נתניהו למאסק על הרפורמה: "ההצעה המקורית הייתה קיצונית"

ראש הממשלה החל את ביקורו בארה"ב ונפגש בקליפורניה עם היזם והמיליארדר אילון מאסק. במהלך הפגישה דנו השניים בנושא הבינה המלאכותית - אך רה"מ התייחס להצעתו המקורית של שר המשפטים בנוגע למהפכה המשפטית: "שואף להגיע לאיזון"

זמן צפייה: 02:08

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנחת אחר הצהריים (שני) בקליפורניה והחל את ביקורו בארצות הברית, נפגש הערב עם היזם והמיליארדר אילון מאסק. הוא כינה אותו "הנשיא הלא-רשמי של ארה"ב" וכן "אדיסון של זמננו", בהתייחסו לממציא נורת החשמל תומאס אלווה אדיסון. השניים דנים בנושא הבינה המלאכותית - אך גם בנושא המהפכה המשפטית. נתניהו אמר למאסק כי הצעת הרפורמה המקורית של שר המשפטים יריב לוין הייתה "קיצונית" וכי הוא "בלם אותה. אני שואף להגיע לאיזון".

"לפני 2,500 שנה, כשמשה הוציא את בני ישראל ממצרים, הם יכלו לבחור בין הברכה לקללה", אמר נתניהו למאסק, "הבינה המלאכותית היא דבר דומה. היא מביאה הבטחה גדולה למין האנושי, אבל בה בעת צריך להיזהר מהסכנות שלה. איך גורמים למדינות בעולם לשלוט בדבר הזה? אני מסתכל על נשק גרעיני - איך אנחנו שולטים בדבר הזה? מה שגורם לנו לשלוט בנשק גרעיני ברמה הבינלאומית זה איום הדדי וחוקים משותפים. אבל מה קורה כשיש מדינות סוררות או ארגוני פשע? נוכל ליצור איזון בין המעצמות על מנת שלא יהיה שימוש לרעה בו על-ידי סוררים?".

"זה ידרוש הרבה מאוד אנרגיה, ונוכל לזהות את זה", השיב מאסק, שהואשם במתן במה למסרים אנטישמיים ברשת החברתית שבבעלותו. "כמובן שאני נגד אנטישמיות", אמר מאסק לנתניהו.

רה''מ בנימין נתניהו והשר יריב לוין בישיבת הממשלה
רה''מ נתניהו והשר לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בזמן פגישתם של נתניהו ומאסק - לחדשות 13 נודע כי לוין נפגש היום עם ראשי ארגוני הימין - שחוששים מגניזת הרפורמה. בפגישה, שהתקיימה בכנסת, אמר לוין לנציגי ארגוני הימין כי "אם מישהו חושב שצריך לסגת, לעצור או לבטל את הרפורמה - זה רק יזמין לחץ נוסף על הממשלה. כל מטרתם היא להפיל אותה, ואסור בשום פנים ואופן שהממשלה הזו תיפול".

לוין הוסיף בפגישה: "ברור שכל התהליך הוא על השאלה מי ישלוט פה, והם לא מוכנים שננהל את המדינה. לכן, גם אם לא מגיעים להסכמות - אין לי שום כוונה לבטל את הרפורמה".

מוקדם יותר, על רקע הסערה שעוררו דבריו טרם המראתו, כשאמר כי "המפגינים חברו לאש"ף ולאיראן", קיבלו את פניו מאות מפגינים מחוץ לנמל התעופה בסן חוזה, כשהם מניפים שלטים וקוראים קריאות "בושה". נתניהו נפגש עם מייסד טסלה ומנכ"ל הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר), אילון מאסק. עם נחיתתו אמר: "אדון עמו על האופן שבו ניתן לרתום את ההזדמנויות ולהפחית את הסיכונים של הבינה המלאכותית לטובת הציוויליזציה".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2318091922' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='פגישת נתניהו-מאסק' poster='' kid='1_psms7htq' duration='0']

מחאה נגד נתניהו בקליפורניה | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 09 18 At 2
מפגינים נגד רה''מ נתניהו בקליפורניה | צילום: רויטרס
מחאה נגד נתניהו בקליפורניה | צילום: רויטרס

נתניהו, שהמריא אמש לארה"ב, תקף עם עלייתו למטוס את המפגינים נגד המהפכה המשפטית: "אנחנו רואים הפגנות נגד ישראל על-ידי אנשים שחוברים לאש"ף, לאיראן ולאחרים. מי שמארגן את המחאה עושה את זה בכסף רב, בהפגנות ממומנות". הוא הוסיף: "הם הביאו לכך שחסימת צירים זה דבר נורמלי, שסרבנות זה דבר נורמלי. הם מוציאים את דיבתה של ישראל רעה בפני האומות, זה נראה להם נורמלי. הייתי ראש אופוזיציה ולא הוצאתי את דיבתה של ישראל בעולם".

