ביידן על תגובה ישראלית נגד איראן: "היום לא יקרה שום דבר"

כיומיים לאחר מתקפת הטילים של איראן נגד ישראל, נשיא ארה"ב נשאל ע"י עיתונאים לגבי האפשרות שישראל תתקוף את מתקני הנפט האיראנים, והשיב: "אנחנו דנים בכך". כשנשאל האם ארה"ב "תאפשר" לישראל לתקוף, ענה: "אנחנו לא 'מאפשרים' לישראל - אנחנו מייעצים לה"

זמן צפייה: 02:37

כיומיים אחרי שאיראן תקפה את ישראל משטחה עם שיגורים טילים בליסטיים לרחבי הארץ, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הערב (חמישי) לאפשרות שישראל תגיב על הפעולה ותתקוף את מתקני הנפט של איראן, ואמר: "אנחנו דנים בכך". כשנשאל ע"י עיתנואים האם ארה"ב "תאפשר" לישראל לבצע תקיפה נגד הרפובליקה האיסלאמית, השיב כי "ראשית כל, אנחנו לא 'מאפשרים' לישראל - אנחנו מייעצים לישראל", והוסיף: "שום דבר לא יקרה היום, נדון בכך מאוחר יותר".

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית | צילום: רויטרס

בתוך כך, בוושינגטון פוסט דווח היום כי ביידן פועל להגביל את התגובה הישראלית הצפויה מול איראן. לפי בכירים אמריקניים שצוטטו בדיווח, הנשיא חושש שמלחמה כוללת תפרוץ במזרח התיכון, אותה הוא מבקש למנוע. כמה בכירים בממשל טענו אתמול כי גורמים בישראל אמרו להם בשיחות פרטיות כי הם "לא מרגישים צורך להכות באיראן בצורה מיידית ומאסיבית". עם זאת, גורמים רשמיים בארה"ב ובאירופה חוששים שישראל תפגע במטרות כלכליות באיראן כמו מתקני הנפט והגז, מה שלדבריהם "יגרום להסלמה מסוכנת".

לפי בכיר אירופאי שצוטט בדיווח, טהרן אותתה זה מכבר שהתקפות על תעשיית הנפט והגז שלה מהוות מבחינתה "קו אדום". עוד הוסיף הבכיר כי תקיפה מסוג זה "תביא את איראן לתקיפת תגמול נגד יעדי אנרגיה מערביים", מה שעלול לשבש את הכלכלה העולמית - חודש לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב.

גורמים אמריקניים אמרו כי הם "מעודדים את ישראל להגיב בצורה מדודה". מנגד, בכירים באירופה הביעו דאגה, כי לטענתם וושינגטון לא מפעילה מספיק לחץ על ירושלים: "ההבנה שלנו היא שהאמריקנים לא מעכבים אותם בתגובה נגד טהרן".

כמו כן, גורמים רשמיים בממשל האמריקני הוסיפו כי בעוד שגורמים מדיניים בישראל טענו כי "יפעלו באיפוק", הם מאמינים שהדבר עלול להשתנות "ברגע שההחלטה תועבר לאישור בפועל בממשלת נתניהו, שבה קולות הימין הקיצוני מחזיקים בכוח ניכר".