הרצוג בקונגרס: "הדמוקרטיה היא חלק מה-DNA הישראלי"

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם בפני הקונגרס האמריקני. על המהפכה המשפטית: "הדמוקרטיה שלנו איתנה, הוויכוח הוא חלק ממנה". על איראן: "לא יעלה על הדעת שתהפוך למדינת סף-גרעינית". על הפלסטינים: "המשאלה שלי - שלום עם שכנינו; אך הוא לא יכול לצמוח מאלימות"

זמן צפייה: 04:03

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם הערב (רביעי) בפני שני בתי הקונגרס אמריקני, במסגרת ביקורו בארצות הברית. זו הפעם השנייה בהיסטוריה שבה נשיא מדינת ישראל נואם בקונגרס, כשבפעם הראשונה נאם שם אביו חיים הרצוג לפני יותר מ-35 שנה.

הרצוג התקבל בתשואות רמות של הקהל, ובצל המחאות נגד המהפכה המשפטית הוא אמר: "אני מודע היטב לחוסר השלמות של הדמוקרטיה הישראלית, ואני מודע לשאלות שמגיעות מהידידים הטובים ביותר שלנו. הוויכוח החשוב בישראל כואב ומטריד מאוד, משום שהוא מבליט את הסדקים בתוך השלם. אך כנשיא מדינת ישראל, אני כאן כדי לומר לעם האמריקני, ולכל אחד ואחת מכם - שיש לי אמון רב בדמוקרטיה הישראלית. למרות שאנחנו מתמודדים עם בעיות כואבות, בדיוק כמוכם, אני יודע שהדמוקרטיה שלנו איתנה ויציבה. הדמוקרטיה היא חלק מה-DNA הישראלי".

"אני מודע היטב לאתגר שהרגע הזה מציב בפני החברה הישראלית, והצבתי בראש סדר העדיפויות של הנשיאות שלי את הובלת הדיון הציבורי החשוב ורווי היצרים", הוסיף הרצוג, "אני אומר לכם, ידידינו, באנגלית, את אשר אמרתי לעמי, לאחיי ואחיותיי, בעברית: אנחנו חייבים, כאומה, למצוא את הדרך לדבר, ייקח כמה זמן שייקח. כמי שעומד בראש מדינת ישראל, אמשיך לעשות הכול כדי להגיע להסכמה ציבורית רחבה, ולהגן, לבצר ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-1907231908' autoplay='0' credit='' desc='הנאום המלא של הרצוג בקונגרס' poster='' kid='1_3dk3rbq6' duration='2418']

בפתח נאומו אמר הרצוג: "לאחר הקמת מדינת ישראל, בשנת 1948, הפכה הארץ שהבטיח אלוהים לאברהם, ושאליה הוביל משה את בני ישראל, ארץ התנ"ך, ארץ זבת חלב ודבש - לארץ של דמוקרטיה מופלאה. כנגד כל הסיכויים חזר העם היהודי לארצו, והקים בה בית לאומי שהפך לדמוקרטיה ישראלית יפהפייה, ולמעשה - פסיפס של יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים, חילונים, מסורתיים וחרדים, מכל העדות, ההשקפות ואורחות החיים".

"מדינה שאספה אליה בזרועות פתוחות גולים מ-100 מדינות שונות. מדינה שהפכה ל"סטארט-אפ ניישן", מוקד שוקק של חדשנות ויצירתיות, אקטיביזם חברתי ומחקר אינטלקטואלי, התעוררות רוחנית ויזמות עסקית, כושר המצאה מדעי ופריצות דרך רפואיות מצילות חיים. הקמנו מדינת לאום, שמרגע לידתה מתמודדת עם מלחמה בלתי פוסקת, טרור ודה-לגיטימציה. מדינה הנלחמת כדי להגן על עצמה מפני צר ואויב, ושלמרות זאת אזרחיה ממשיכים לברך זה את זה במילה 'שלום'".

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
הנשיא הרצוג נואם בקונגרס | צילום: רויטרס

"מדינה שמתגאה בדמוקרטיה התוססת שלה, בהגנה על מיעוטים, זכויות אדם וחירויות אזרח, כפי שנקבע בידי הפרלמנט שלה - הכנסת, וכפי שנשמר בין היתר על ידי בית משפט עליון חזק ומערכת משפט עצמאית. מדינה המושתתת על שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל תושביה, ללא הבדל דת, גזע ומין - כפי שנקבע במפורש בהכרזת העצמאות הישראלית. מדינה שמתפתחת ללא הרף; שהיא אוסף מגוון של מבטאים, אמונות, מוצאים ואורחות חיים. נס מודרני של ממש. זו המתיקות שבה התברכה ארצנו".

