"תרחיש הייחוס": הקבינט צפוי לדון באפשרות של מערכה רחבה

בדיון, שעשוי להתקיים כבר בספטמבר, יוצגו בפני השרים תרחישים שונים שצפויים להתממש בעקבות עימות עם חיזבאללה. בין היתר, על פי ההערכות, מלחמה כוללת תכלול ירי טילים ארוכי טווח לעבר ישראל ועימותים בערים המעורבות בעורף, בדומה לאירועי שומר החומות

זמן צפייה: 01:44

לנוכח איומי נסראללה והמתיחות הגוברת בגבול הצפוני, שרי הקבינט צפויים לדון ב"תרחיש הייחוס" - ההערכות הישראלית למערכה רחבה וכוללת, כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. על פי גורמים ביטחוניים, צה"ל נערך להצגת התרחישים בפני הקבינט ויתכן כי הדבר יעלה במהלך הדיון הקרוב, שזומן לחודש ספטמבר.

בצמרת צה"ל מתקיימים דיונים בימים אלו לקראת אישור "תרחיש הייחוס" עד סוף השנה על ידי הדרג המדיני. בדיונים נשמעים כמה תרחישים בנוגע להתלקחות מול לבנון. בין היתר, גורמי הביטחון מעריכים כי בעת עימות בצפון צפויות להיפתח חזיתות נוספות בעזה ובסוריה, במהלכה גם ייתכנו שיגורים של טילים ארוכי טווח, כאשר בימים הראשונים המסה צפויה להיות משמעותית יותר. בנוסף, במערכת הביטחון נערכים לתרחיש של עימותים בערים מעורבות, בדומה למה שהתרחש במהלך אירועי שומר החומות.

גורמים מדיניים אמרו בהקשר זה: "המצב שאנחנו נמצאים בו מזכיר את 2006 – בנקודה שיכולה להצית מלחמה". במקביל, שר הביטחון יואב גלנט אמר הלילה במטה האו"ם בניו יורק כי הסיכוי להסלמה גובר בשל התנהלות חיזבאללה.

ישיבת הקבינט. ארכיון
ישיבת הקבינט (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

במהלך פגישתו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, אמר גלנט: "פוטנציאל ההסלמה בגבול הצפון גובר בעקבות הפרת ריבונות בוטה של לבנון. איראן דוחפת את חיזבאללה לפעולה. על האו"ם להקפיד ולקיים יכולת לפעול באופן עצמאי בדרום לבנון". השר גלנט סקר בפני מזכ"ל האו"ם את המעורבות האיראנית הגוברת בגבול לבנון, סוריה ובשטחי יהודה ושומרון, והדגיש כי קיימת חשיבות לגינוי פומבי של האו"ם נגד פעולות מסוג זה.

עוד נמסר כי גלנט "עמד על הצורך הדחוף בהתערבות מיידית של האו"ם בהורדת המתיחות על ידי חיזוק חופש התנועה של כוחות יוניפי"ל באזור, ויישום המנדט שלהם בגבול הצפון". הוא הבהיר כי "מדינת ישראל תפעל נגד כל הפרת ריבונות ואיום על חיי אזרחיה".

גלנט וגוטרש
גלנט וגוטרש | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אתמול, נאם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מהבונקר שלו, ואיים: "כל חיסול על אדמת לבנון כנגד לבנוני, פלסטיני, איראני או סורי – יגרור תגובות חזקות ולא ניתן יהיה לשקוט לנוכח דבר שכזה. לא נאפשר שהזירה הלבנונית תיפתח מחדש לחיסולים, לא נקבל זאת ועל ישראל להבין זאת".

"האיומים בחיסולים וביצוע האיומים לא יפסיקו ולא יחלישו את ההתנגדות, אלא יגבירו את נחישותה", הוסיף, "ישראל נמצאת במשבר היסטורי ואסטרטגי. היא לא מוצאת פתרונות אפילו כשיש כינוס קבינט ושראשי ממשלה קודמים ומומחים מתכנסים בנושא - הפיתרון היחיד הוא שישראל תעזוב את האדמה הזאת לבעליה".

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר החודש, אירע אירוע חריג בגבול הצפוני כאשר פעיל חיזבאללה השליך בקבוק תבערה לעבר שטח ישראל  באזור מטולה - וכוחות צה"ל הגיבו בירי באוויר. לא נגרם נזק ולא היו נפגעים. עם זאת, המקרה היווה עליית מדרגה.