מצרים לוחצת, ארה"ב מזהירה: פעולה ברפיח תמנע עסקה

בקהיר דוחפים להסכם לפני רמדאן, בי-ם מתלבטים אם לצאת לשיחות ובוושינגטון טוענים כי "נראה שנתניהו לא רוצה עסקה". בארה"ב דווח כי משלחת ישראל תגיע לפסגה נוספת בפריז בשישי. "גרדיאן": "בריטניה שוקלת להשעות את ייצוא הנשק לישראל אם תפעל ברפיח". דיווחים: דרישות חמאס לעסקה, ו"סעיפי ההתגמשות"

זמן צפייה: 01:57

יממה אחרי שדווח בחדשות 13 על סנונית ראשונה של אופטימיות בישראל לקראת מגעים לעסקת חטופים, התייצב הערב (רביעי) חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, מול המצלמות ואמר מפורשות כי ישנם "סימנים ראשוניים לְהתקדמות במשא ומתן". באתר האמריקני "אקסיוס" דווח כי משלחת ישראל תצא לפסגה נוספת בפריז בשישי, לצד ראש ה-CIA ביל ברנס ובכירים קטריים ומצריים. עם זאת, גורם אמריקני בכיר אמר ל-CNN כי "אם ישראל תפעל ברפיח - אפשר לשכוח מעסקה". לדברי גורם אחר בממשל ביידן, "לא נראה שנתניהו מעוניין להגיע לעסקה כרגע". כמו כן, לפי דיווח ב"גרדיאן", בריטניה שוקלת להשעות את ייצוא הנשק לישראל אם האחרונה תצא למבצע ברפיח.

לכל העדכונים מהיום ה-138 למלחמה לחצו כאן

מצרים דוחפת להשיג עסקה לפני חודש רמדאן, וביקשה מישראל לשלוח נציגים לשיחות. בינתיים, בירושלים עדיין לא הודיעו רשמית אם ישלחו נציגים לשיחות הצפויות באירופה, אך גורם מדיני אמר לחדשות 13 כי "בלי התגמשות משמעותית של חמאס - לא נשתתף בשיחות". כמו כן, לפי דיווחים פלסטיניים, חמאס מסר למצרים את הסעיפים שבהם הוא מוכן להתגמש בדרך לעסקה. אחד מהם הוא מספר האסירים "הכבדים" שהוא דורש לשחרר; סעיף אחר הוא שינוי המינוח "הפסקת המלחמה" ל"הפסקת אש קבועה".

חמאס מעוניין בשלב הראשון בהפסקת אש ארוכה ככל הניתן - של חמישה או שישה שבועות. כמו כן, בישראל התקבלו אינדיקציות שלפיהן הנהגת חמאס בעזה העבירה מסר לראשי הארגון בחו"ל את ה"קווים האדומים", וגם הביעה את נכונותה להתפשר על ערבויות בינלאומיות וקצב נסיגת צה"ל מהרצועה.

נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר | צילום: רויטרס/יונתן זינדל, פלאש 90
שיירת הצלב האדום ברפיח
שיירת הצלב האדום ברפיח | צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, מוחמד נזאל, בכיר בלשכה המדינית בחמאס, אמר הערב לאל-ג'זירה: "המשא ומתן נמשך. אנחנו לא סוגרים את הדלת מפני שאנחנו מעוניינים להגיע להבנות במוקדם או במאוחר. אנו דורשים את הפסקת התוקפנות על העם הפלסטיני, נסיגה של כוחות הכיבוש מעזה, הכנסה של סיוע הומניטרי, תרופות ודלק, מציאת פתרון לשיקום הרצועה והגעה לעסקה לחילופי אסירים". ברקע הדברים הללו, אמר גורם מדיני לרשת ABC כי ישראל שוקלת לפתוח מחדש את מעבר קרני, שנסגר ב-2011, כדי להקל על הכנסת סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה.

מחאת משפחות החטופים, איילון, חסימה
משפחות החטופים חוסמות כבישים בתל אביב | צילום: פלאש 90
בני משפחות החטופים חוסמים את איילון דרום
בני משפחות החטופים חוסמים את איילון דרום. ארכיון | צילום: פלאש 90
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מוקדם יותר אישר משרד החוץ של צרפת את הודעת קטר, ואמר כי בפריז עודכנו ש"-45 מהחטופים קיבלו תרופות". גורם צרפתי מסר שהמידע שסופק על-ידי דוחא מאפשר להם לאשר גם מצידם שתרופות הועברו לשבויים בעזה מטה משפחות החטופים והנעדרים אמר בתגובה: "אנו מודים לכל מי שקידם את נושא העברת התרופות לחטופים. אנחנו ממתינים להוכחה ברורה לכך שהתרופות אכן הגיעו לחטופים. עד שלא נקבל הוכחה, לא ניתן לאשר שאכן הגיעו ליעדן".