מוחים מחוץ למלון שבו יתאכסן נתניהו בקליפורניה
מוחים מחוץ למלון שבו יתאכסן נתניהו בקליפורניה | צילום: Unexpectable

זמן קצר לאחר מכן פרסמה לשכתו הבהרה, שבה נאמר כי "כשראש הממשלה השתמש במילה 'חוברים', הוא התכוון לעובדה שבזמן שראש ממשלת ישראל ייצג את מדינת ישראל בבימת האו"ם יפגינו במקביל לתומכי אש"ף וה-BDS - אזרחים ישראלים - דבר שלא קרה מעולם. יש לקוות שהמפגינים הישראלים ייקחו לפחות כמה דקות להפגין גם נגד אלה ששוללים את זכות קיומה של מדינת ישראל".

Whatsapp Image 2023 09 17 At 2
צעדת המחאה ברחוב רוטשילד | צילום: רויטרס

בהצהרתו בכבש המטוס נתניהו הוסיף: "אני, כראש ממשלה, מופיע לדעתי בפעם ה-12 באו"ם. אני זוכר שהיו הפגנות לטובת ישראל ונגד ישראל. אבל הפעם אנחנו רואים הפגנות נגד ישראל. שום דבר כבר לא מפתיע, אבל זה לא ימנע ממני לייצג את מדינת ישראל בגאון למען כל אזרחיה".

עוד אמר ראש הממשלה: "בימים אלו גם אפגוש מנהיגים רבים מהעולם, בראשם הנשיא ביידן, שאיתו אדבר בין השאר ובראש ובראשונה על איראן והרחבת מעגל השלום. אני נפגש גם עם קנצלר גרמניה, נשיא אוקראינה, נשיא טורקיה ומנהיגים רבים נוספים מאסיה, אירופה ואפריקה".

"היום העולם רואה, ואני כמובן אדגיש את זה, שאיראן מפרה את כל ההתחייבויות שלה, שהיא משקרת במצח נחושה, שהיא מתכוונת גם לפתח נשק גרעיני וגם להמשיך את התוקפנות שלה באזור. אנחנו ניאבק בשני הדברים הללו גם יחד. שמעתי את האיומים שבאו מאחד מאנשי המשטר האיראני היום, אני מציע לו לא לאיים עלינו. הוא צריך לדעת והמשטר הזה צריך לדעת שאנחנו נגיב בעוצמה בכל תקיפה של אנשינו ושל אזרחינו".

Whatsapp Image 2023 09 18 At 0
בנימין ושרה נתניהו בדרכם למטוס לארה''ב | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ תקף גם הוא: "עובדתית, מי שהפגינו עד היום נגד נציגי הממשלה בחו"ל ובעיקר באו"ם היו שונאי ישראל, בהפגנות שלוו בדגלי אש"ף. כעת הם מובילים לאותה תוצאה - פגיעה במדינת ישראל. המעשה באלקטרז הוא המחשה לכמה קיצונים השנאה הופכת אותם".

כאמור, דבריו של נתניהו עוררו זעם רב בקרב ארגוני המחאה וגורמי אופוזיציה. יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "המתקפה של נתניהו תוך האשמת המפגינים בארה"ב בחבירה לאויבינו, חמורה וראויה לכל גינוי". בהמשך כתב: "גם אם לא מסכימים על דרך הפעולה, מדובר בפטריוטים, אוהבי המדינה. את הנזק האדיר שנתניהו גורם לחברה הישראלית בהתנהלותו, גם אלף נאומים חוצבי להבות באו"ם לא יתקנו. הגיע הזמן לעצור את ההפיכה המשטרית ולעשות סדר בממשלה, במקום להאשים את המפגינים".

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "אין אדם שהרס את תדמיתנו בעולם יותר מנתניהו בחודשים האחרונים. אין דבר שמסייע יותר לאיראנים מהמהפיכה המשטרית של ממשלתו. ההאשמות שלו כלפי הפטריוטים של המחאה הן עוד הוכחה לשיבוש חמור בשיקול הדעת ובקריאת המציאות שלו".

מפגינים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שני גרנות-לובטון, ממובילות המחאה בארה"ב, כתבה: "מתקפה חריפה וגועלית נגד יהדות ארה"ב. ככה מגבירים אנטישמיות. נתניהו מתיר את דמם לא רק של חצי מהישראלים אלא כעת גם של הקהילות היהודיות החשובות ביותר בעולם. ההשוואה לאיראן ולגורמי טרור פסולה ומכוערת. אהבת ישראל היא התנגדות לנתניהו. אלפי ישראלים ויהודים יראו לו כמה הם אוהבים את ישראל".

בארגון "אחים לנשק" אמרו כי "נתניהו לחוץ כי יהדות ארצות הברית לא תיתן לחלום הציוני למות. הם מבינים שנתניהו והממשלה שלו מסכנים את ביטחון המדינה ועצם קיומה והם מבינים שלהיות בעד ישראל זה להיות בעד המחאה".

1640 יוצאי המ"מ (מערך המבצעים המיוחדים) באגף המודיעין הגיבו גם הם לאמירתו של נתניהו ומסרו: "אחרי שכבר שלח את משרתיו לקרוא לנו פלוגות אס-אה, נאצים, קיני טרור, מוגלה, עכשיו נתניהו מודיע שאנו גם מסייעים לאיראן. כך נראה רודן בפאניקה, שיודע שמיטב לוחמי ישראל איבדו בו אמון באופן טוטאלי. גם ארה״ב יודעת שכבר אין מאחוריו צבא".