בצל המשבר והרג עובדי הסיוע: נתניהו ישוחח מחר עם ביידן

ברקע הזעם האמריקני על הרג עובדי הסיוע בעזה, וההתבטאות חריפה של ביידן שלפיה "ישראל לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים". גורם מדיני מסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לשוחח מחר עם הנשיא האמריקני

Screenshot 2023 07 27 231438
רה"מ נתניהו והנשיא ביידן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90 / רויטרס

גורם מדיני מסר הערב (רביעי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לשוחח מחר עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. השיחה מגיעה ברקע הזעם האמריקני על הרג עובדי הסיוע בעזה, וההתבטאות החריפה של ביידן שלפיה "ישראל לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים".

הנשיא האמריקני אמר עוד כי "זו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה הייתה קשה כל כך - מכיוון שישראל לא עשתה מספיק כדי להגן על עובדי הסיוע, שניסו לספק עזרה לאזרחים", תקף ביידן. "תקריות כמו של אתמול פשוט לא אמורות לקרות", הוסיף, ואמר כי "ארה"ב קראה לישראל פעם אחר פעם למקד את הפעולות הצבאיות שלה נגד חמאס, תוך פעולות הומניטריות, כדי למנוע פגיעה באזרחים". סגניתו של ביידן, קמלה האריס, התייחסה גם היא בחשבון הטוויטר שלה: "טרגדיה נוראית. החקירה חייבת להיות מהירה ויש לנקוט בצעדים כדי להבטיח שזה לא ייקרה שוב. ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגן על עובדי הסיוע הפועלים באומץ כדי להקל על הסבל בעזה".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס למקרה, ואמר כי "התקיפות האוויריות ההרסניות של ישראל, שהביאו למותם של אנשי ארגון WCK, מעלות את מספר עובדי הסיוע שנהרגו בלחימה הזו ל-196, כולל יותר מ-175 אנשי צוות האו"ם. זה בלתי מתקבל על הדעת, אבל זו התוצאה הבלתי נמנעת של האופן בו מתנהלת המלחמה". גוטרש חזר על קריאתו להפסקת אש הומניטרית מיידית: "הדבר מדגים שוב את הצרכים בהפסקת אש, בשחרור ללא תנאי של כל החטופים והרחבת הסיוע בעזה, כפי שדרשה מועצת הביטחון של האו"ם בשבוע שעבר. יש ליישם את ההחלטה ללא דיחוי".

בהצהרה משותפת של שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל ושל הנציב האירופי לניהול משברים ג׳נז לנארצ'יץ', השניים מסרו כי: "ההרג על ידי צה"ל של שבעה מחברי הצוות של WCK הוא מזעזע. אנו קוראים ליישום מהיר של ההתחייבות שהוכרזה על ידי ישראל לערוך חקירה יסודית. אנו מזכירים את מחויבות ישראל על פי המשפט הבינלאומי. החלטה 2728 של מועצת הביטחון של האו"ם דורשת הפסקת אש מיידית שתוביל להפסקת אש מתמשכת".