"אולם, חברים יקרים, החלק המר מטיל צל אפל על ארצנו, על האזור שלנו, על העולם. אדוני היושב-ראש, נראה שהאתגר הגדול ביותר שניצב מול ישראל וארה"ב בזמנים אלה הוא תוכנית הגרעין האיראנית. בל נטעה: איראן אינה שואפת להשיג אנרגיה גרעינית למטרות שלום. איראן בונה יכולות גרעיניות, המהוות איום על היציבות במזרח התיכון ומעבר לו. כל מדינה או אזור שנמצאים תחת שליטה או השפעה איראנית - חוו הרס מוחלט. ראינו זאת בתימן ובעזה, בסוריה, בלבנון ובעיראק. למעשה, ראינו זאת באיראן עצמה, שם המשטר מאבד את אמון העם, ומדכא את אזרחיו באכזריות. איראן מפיצה שנאה, טרור וסבל בכל המזרח התיכון ומחוצה לו, ושופכת שמן לאש הקטלנית והסבל שבאוקראינה".

"איראן היא המדינה היחידה על פני כדור הארץ אשר קוראת במוצהר, ובמקביל מתכננת ומפתחת אמצעים - להשמדת מדינה אחרת, בת למשפחת העמים: מדינת ישראל. לישראל אין גבול עם איראן. לישראל אין מאבק על משאבים עם איראן. לישראל אין סכסוך עם העם האיראני. ועדיין — המשטר האיראני, ביחד עם שלוחותיו ברחבי המזרח התיכון, פועל ומכוון להשמדת מדינת ישראל, הרג היהודים ועימות עם העולם החופשי כולו. האפשרות שאיראן תהפוך למדינת סף גרעינית, בין אם מתוך התעלמות ממעשיה ובין אם במסגרת הסדר דיפלומטי עמה, היא דבר שלא יעלה על הדעת. העולם אינו יכול להישאר אדיש לקריאה של המשטר האיראני למחוק את ישראל מהמפה. גילויי סובלנות כלפי קריאה כזו וכלפי הפעולות והיכולות של איראן לממש אותה, הם קריסה מוסרית בלתי נסלחת. על ישראל וארה"ב, בגיבוי מדינות העולם החופשי, לפעול ביחד בכל הכוח כדי למנוע את האיום המוחשי שמטילה איראן על ביטחון העולם כולו".

מחאה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לנאום הרצוג | צילום: רויטרס
מחאה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לנאום הרצוג | צילום: רויטרס

"אני שב ואומר את מה שכל מנהיג ישראלי אומר מזה שנים: מדינת ישראל נחושה למנוע מאיראן להשיג יכולות נשק גרעיני. אדוני היושב-ראש, אנו גאים להיות השותפים והידידים הקרובים ביותר של ארצות הברית. אנו אסירי תודה לארצות הברית על האמצעים החיוניים שהיא מספקת לנו כדי לשמור על היתרון הצבאי האיכותי שלנו, ולהגן על עצמנו, בעצמנו. זה ביטוי למחויבות המתמשכת שלכם לביטחון ישראל. אנחנו גם גאים מאוד בכך שהברית שלנו היא דו-כיוונית, וכי ישראל תורמת תרומה מכרעת לביטחון הלאומי ולאינטרסים של ארצות הברית בדרכים רבות. תודה לכם, חברות וחברי קונגרס יקרים, על תמיכתכם בישראל לאורך ההיסטוריה, וברגעים הקריטיים הללו".

"אדוני היושב-ראש, אין ספק שהשלום בין ישראל לשכנותיה, שהושג בתיווך אמריקני, חולל מהפכה במזרח התיכון. הסכמי השלום ההיסטוריים עם הרפובליקה הערבית של מצרים והממלכה ההאשמית של ירדן, הוכיחו את היתרונות הרבים שיש ליציאה ממעגל המלחמה. גם ירדן וגם מצרים תרמו רבות לביסוס השלום יקר הערך, ולשיפור היציבות והרווחה באזור שלנו. לפני שלוש שנים הצטרפו לכך הסכמי אברהם, חוללו מהפך נוסף באזור שלנו והציתו את הדמיון. ישראל קיבלה בזרועות פתוחות ושוקקות את הקשר עם איחוד האמירויות הערביות, ממלכת בחריין וממלכת מרוקו, לקראת יחסי שלום ייחודיים וחמים בין עמינו. מאז חתימת ההסכמים, יותר ממיליון ישראלים ביקרו במדינות שנכללות בהסכמי אברהם - ביטוי מובהק לרצון שלנו להשתלב באזור. זהו שלום המעוגן באמון, תקווה ושגשוג. שלום שהוא שינוי של ממש בכללי המשחק. כל אחד מההסכמים ההיסטוריים הללו, ששינו את מסלול המזרח התיכון, הושג בעזרת ידידתנו הגדולה ביותר, ארצות הברית של אמריקה".

