק את העם הטורקי לתוך מדורת השנאה והאלימות למען חבריו מחמאס, ופועל מזה שנים עם איראן לקעקע את המשטרים הערבים המתונים במזרח התיכון. היום הוא קורא למדינות האיסלאם להקים ברית נגד מדינת ישראל ש'רוצה לכבוש מדינות באזור, וגם את טורקיה'. זהו שקר והסתה חמורים. ישראל מגנה על גבולותיה ואזרחיה מול רוצחי ואנסי חמאס וציר הרשע השיעי בראשות איראן. עדיף שארדואן ישתוק ויתבייש".

השר ישראל כ"ץ
השר ישראל כ"ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במאי השנה הודיע ארדואן על השעיית הייצוא והייבוא לישראל - לראשונה מאז משט המרמרה. טורקיה היא יעד הייבוא השלישי בגודלו לישראל, ותעשיית הבנייה נשענת במידה רבה על סחורתם, הנחשבת לזולה ומיעד קרוב, דבר המוריד את עלויות התובלה.

בנובמבר אשתקד הודיעה טורקיה על החזרת השגריר שלה בישראל להתייעצויות באנקרה. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי "נתניהו כבר לא אדם שאפשר לדבר איתו בשום צורה. הוא מחוק מבחינתנו, השלכנו אותו לצד".