פחתו הסיכויים לפגישה בבית הלבן: בממשל ביידן הביעו חשש מהפגנות

נתניהו וביידן כל הנראה ייפגשו בשולי עצרת האו"ם ולא בבית הלבן כפי שרצה רה"מ. לפי גורמים מדיניים אחת הסיבות שהוחלט לקיים את הפגישה בניו יורק היא החשש מהפגנות המוניות בוושינגטון, וכן בשל חילוקי דעות בסביבת הנשיא

זמן צפייה: 01:43

לקראת נסיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לארצות הברית, וכפי שפורסם הבוקר (שישי) בחדשות 13, בישראל מעריכים שפחתו הסיכויים לפגישה בבית הלבן עם הנשיא ג'ו ביידן, ונערכים לפגישה בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. כך על פי גורמים מדיניים בכירים. בין היתר, ההחלטה נובעת מהחשש מהפגנות המוניות בוושינגטון אם הפגישה תיערך שם.

הרקע להחלטת ממשל ביידן נובע משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא מחלוקת בסביבת הנשיא האם נכון לקיים את הפגישה, בשל קידום המהפכה המשפטית וכן בשל אמירות של חברי הממשלה ועמדותיהם. סיבה נוספת, שאף הושמעה בפני בכירים ישראלים, היא שישנו חשש מפני הפגנות המוניות בוושינגטון הבירה אם תתקיים שם הפגישה.

הבית הלבן
הבית הלבן | צילום: רויטרס

נאומו של ראש הממשלה נתניהו בעצרת האו"ם תוכנן במקור ליום חמישי, אך נדחה ליום שישי - מה שאומר שפמליית ראש הממשלה תשהה בניו יורק גם במהלך סוף השבוע ותשוב לישראל רגע לפני יום כיפור.

ביקורו של ראש הממשלה בארצות הברית אמור לסיים מבחינתו סוג של "חרם" שעבר מאז שחזר למשרד ראש הממשלה, אחרי שכל כך רצה לקבל הזמנה נכספת לבית הלבן. הסוגיות העיקריות שעומדות על הפרק בביקור נתניהו הן הסוגייה האיראנית, הרפורמה המשפטית, שמעסיקה גם את האמריקאים, והמגעים הסעודים.

העצרת הכללית של האו''ם בזמן ההצבעה
העצרת הכללית של האו''ם | צילום: רויטרס

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי קיימת הסכמה בשתיקה בין טייסי צי 777 של אל-על שלא להתנדב להטיס את ראש הממשלה ורעייתו לארצות הברית. זו כמובן לא הפעם הראשונה בה טייסי הצי מסרבים להתנדב להטיס את ראש הממשלה, וזה כבר קרה בטיסה לפריז בחודש פברואר ובטיסה לרומא בחודש מרץ.

במקרים הקודמים נאלצו חברי הנהלת אל על להטיס את המטוס, אך הפעם מדובר בבעיה רצינית יותר, שכן בניגוד לטיסות לאירופה אותן ניתן לבצע גם במטוסים צרי גוף, טיסה ישירה לארצות הברית דורשת מטוס גדול ושלושה טייסים.