דיווח: מתקרבים לעסקת חטופים - שתכלול הפסקת הלחימה לחודשיים

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", העסקה תחולק לשני שלבים, שבהם ישראל תפסיק את הלחימה ל-30 ימים בכל פעם, ובמסגרתה ישוחררו יותר ממאה חטופים, בהם חיילים. גורמים המעורים בשיחות מעריכים כי אם הלחימה תופסק כחלק מהעסקה, שעשויה לצאת לפועל בשבועות הקרובים ולכלול גם שחרור אסירים פלסטינים - היא לא תתחדש באותו האופן לאחר מכן

מפגינים למען החטופים
מפגינים למען החטופים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ה"ניו יורק טיימס" מדווח הלילה (ראשון) כי חלה התקדמות משמעותית בדרך לסיכום על עסקת שבויים, במסגרתה ישראל תפסיק את הלחימה ברצועת עזה למשך כחודשיים, ובתמורה חמאס ישחררו יותר ממאה חטופים. לפי הדיווח, פרטי העסקה יכולים להיסגר במהלך השבועות הקרובים.

במסגרת המשא ומתן, שבראשות ארצות הברית, נוסחו טיוטות ראשוניות אשר כוללות את ההצעות של ישראל ושל חמאס מהשבועות האחרונים, כמסגרת שתהווה בסיס לשיחות בפסגה בפריז שתיערך היום, בהשתתפות ראש ה-CIA, ראש המוסד, ראש שב"כ ונציגי קטר ומצרים. יש עדיין מחלוקות משמעותיות שדורשות פתרון, אך הצדדים אופטימיים כי הסכם סופי יכול להיחתם כאמור בשבועות הקרובים.

לפי גורמים רשמיים המעורים בפרטים, העסקה המתגבשת צפויה להיות רחבה יותר בהיקפה מהקודמת. בשלב הראשון הלחימה אמורה להיפסק למשך כ-30 ימים, אז ישוחררו נשים, קשישים וחטופים פצועים משבי חמאס. במהלך אותה התקופה, שני הצדדים יעברו על הפרטים של השלב השני, בו תיפסק הלחימה ל-30 ימים נוספים, בתמורה להחזרת חיילים ואזרחים ישראלים נוספים, גם גברים. על היחס בין כמות החטופים שתשוחרר לבין הפלסטינים שישוחררו מבתי הסוהר בישראל עדיין יש משא ומותן, אך זה נתפס כנושא שניתן למצוא לו פתרון. בנוסף הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה תמשך.

הפגנת הנשים בירושלים חטופים חרבות ברזל
הפגנת הנשים בירושלים למען החטופים

לפי הדיווח, בעוד שההסכם לא יכלול הפסקת אש קבועה כפי שרצה חמאס, אך גורמים המקורבים לשיחות סבורים כי אם ישראל אכן תעצור את הלחימה לחודשיים - היא ככל הנראה לא תחדש אותה באותו אופן שבו היא פסקה. הפסקת האש עשויה לשמש פתח דיפלומטי להסכם רחב יותר.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן. ארכיון | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכנן לשלוח בימים הקרובים את ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, לסבב פגישות באירופה - במטרה לצמצם את הפערים שנותרו בין ישראל וחמאס ולהביא לסגירתה של עסקה חדשה. כדי לגבש הסכמות ולהפעיל לחץ נוסף, ברנס צפוי להיפגש עם משלחת ישראלית משמעותית שתכלול את ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון, הממונה על נושא החטופים והנעדרים מטעם צה"ל. בפגישות יישתתפו גם ראש המודיעין המצרי וראש ממשלת קטר מוחמד אל-ת'אני, לנוכח העובדה שמאז 7 באוקטובר קהיר ודוחא שיחקו תפקיד משמעותי במאמצי התיווך בין ישראל וחמאס.