בישראל חוששים: צווי המעצר נגד רה"מ ובכירים נוספים יהיו חשאיים

בישראל גובר החשש כי בית הדין הפלילי בהאג יוציא צווי מעצר סודיים נגד נתניהו, גלנט, הרמטכ"ל ובכירים נוספים - כך שהם יוצבו בסכנת מעצר במידה שיטוסו למדינות החתומות על הצהרת רומא. דיווח: 7 מדינות פועלות על מנת למנוע את הוצאת הצווים

זמן צפייה: 01:37

בישראל נערכים לאפשרות כי כבר במהלך השבוע הקרוב בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים נוספים - והערב (שני) נוסף החשש כי הם יהיו חשאיים. משמע, הבכירים הישראלים לא יידעו על הוצאתם, והם ייעצרו עת שינחתו במדינות החתומות על הצהרת רומא, ממנה שואב בית הדין את כוחו וסמכויותיו.

כמו כן, בבלומברג דווח כי קבוצה של שבע מדינות החלה במאמץ דיפלומטי שקט, ופנתה לבית הדין בהאג כדי לעצור את תהליך הוצאת צווי המעצר נגד בכירים ישראלים - מתוך חשש כי זה יסכן את המאמצים להגיע לעסקת חטופים. בינתיים, במערכת המשפטית הבינלאומית מכחישים את הטענות הישראליות וטוענים כי הדבר אינו על הפרק.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

עם זאת, משרדי הממשלה בישראל נכנסו לכוננות מוגברת: משרד המשפטים החל בהכנות להתמודדות משפטית עם צווי המעצר, ומשרד החוץ הזהיר את כלל הנציגויות הישראליות ברחבי העולם מגל אנטישמי חסר תקדים - אם יוחלט להוציא צווי מעצר נגד הצמרת המדינית.

ישראל פועלת מול ארה"ב ובריטניה כדי למנוע את המהלך של בית הדין הפלילי בהאג, אך האמריקנים, כמו ישראל, אינם חברים בבית הדין הפלילי, ולכן כוחם מוגבל. מנגד, לבריטניה כוח השפעה רב יותר על החלטת בית הדין הפלילי, וממנה מגיע התובע של בית הדין כרים קאן, שגם ביקר בעבר בישראל, ובארץ מנסים לפעול גם בכיוונה. בנוסף, מכיוון שהרשות הפלסטינית חברה בבית הדין, היא מנסה מבחינתה לגרום לכך שהחלטות בית הדין יאכפו נגד ישראל.

התובע מהאג, קארים חאן
התובע מהאג, כרים קאן | צילום: רויטרס
שר החוץ ישראל כ"ץ
שר החוץ ישראל כ"ץ | צילום: רויטרס

שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס אמש לנושא, ואמר: "אנחנו מצפים שבית הדין יימנע מהוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים בדרג המדיני והביטחוני. אין דבר מעוות יותר מלנסות למנוע מישראל להגן על עצמה מול אויב רצחני שקורא באופן גלוי להשמדת מדינת ישראל. במידה והצווים יוצאו הם יפגעו במפקדי ולוחמי צה"ל ויעניקו רוח גבית לארגון הטרור חמאס וציר האיסלאם הרדיקאלי בהובלת איראן נגדו אנו נלחמים".

בכירים במחלקת המדינה האמריקנית אמרו למזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי "הבטחות ישראל לשימוש בנשק שסופק על-ידי ארה"ב בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי - לא אמינות", וכי הם מאמינים שישראל הפרה את החוק הבינ"ל במהלך הלחימה ברצועת עזה, כך דווח שלשום בסוכנות הידיעות "רויטרס". גורם ישראלי מסר: "ישראל מחויבת לחלוטין להתחייבויותיה ולמימושן, ביניהן ההבטחות שניתנו לממשלת ארה"ב". הבית הלבן סירב להגיב לדיווח.