"ידה של ישראל מושטת וליבנו פתוח לכל שותף לשלום, קרוב או רחוק. אנו מודים לארצות הברית על פועלה לקידום שלום בין ישראל לממלכת ערב הסעודית, אומה מובילה באזור ובעולם המוסלמי כולו. אנחנו מתפללים שהיום הזה יבוא, ויביא עמו מהפיכה של ממש במהלך ההיסטוריה של המזרח התיכון, ושל העולם בכלל. המשאלה העמוקה שלי, אדוני היושב-ראש, היא שישראל תעשה יום אחד שלום עם שכנינו הפלסטינים. לאורך השנים ישראל עשתה צעדים אמיצים בחתירתה לשלום, והציעה הצעות מרחיקות לכת לשכנינו הפלסטינים. הבדלים פוליטיים עמוקים ואתגרים רבים מעיבים על היחסים בין ישראל לפלסטינים, ואינני מתעלם מהם, אבל דבר אחד צריך להיות ברור: לא ניתן לדבר על שלום במקביל להסכמה או מתן לגיטימציה לטרור, במרומז או במפורש. שלום אמיתי לא יכול לצמוח מתוך אלימות. הטרור הפלסטיני נגד ישראל או נגד ישראלים, חותר תחת כל אפשרות עתידית לשלום בין שני העמים".

הקונגרס האמריקני בזמן הנאום
הקונגרס האמריקני בזמן הנאום | צילום: רויטרס

"ישראלים נפגעים מטרור בזמן שהם ממתינים לאוטובוס, בזמן שהם הולכים בטיילת, בזמן שהם מבלים עם המשפחה. ומהעבר השני, הצלחה של פיגוע טרור מביאה לחגיגה, המחבלים זוכים לתהילה, ומשפחות המחבלים מתוגמלות כלכלית על כל ישראלי שנפגע. זה בלתי נתפס. זו חרפה מוסרית. טרור הוא לא מהמורה קטנה בדרך. טרור הוא שנאה ושפיכות דמים, הוא מעשים העומדים בסתירה לעקרונות השלום הבסיסיים ביותר של האנושות. ישראל לא יכולה ולא מוכנה להשלים עם פיגועי טרור, ואנו יודעים שארצות הברית של אמריקה עומדת לצידנו בכך".

"שני חיילים ישראלים, אורון שאול ז"ל והדר גולדין ז"ל, ושני אזרחים, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו – מוחזקים במשך שנים כבני ערובה בידי חמאס, על מנת לענות את משפחותיהם. סגן הדר גולדין נחטף תוך הפרה של הפסקת אש הומניטרית בחסות האו"ם, שהושגה בתיווך אמריקני. משפחתו נלחמת כבר תשע שנים כדי להחזירו הביתה. ביקשתי מאמו של הדר גולדין, לאה, להיות כאן איתנו היום. אנו מתפללים לשובו של בנה, כמו גם לשובם של שלושת הישראלים הנוספים; ומתפללים להתגשמות נבואת ישעיהו: "לא יישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה". הדור הצעיר של הישראלים והפלסטינים ראוי ליותר. כולם ראויים לעתיד לשאוף אליו: עתיד של שלום ושגשוג, עתיד של תקווה. אני מחויב בכל לבי לחזון כזה - חזון של תקווה ושלום, שלום אמת, שלום ללא טרור".

הנשיא הרצוג לוחץ את ידו של יו''ר בית הנבחרים, קווין מקארת'י | צילום: רויטרס

בקהל נכחו לאה גולדין, אמו של סגן הדר גולדין ז"ל; קליפטון טרומן, נכדו של הארי טרומן - הנשיא שהכיר במדינת ישראל; סוזנה השל, בתו של הרב אברהם יהושוע השל, שצעד עם מרטין לות'ר קינג, אנשי הארגונים הגדולים ביותר של הקהילות היהודיות בארצות הברית, ראשי הפדרציות היהודיות, כל ראשי הזרמים היהודיים בארצות הברית ואורחים נוספים. בנוסף, מנהיגים רבים, פעילים מרכזיים ואוהדי ישראל נרשמו באמצעות חברי הקונגרס שלהם לצפות בנאום. באולם נוכח גם שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן.

