לפיד: "הסכם המבוסס על שתי מדינות הוא הדבר הנכון"

בנאומו בעצרת האו"ם התייחס ראש הממשלה לאיום הגרעין האיראני: "המשטר באיראן שונא יהודים. איראן הצהירה שהיא מעוניינת ב'השמדה טוטאלית' של ישראל – והבניין הזה שותק". על פתרון שתי המדינות: "זו החלטה אמיצה. התנאי – שהמדינה הפלסטינית תהיה שוחרת שלום". על עזה: "מוכנים לעזור לכם לבנות עתיד טוב יותר, רק אם תניחו את הנשק"

זמן צפייה: 22:57

ראש הממשלה יאיר לפיד נשא הערב (חמישי) נאום בעצרת האו"ם בניו יורק, והתייחס לסוגיית הגרעין האיראני ולפתרון שתי המדינות. "הסכם עם הפלסטינים, המבוסס על שתי מדינות לשני עמים - הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל, לכלכלה הישראלית ולעתיד ילדינו", אמר לפיד, "השלום אינו פשרה, היא ההחלטה האמיצה ביותר שאנחנו יכולים לקבל. השלום אינו חולשה, הוא מגלם בתוכו את כל עוצמתה של הרוח האנושית. מלחמה היא כניעה לכל מה שרע בנו, השלום הוא נצחונו של כל מה שטוב".

לטענתו של ראש הממשלה, "רוב גדול" של הישראלים תומכים בפתרון שתי המדינות, וכן גם הוא עצמו תומך בו, אך הוסיף ואמר כי "יש לנו רק תנאי אחד: שהמדינה הפלסטינית העתידית תהיה שוחרת שלום. שהיא לא תהפוך לבסיס טרור נוסף ממנו מאיימים על שלומה וקיומה של ישראל. שיהיה לנו את היכולת להגן על ביטחון אזרחי ישראל, בכל רגע".

עוד הוסיף לפיד: "ישראל מעוניינת בשלום עם שכנינו. עם כל שכנינו. אנחנו לא הולכים לשום מקום. המזרח התיכון הוא ביתנו. אנחנו פה כדי להישאר לנצח. ואנחנו קוראים לכל המדינות המוסלמיות – מסעודיה ועד אינדונזיה - להכיר בזה, ולבוא לדבר איתנו. ידינו מושתת לשלום. חובת ההוכחה היא לא עלינו. אנחנו הוכחנו כבר את הרצון שלנו בשלום. הסכם השלום שלנו עם מצרים מתקיים כלשונו כבר 43 שנים. הסכם השלום עם ירדן כבר 28 שנים. אנחנו מדינה שעומדת במילתה ועומדת בהסכמים".

נאום לפיד באו''ם
נאום לפיד באו''ם

לפיד התייחס בדבריו למשטר האיראני ואמר כי מי שמנצחת על תזמורת השנאה העולמית כלפי ישראל היא איראן: "יותר מ-40 שנה בכיכרות וברחובות איראן מצולמים מפגינים השורפים דגלי ישראל וארה"ב. תשאלו את עצמכם: מאיפה הדגלים מגיעים? מאיפה יש להם כל כך הרבה דגלים שלנו? התשובה היא: הם מייצרים אותם במיוחד, רק כדי שיוכלו לשרוף אותם. כך נראית תעשייה של שנאה. זהו משטר שעוסק בשנאה באופן שיטתי".

"הם שונאים אפילו את בני עמם", הוסיף ראש הממשלה, "צעירים איראניים נאנקים ונאבקים תחת כבלי המשטר האיראני, והעולם שותק. הם משגרים קריאות לעזרה ברשתות. הם משלמים על שאיפתם לחיות חיים של חירות - בחייהם. המשטר באיראן שונא יהודים, שונא נשים, שונא להט"בים, שונא את המערב. הם שונאים ורוצחים מוסלמים שחושבים אחרת, כמו סלמן רושדי ומהסהא אמיני. שנאתם היא דרך חיים. זוהי דרכם לשמור על שלטון הדיכוי".

