דיווח: צה"ל ייסוג מציר פילדלפי, מערכת אלקטרונית תמנע הברחות

בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח מפי מקור מצרי כי כחלק מהמו"מ לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה, ישראל ומצרים דנות על הצבת מערכת מעקב אלקטרונית לסיכול הברחות דרך הציר שבגבול בין הרצועה לסיני, מה שיאפשר לצה"ל לסגת ממנו. גורם המעורה בפרטים: "מרכיב משמעותי בהסכם הפסקת אש". לשכת רה"מ: "פייק ניוז מוחלט"

זמן צפייה: 01:28

כחלק מתהליך המו"מ לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה, ישראל ומצרים דנות על הצבת מערכת מעקב אלקטרונית לסיכול הברחות לאורך ציר פילדלפי, על מנת לאפשר לישראל להסיג את כוחות צה"ל מהציר - אך להמשיך ולמנוע הברחות בין מצרים לעזה במידה ואכן יושג הסכם מול חמאס. כך דווח היום (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס לפי שני מקורות מצריים.

גורם המעורה בפרטים אמר: "הדיונים עוסקים בחיישנים שייבנו בצד המצרי של ציר פילדלפי. הרעיון הוא לעקוב אחר מנהרות ולזהות כל דרך אחרת שחמאס ינסו להבריח דרכה נשק או אנשים לעזה", והדגיש כי "ברור שזה יהיה מרכיב משמעותי בהסכם הפסקת אש".

בלשכת ראש הממשלה נתניהו הכחישו את הדיווח, וטענו: "מדובר בפייק ניוז מוחלט. ראש הממשלה עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי. כך הנחה את צוותי המשא ומתן, הבהיר זאת לנציגי ארצות הברית השבוע, ועדכן על כך אמש את הקבינט".

Whatsapp Image 2024 06 27 At 1
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

כמו כן, בנאומו בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 שנערך אתמול, ראש הממשלה בנימין נתניהו פירט שוב את 4 "הקווים האדומים" שלו בנוגע לעסקה - וחזר על התנגדותו לנסיגה מציר פילדלפי. "כל מתווה חייב לאפשר לישראל לחזור להילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא נאפשר הברחות נשק לחמאס ממצרים, בראש ובראשונה על-ידי שליטה ישראלית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח; לא נאפשר את חזרתם של מחבלים חמושים, וכניסת אמצעי לחימה לצפון הרצועה. רק כך נשמר את ההישגים שהשגנו במלחמה עיקשת ובדמם היקר של לוחמינו".

מנגד, בפגישה עם נתניהו והשליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, ברט מקגורק, שר הביטחון יואב גלנט לא הביע התנגדות לנסיגה מהציר, ואמר כי "פתרון שימנע ניסיונות הברחת נשק לרצועת עזה הכרחי לקטיעת צינור החמצן של חמאס ולנסיגת כוחות צה"ל מחלקים מציר פילדלפי, עבור התקדמות השיח על הסכם לשחרור חטופים". הוא הוסיף כי ישראל נכונה לפתוח את מעבר רפיח, אך לא תאפשר את חזרת חמאס למקום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבה"ד 1
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבה"ד 1 | צילום: דובר צה"ל

יתר על כן, בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 ביום רביעי כי הצדדים "קרובים לסיכום על עקרונות העסקה". במהלך הפסגה בקטר, הפערים המשמעותיים בין ישראל לחמאס הצטמצמו - ובהם התקדמות בשיחות בנוגע לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי. לפי ההסכמות, ישראל תיסוג מאזורי אוכלוסייה עמוסים לאורך הציר, ומנגד, המתווכות, מצרים וקטר, התחייבו לקיים צעדים למניעת ההברחות לרצועת עזה. כמו כן, יחל משא ומתן על שמות האסירים ששוחררו וקווי הנסיגה המדויקים. המשא ומתן יימשך בזמן השלב השני - ובו הצדדים ינסו להגיע לעסקה כוללת.

ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש ה-CIA דדי ברנע ויליאם ברנס
ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש ה-CIA | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90/רויטרס

המשלחת הישראלית בהובלת ראשי המוסד ושב"כ שבה מהפסגה אתמול, ובלשכת ראש הממשלה אמרו כי "המשלחת דנה על יישום המתווה תוך הבטחת יעדי המלחמה". כמו כן, ראש שב"כ רונן בר ונציגי צה"ל יצאו לקהיר להמשך השיחות. חמאס האשים כי "עד עתה המתווכות לא הודיעו לנו על שום דבר חדש בנוגע למשא ומתן להפסקת אש. ישראל ממשיכה במדיניות הדחייה והניסיון להרוויח זמן במטרה להכשיל את סבב המשא ומתן הזה כשם שהוא עשה בסבבים קודמים וזה לא יעבוד על העם שלנו וההתנגדות שלו".

בנוסף, אתמול דווח ב"וושינגטון פוסט" כי ישראל וחמאס הסכימו כי אף אחד מהצדדים לא ישלוט ברצועה אחרי השלמת השלב הראשון של העסקה, וכי יוקם "ממשל ביניים" פלסטיני בשלב השני. לפי הדיווח, כוח של הרשות הפלסטינית שיאומן על-ידי ארה"ב יהיה אחראי על הביטחון השוטף הפנימי בתוך הרצועה, וייתמך על-ידי מדינות ערביות מתונות. כ-2,500 אנשי הרשות הפלסטינית בעזה יהיו חלק מהמערך, וזהותם כבר נבדקה על-ידי ישראל. כמו כן, בחמאס הודיעו למתווכות כי הם "מוכנים לוותר על הסמכות להסדרה של הממשל הזמני כחלק מההסכם", כך לפי גורם אמריקני שצוטט בדיווח.