אזרחית ישראלית מוחזקת בידי מיליציה שיעית: "עיראק אחראית לגורלה ולשלומה"

אליזבט צורקוב, אזרחית ישראלית ורוסית, נעדרת מזה מספר חודשים ומוחזקת על ידי המיליציה השיעית "כתאאב חיזבאללה". לאחר שישראל לא הצליחה להחזיר אותה מתחת לרדאר, מלשכת רה"מ נמסר כי היא עודנה בחיים. אמה סיפרה לחדשות 13: "אף גורם ממשלתי לא יצר איתי קשר, הפעם האחרונה ששמעתי ממנה הייתה לפני חודשיים"

זמן צפייה: 06:59

משרד ראש הממשלה הודיע הערב (רביעי) כי אליזבט צורקוב היא האזרחית הישראלית והרוסית, אשר נעדרת מזה מספר חודשים בעיראק, ומוחזקת על ידי המיליציה השיעית הפרו-איראנית "קטאיב חיזבאללה". בהודעה נמסר כי צורקוב עודנה בחיים, וכי המדינה רואה "בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה".

גורם מדיני בכיר מסר הערב כי "היא אינה סוכנת מוסד" ושהיא בחיים ובמצב טוב, ועדיין נמצאת בעיראק, לשם הגיעה מתוקף עבודתה האקדמית. "עיראק היא מדינת אויב, והחוק הישראלי אוסר על אזרחים ישראלים, גם אם יש להם דרכונים נוספים, להגיע למדינות אויב", נמסר. עוד הובהר כי היא ככל הנראה נחטפה על רקע היותה זרה, והחוטפים הפרו-איראניים כנראה יודעים שהיא ישראלית.

הגורם הבכיר מסר כי אינו יכול לפרט, "אבל מבוצעות פעולות בהתאם. אנחנו בקשר הדוק עם המשפחה מאז תחילת האירועים. ידענו על המקרה כמה ימים אחרי שזה קרה. ההחלטה לפרסם עכשיו בעל כורחה של ישראל, לא רצינו לפרסם את זה, אבל זה יצא בכלי תקשורת זרים. לנהל דבר כזה בפרסום זה יותר קשה".

עוד נמסר כי "ישראל פועלת בכמה כיוונים - ברור שאנחנו לא לבד באירוע הזה. למרות שביצעה מעשה גרוע מבחינתנו היא אזרחית ישראלית, והיא נמצאת במצוקה כזאת ואנחנו עובדים כדי לטפל בזה. אנחנו מנסים לבחון את הדרכים למנוע הישנות של סוגיות כאלה". עוד הוסיף: "יש פה אחריות אישית של ישראלים - תאורטית הם הרי יכולים להגיע לכל מדינה. אנחנו באמת מבקשים מכל ישראלי להימנע מצעדים כאלה".

אליזבט צורקוב
אליזבט צורקוב | צילום: האתר של אליזבט צורקוב

אירנה, אמה של צורוקב, מסרה לחדשות 13: "אף גורם ממשלתי לא יצר איתי קשר, לא עדכנו אותנו בשום דבר. הפעם אחרונה ששמעתי ממנה הייתה לפני חודשיים בטורקיה והיא אמרה שהכל בסדר ואמרה שהיא לא זמינה כי לא הייתה קליטה. אני בעצמי לא מבינה מה קורה, פתאום התקשורת התחילה לדבר איתי".

ממועצת גוש עציון נמסר: "אליזבט צורקוב תושבת וותיקה של היישוב כפר אלדד שבגוש עציון. צוותי הצח"י בשיתוף המחלקה הקהילתית במועצה נמצאים כעת בקשר רציף עם האם, גם היא תושבת היישוב. אליזבט נחטפה בעת עבודתה במקום מטעם אוניברסיטת פרינסטון. אנו מבקשים להימנע מהפצת פרטים לא רלוונטים בעקבות רגישות הנושא".

אליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק
אליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק

צורקוב היא אשת אקדמיה אשר פקדה את עיראק, באמצעות דרכונה הרוסי, ומיוזמתה האישית, לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעם אוניברסיטת פרינסטון שבארצות הברית. צורקוב, חיילת צה"ל לשעבר, השתמשה בתקופה האחרונה באופן קבוע בחשבון הטוויטר שלה והרבתה לצייץ. עם זאת, הציוץ האחרון שלה היה ב-21 במרץ, לפני כשלושה חודשים וחצי. על פי דיווחים זרים, היא נחטפה לבגדד מביתה בעיר בצרה שבדרום-מזרח עיראק.

היא נכנסה לעיראק בעזרת הדרכון הרוסי שלה, כך על פי הדיווח, אך בשגרירות רוסיה בעיראק טוענים כי אין ראיות לגבי ההיעלמות שלה ואין מידע לגבי מעשיה במדינה. צורקוב דוברת עברית, רוסית אנגלית וערבית, וידועה בפעילויות שלה באזורים בעלי רמת סיכון גבוהה. לא קיים חשש שהיא מחזיקה במידע ביטחוני רגיש.