בהמשך התייחס לפיד לתוקפנות של איראן כלפי ישראל ולאיומים שנשמעים מהנשיא ראיסי ואמר: "יש רק מדינה חברה אחת באו"ם שמצהירה באופן גלוי שהיא מעוניינת להשמיד מדינה חברה אחרת. איראן הצהירה פעם אחר פעם שהיא מעוניינת ב"השמדה טוטאלית" של מדינת ישראל. והבניין הזה שותק. ממה אתם פוחדים? האם היתה פעם אחת בהיסטוריה האנושית שבו השתיקה עצרה אלימות?".

לפיד בנאומו באו''ם
לפיד בנאומו באו''ם

עוד הוסיף לפיד: "המדינה שרוצה להשמיד אותנו היא גם המדינה שהקימה את ארגון הטרור הגדול בעולם, חיזבאללה. איראן היא המדינה שמממנת את החמאס והג'יהאד האיסלאמי ועומדת מאחורי פיגועי טרור המוניים מבולגריה ועד בואנוס איירס. זו דיקטטורה רצחנית שעושה כל מאמץ להשיג נשק גרעיני, אם המשטר האיראני ישיג אותו - הם ישתמשו בו".

על פי דבריו של ראש הממשלה, "הדרך היחידה למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני היא להציב בפניה איום צבאי אמין על השולחן. ואז - ורק אז - לקיים מו"מ על הסכם ארוך וחזק יותר איתם". ראש הממשלה התייחס להסכם הגרעין שמתנהל בין המעצמות לאיראן ואמר: "צריך להבהיר לאיראן שאם תקדם את תוכנית הגרעין, העולם לא יגיב במילים, אלא בכוח צבאי. בכל פעם שאיום כזה הובא לשולחן בעבר, איראן עצרה, ונסוגה".

עוד הוסיף: "העולם בוחר היום באפשרות הקלה. הוא בוחר לא להאמין ברע ביותר, למרות כל העדויות שאומרות את ההיפך. לישראל אין את הפריבילגיה הזו. הפעם אנחנו לא עומדים בידיים ריקות מול אלה שרוצים להשמידנו".

לפיד מתכונן לנאומו
לפיד מתכונן לנאומו

לפיד התייחס בנאומו למצב ברצועת עזה לאחר ההסלמה האחרונה בחודש שעבר, וטען כי ישראל מוכנה להסיר את ההגבלות מעל עזה בהקדם האפשרי, בתנאי שיפסיקו לירות לעבר ישראל. "אני אומר מפה לתושבי עזה, אנחנו מוכנים לעזור לכם לבנות חיים טובים יותר, לבנות כלכלה", אמר, "הצגנו תוכנית מקיפה לבנייה מחדש של עזה. יש לנו רק תנאי אחד: תפסיקו לירות טילים ורקטות על הילדים שלנו".

עוד הוסיף לפיד כי אחד התנאים לשיקום עזה הוא השבת השבויים והנעדרים מרצועת עזה: "תחזירו הביתה את ילדינו, השבויים - הדר ואורון זכרם לברכה; אברה והישאם שהם עדיין בחיים - ונבנה יחד את הכלכלה שלכם. נוכל לבנות יחד את העתיד שלכם, בעזה וגם בגדה המערבית", אמר לפיד והתייחס לטרור באזורים אלו: "תוכיחו לנו שהחמאס והג'יהאד האיסלאמי לא עומדים להשתלט על המדינה הפלשתינית שאתם רוצים להקים. תניחו את הנשק ויהיה שלום".

ראש הממשלה יאיר לפיד בניו יורק
ראש הממשלה יאיר לפיד בניו יורק | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

מוקדם יותר היום נועד ראש הממשלה עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בשולי עצרת האו"ם, ובפגישתם אמרה לו טראס כי היא בוחנת את העברת השגרירות הבריטית לירושלים. לפיד מסר בתגובה: "מודה לידידתי הטובה, ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס, שהודיעה כי היא שוקלת בחיוב את העברת שגרירות בריטניה לירושלים בירת ישראל- אנחנו נמשיך לחזק את השותפות בין המדינות".