גורם מדיני בכיר: "לא מכירים החלטה על 'הערכה מחדש', יש חילוקי דעות"

אחרי שהפרשן הוותיק של "ניו יורק טיימס", תומס פרידמן, כתב בטורו כי ממשל ביידן "מבצע הערכה מחדש" של היחסים בין ישראל לארה"ב, אמר הגורם: "לא מדובר בתופעה חדשה; זה לא סוד שיש לנו חילוקי דעות לאורך השנים". גורם בבית הלבן לחדשות 13: "אין שיחות על הערכה מחדש של היחסים עם ממשלת ישראל"

זמן צפייה: 05:12

שעות ספורות אחרי שהפרשן הוותיק של "ניו יורק טיימס" תומס פרידמן כתב בטורו כי ממשל ביידן "מבצע הערכה מחדש" של היחסים בין ישראל לארצות הברית, גורם בבית הלבן אמר לחדשות 13: "אין שיחות על הערכה מחדש של היחסים עם ממשלת ישראל". קודם לכן אמר גורם מדיני בכיר בישראל: "איננו מכירים החלטה על 'הערכה מחדש' של הממשל האמריקני".

"בכל מקרה לא מדובר בתופעה חדשה", אמר הגורם המדיני הבכיר, "ממשל פורד הכריז על 'הערכה מחדש' מול ממשלת רבין, ממשל רייגן עשה זאת מול ממשלת בגין, ממשל בוש האב עשה זאת מול ממשלת שמיר וממשל בוש הבן עשה זאת מול ממשלות ברק ושרון".

עוד הוא הוסיף: "זה לא סוד שיש לנו חילוקי דעות עם הממשל האמריקני בעניין הקמת מדינה פלסטינית, החזרה להסכם הגרעין המסוכן עם איראן, ועמדתו של ראש הממשלה נתניהו נגד מדיניות 'אין הפתעות' ביחס לפעולות ישראל נגד איראן. למרות 'הערכות מחדש' תקופתיות אלה וחילוקי דעות לאורך השנים, היחסים בין ישראל לארה"ב התהדקו במשך עשרות שנים והגיעו לשיא של כל הזמנים של שיתוף פעולה ביטחוני תחת הנהגת ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו ידאג שמגמה זו תימשך".

הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן. ארכיון
הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן. ארכיון | צילום: רויטרס

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב לנושא בעצרת של חטיבה 7 בסימן יובל למלחמת יום כיפור, ואמר: "בעוד ימים ספורים אצא לביקור מדיני חשוב בארצות הברית, שהנהגתה מבקשת לציין שבעים וחמש שנות עצמאות ישראלית, ושבעים וחמש שנים של ברית איתנה - שניצבת מעל לכל מחלוקת. ברית שעמדה לנו גם לפני חמישים שנה, במלחמת יום הכיפורים, שאותה אנו מציינים כאן, כשארצות הברית נחלצה לעזרתנו, ברגעים קשים במערכה, בחברות אמת שלא תישכח לעד".

עוד הוסיף הרצוג: "כאן – בשדות הקרב והדמים, כשאויבינו מעבר לגבול, בסוריה ובלבנון, ובראשם איראן, חיזבאללה, וארגונים שונים, מנסים לבחון אותנו, אפילו ביום הזה – אני אומר את מה שאגיד גם בוושינגטון: ישראל וארצות הברית הן דמוקרטיות איתנות ושותפות אסטרטגיות ראשונות במעלה. אני אומר לאויבנו: אל תתבלבלו - מותר לנו להתווכח. גם ויכוחים קשים. זה חלק מהותי בדמוקרטיות תוססות ובריאות. אבל הברית בין ישראל וארה״ב איתנה מתמיד. מי שינסה אותנו – ימצא אותנו נחושים, מאוחדים וחזקים. הברית בין ישראל לארצות הברית בלתי ניתנת לשבירה, וגם הדמוקרטיה הישראלית - שאנחנו מאמינים בחוסנה. כך היה, וכך יהיה".

Whatsapp Image 2023 07 05 At 0
הבית הלבן | צילום: רויטרס

כזכור, פרידמן כתב כי ברקע המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית והשסע הפנים-ישראלי, כמו גם הרכב הממשלה - "הערכה מחודשת" של יחסי ישראל וארצות הברית מצד וושינגטון היא "בלתי נמנעת". הוא התייחס בדבריו לביקורו הצפוי של הנשיא הרצוג, שימריא לוושינגטון בשבוע הבא וינאם בפני הקונגרס. "הנשיא ההגון והמתון של ישראל, שהתחנן לסגת מכפיית כל שינוי במערכת המשפט ולעשות זאת רק בהסכמה לאומית, ייפגש עם ביידן בוושינגטון בשבוע הבא. זו דרכו של ביידן לאותת שהבעיה שלו היא לא עם העם הישראלי, אלא בממשלה הקיצונית של ביבי".

לדברי פרידמן, "אין לי ספק שנשיא ארה"ב יחמש את הנשיא הישראלי במסר - מתוך צער, לא כעס - שכארה"ב וישראל חלוקות כל כך, הערכה מחדש של הקשר ביניהן היא בלתי נמנעת". הפרשן הבכיר העלה "שלוש שאלות הקשורות זו בזו: מדוע הממשלת הישראלית מנסה לרסק את בית המשפט העליון? מדוע אמר הנשיא ביידן ל-CNN ש'זוהי אחת הממשלות הקיצוניות ביותר' שהוא ראה אי פעם, ולמה שגריר ארה"ב בישראל אמר שארה"ב פועלת למנוע מישראל 'לרדת מהפסים'?" - כזכור, התייחס פרידמן לראיון השגריר האמריקאי שמסיים את תפקידו בישראל ב"וול סטריט ג'ורנל", שם התייחס בעיקר לנושא המהפכה המשפטית והקשר הישיר לארצות הברית.

לדבריו, "כדי לקבל מושג על המתיחות בין ארה"ב לממשלת ישראל, שבראשותה עומדים גורמים קיצונים, נזכיר ששעות ספורות אחרי הריאיון שהעניק ביידן ל-CNN, אמר השר לביטחון לאומי של ישראל איתמר בן גביר כי 'ישראל היא כבר לא עוד כוכב בדגל האמריקני'".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד כתב פרידמן: "אני לא מדבר על הערכה מחדש של שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני שלנו עם ישראל, שנותר חזק וחיוני; אני מדבר על היחסים הדיפלומטיים הבסיסיים בינינו. הערכה מחודשת כזו, המבוססת על האינטרסים והערכים של ארה"ב, תהיה בבחינת 'אהבה קשוחה' כלפי ישראל, אבל הכרח אמיתי - לפני שהיא באמת תרד מהפסים. העובדה שביידן מוכן לומר דברים כאלה לפני מערכת הבחירות של 2024 מצביעה על כך כי הוא מאמין שרוב האמריקנים, היהודים האמריקנים והיהודים בישראל תומכים במדיניות הזו".