ראש אונר"א: "עצירת המימון - צעד מזעזע שמאיים על הסיוע, בייחוד לעזה"

ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, גרמניה, שוויץ, פינלנד, בריטניה, איטליה והולנד הקפיאו את העברת הכספים לסוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים, שכמה מעובדיה חשודים במעורבות בטבח. ראש אונר"א, פיליפה לאזאריני: "שקלו מחדש את ההחלטה". שר החוץ ישראל כ"ץ: "תתפטר"

זמן צפייה: 04:48

סערת אונר"א: לאחר ששורת מדינות במערב הודיעו על הקפאת המימון לסוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים, הערב (שבת) אמר ראש הארגון, פיליפה לאזאריני, כי "עצירת הכספים היא מהלך מזעזע שמאיים על הסיוע ההומניטרי באזור, ובייחוד בעזה". הוא קרא למדינות שהצהירו על כך "לשקול מחדש" את ההחלטה. שר החוץ ישראל כ"ץ קרא לו להתפטר, ומוקדם יותר כתב בציוץ בטוויטר כי יש "לפתוח בחקירה עצמאית ושקופה של כל מה שהתרחש באונר"א-חמאס. רבים מעובדי הארגון הם אנשי חמאס שמסייעים לו במתן מחסה לפעילות טרור ובשמירת שלטונו".

ארה"ב הודיעה אתמול על עצירת המימון, ואליה הצטרפו קנדה, אוסטרליה, איטליה, בריטניה, פינלנד, גרמניה, הולנד ושוויץ. זאת, בשל הודעתו של לאזאריני, בה נכתב כי מספר עובדי הארגון היו מעורבים בטבח 7 באוקטובר. לפיו, העובדים פוטרו ונפתחה חקירה בנושא. "כל עובד שהיה מעורב במעשה טרור יישא באחריות, לרבות באמצעות העמדה לדין פלילי", כתב לאזאריני.

משאית אונר"א במעבר רפיח
משאית אונר"א במעבר רפיח | צילום: רויטרס

ממשרד החוץ של בריטניה נמסר: "מזועזעים מההאשמות לפיהן אנשי צוות בסוכנות הסיוע היו מעורבים במתקפה הטרור הנתעבת נגד ישראל, אותה בריטניה גינתה פעם אחר פעם". שר החוץ של איטליה אנטוניו טג'אני כתב בטוויטר על החלטתו: "אנו מחוייבים לסיוע הומניטרי לאוכלוסייה הפלסטינית, במקביל להגנה על ביטחון ישראל".

מזכ"ל אש"ף חוסיין א-שייח' הגיב על הדברים בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אנו קוראים למדינות שהכריזו על הפסקת תמיכתן באונר"א - לחזור בהן מהחלטתן", והוסיף כי "דווקא בתקופה הנוכחית ולאור התוקפנות המתמשכת נגד העם הפלסטיני, אנו זקוקים לתמיכה מקסימלית בארגון".

אמצעי הלחימה שאותרו בשק של אונר"א רצועת עזה חרבות ברזל
אמצעי לחימה שאותרו בשק של אונר"א ברצועת עזה (ארכיון) | צילום: דובר צה"ל

דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מת'יו מילר הודיע כי מדינתו "מוטרדת מהאישומים" - ומקפיאה את העברת הכספים לסוכנות. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי נשאל אתמול על הנושא ואמר: "יש סיבה לדאגה לגבי פעולותיהם של חלק מעובדי אונר"א, אבל אין זה אומר שצריך לתקוף את הסוכנות וכל העבודה שהיא עושה. היא עזרה להציל אלפי חיים בעזה". לאחר מכן, שר החוץ של קנדה, אחמד חוסיין, הודיע גם הוא על הפסקת הזרמת הכספים לארגון, וכתב בטוויטר: "קנדה מגנה באופן חד משמעי את מתקפת 7 באוקטובר. הנחיתי את משרדי להקפיא את המימון לאונר"א עד לפרסום תוצאות החקירה".

לפני כחודשיים פורסם בחדשות 13 על אודות מורה באונר"א ורופא שהחזיקו חטופים בבתיהם. בארגון הסיוע אמרו אז: "אנו מתייחסים ברצינות להאשמות, ומבקשים לקבל עוד מידע על מיקום הבית שבו הוחזק החטוף הנדון, ושואלים לזהותו".