מחשש להדלפת התבטאויות שרים לפני האג: הדיון ב"היום שאחרי" נדחה

ערב הדיון בהאג, התקיים דיון בקבינט המדיני-ביטחוני שאמור היה לעסוק בשאלת "היום שאחרי", אך לפי שני מקורות בממשלה ומקור בסביבת נתניהו ששוחחו עם חדשות 13 - הסוגייה ירדה מסדר היום מחשש להדלפת התבטאויות של שרים, שעלולים היו להרע עוד יותר את מצבה של ישראל

זמן צפייה: 01:24

הדיון על שאלת "היום שאחרי" וגיבוש האסטרטגיה הישראלית בנושא הורד ברגע האחרון מסדר היום של הקבינט בשבוע שעבר - בשל חשש של ראש הממשלה בנימין נתניהו מכך ששרים, בהם בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, יתבטאו בעד כיבוש עזה או עקירת תושבי הרצועה ערב הדיון בהאג - מה שעשוי להרע את מצבה של ישראל. כך לפי שני מקורות בממשלה ומקור בסביבת נתניהו ששוחחו עם חדשות 13.

ביום רביעי השבוע התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני. נתניהו אמר בפתח דבריו לשרים כי לא יעסקו בדיון בנושא "היום שאחרי", אלא בסוגיות אחרות. במקום זאת, השרים קיבלו סקירות ביטחוניות ועדכון כללי על המגעים לשחרור חטופים - בהם אין פריצת דרך. כעת נודע לחדשות 13 כי הסיבה לכך היא החשש של נתניהו מהתבטאויות השרים. לפי המקורות בממשלה ובסביבת רה"מ, "ההחלטה של נתניהו נכונה - אבל רק ממחישה כמה הוא לא יכול לנהל את הממשלה בהרכבה הנוכחי".

נתניהו אף פרסם באותו ערב סרטון בחשבון הטוויטר שלו, בו אמר באנגלית: "אין כל כוונה לכבוש את רצועת עזה או לעקור אוכלוסייה. ישראל נלחמת בחמאס - לא באוכלוסייה הפלסטינית, ואנחנו עושים זאת בהתאם לחוק הבינלאומי".

ישראל נכנסה לשדה הקרב המשפטי ביום חמישי האחרון, כשיצא לדרך הדיון הראשון בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל לבית הדין הבינ"ל בהאג. דרום אפריקה הציגה את טיעוניה ראשונה, במטרה להוכיח שפעולות צה"ל בעזה מהוות רצח עם. בין השאר, הציגה התובעת את ההתבטאויות הקיצוניות שהשמיעו שרים וחברי כנסת בנוגע למלחמה בעזה, בהם דבריו של השר עמיחי אליהו (עוצמה יהודית), שלא פסל הטלת פצצת אטום על הרצועה. כיממה לפני תחילת הדיונים, חזר חבר הכנסת ניסים ואטורי (הליכוד) בריאיון לרדיו "קול ברמה" על קריאתו "לשרוף את עזה".

הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

נזכיר כי עד לרגע זה לא התקיים דיון בנושא עתיד הרצועה בתום המלחמה, כאשר "היום שאחרי" הולך ומתקרב בצעדי ענק - ובשלב הזה אין לישראל שום אסטרטגיה בעניין. בדיון שאמור היה להתקיים בנושא לפני כשבוע, השרים בחרו לתקוף את הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, שהחליט להקים צוות שיחקור את מחדלי 7 באוקטובר - בזמן שהמלחמה בעיצומה. שרי המחנה הממלכתי יצאו להגנתו וכשהחלו צעקות, קטע ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדיון, שהסתיים לאחר שהשרים כמעט ולא דנו בנושא שלשמו התכנסו.