נאומו של הרצוג מגיע יממה אחרי פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן. בפתח דבריו אמר הנשיא ביידן כי "הקשר בין המדינות הוא פשוט בלתי ניתן לשבירה", והוסיף: "כפי שאישרתי לרה"מ בנימין נתניהו, אנחנו מחויבים לביטחון ישראל, ומחויבים לכך שאיראן לעולם לא תרכוש נשק גרעיני. אז יש לנו הרבה על מה לדבר". במענה על שאלת חדשות 13 אמר ביידן כי נתניהו מוזמן לבית הלבן.

"אני מביא מסר של הכרת תודה מכל האומה של ישראל, מכל חלקי האומה", אמר הרצוג - ופנה לנשיא האמריקני: "כולם מביעים תודה לך. תמיד עמדת לצד ישראל ועם ישראל. שמחתי לשמוע על השיחה שלך עם נתניהו, בה התמקדת בשיתוף הפעולה הצבאי שלנו, בגלל שיש אויבים שלנו שטועים לחשוב שהקשר בין המדינות שלנו נפגע בגלל חילוקי דעות בינינו. אם היו יודעים כמה שיתוף הפעולה גדל בשנים האחרונות - הם לא היו חושבים כך".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

הפגישה בארבע עיניים בין הנשיאים ארכה כ-40 דקות, ובפגישה המורחבת שארכה כחצי שעה נכחו גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן. הנשיא ביידן הדגיש את הצורך להגיע להסכמות רחבות בנוגע לחקיקה המשפטית, וציין כי המאבקים בישראל והרעש סביבם מקשים על התקדמות התהליכים האזוריים. הנשיא הרצוג ציין כי הוא ממשיך במאמצים למציאת פתרון וליציאה מהמשבר בצורה הטובה ביותר וכי הוא מאמין שאפשר וניתן להגיע להסכמות באמצעות הידברות.

הנשיא ביידן הדגיש כי ישראל היא ערובה לביטחון העם היהודי, וכן הדגיש את שיתוף הפעולה ההכרחי למול האיום האיראני, וציין כי עוקבים מקרוב על העניין האיראני והלבנוני. בנוגע לעליית הטרור בחודשים האחרונים, הנשיא ביידן הדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה ואת ביטחון ישראל והמאבק בטרור. עם זאת, הזהיר מאירועי אלימות של תג מחיר. הנשיאים התייחסו גם להליך הנורמליזציה מול סעודיה, והדגישו כי הוא אמנם מורכב אך אפשרי.

הנשיא ביידן ציין כי הייתה לו ולראש הממשלה נתניהו שיחה טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית, ובפגישה המורחבת התייחסו הנשיאים גם לנושא הפטור מויזות, שם צוין כי התהליך מתקדם וכי הם צופים שיסתיים בקרוב.

הנשיא הרצוג בפגישתו עם הנשיא ביידן בבית הלבן
הנשיא הרצוג בפגישתו עם הנשיא ביידן בבית הלבן | צילום: רויטרס

בצאתו מהפגישה אמר הרצוג: "סיימתי פגישה חמה וטובה מאוד עם הנשיא ביידן. אני אזכיר לכם שכשהוא נחת לביקורו ביולי שעבר בישראל הוא צעק לי בקול רם 'אני בבית', וזו בעצם ההרגשה שהוא נתן גם לי. אוהב ישראל, רודף שלום ותומך בביטחונה. הדבר המרשים היה שאתה מרגיש שהקשר העמוק בין הרבה מהיושבים בבית הזה ובבית הנבחרים לאורך ההיסטוריה, והעם האמריקני - זה קשר משפחתי".

"זה לא יחסים רגילים בין ארה"ב למדינות שחשובות לה מאוד - אלה יחסים שיש בהם אלמנטים משפחתיים עמוקים", הוסיף הרצוג. "לכן הדאגה ההדדית למה שקורה בארה"ב ובוודאי למה שקורה בישראל. לכן השיחה נסובה סביב איומים אזוריים, איראן ולבנון, אבל גם על מה שקורה בישראל, ואנחנו צריכים להבין ולכבד כשנשיא המעצמה הגדולה בתבל שואל ומתעניין, כפי שהיה בשיחתו עם רה"מ אתמול, זה לא בא סתם, זה כדי להרגיז, זה מדאגה עמוקה של הרבה מהידידים שלנו וזה עוד שיקול בצורך שלנו כאומה להגיע ככל שניתן להבנות, להסכמות ולדו-שיח. ישראל חשובה מאוד לעולם, לאזור ולארה"ב - וזה גם צריך להיות שיקול נוסף לאחים ולאחיות שלנו בישראל".