הבית הלבן במתקפה חריפה על סמוטריץ': "יוביל למותם של חטופים"

באופן חסר תקדים, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית תקף ישירות את שר האוצר - וטען כי הוא מטעה את הציבור הישראלי בנוגע לעסקת החטופים שמציעות המתווכות. "מדינות שחיי אזרחיהן חשובה להן עושות עסקאות כאלה", עקץ הבכיר האמריקני, שהבהיר: "הנשיא ביידן לא ירשה לקיצונים לשבש את המגעים"

זמן צפייה: 01:35

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, תקף הערב (שישי) בחריפות את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והאשים אותו כי גישתו תביא למותם של חטופים שנותרו בשבי חמאס - על רקע התנגדותו לעסקת חטופים ובשל הביקורת שהעביר על הודעת ארה"ב, מצרים וקטר בנושא.

"סמוטריץ' טוען שהעסקה מסכנת את ישראל, אך זה שגוי לחלוטין ומטעה את הציבור הישראלי", אמר קירבי בתדרוך שערך בבית הלבן, "העסקה מגנה באופן מלא על האינטרסים של ישראל, חמאס קיבל את העקרונות המרכזיים שדרשה ישראל". בהמשך עקץ: "מדינות שחיי אזרחיהן חשובה להן עושות עסקאות כאלה".

בהתייחסות ישירה להתנהלותו של שר האוצר, הוסיף הבכיר האמריקני: "העמדות שביטא סמוטריץ' יסכנו את חיי החטופים הישראלים והאמריקנים והן כבר מסכנת את בטחון ישראל. הנשיא ביידן לא ירשה לקיצונים לשבש את העסקה, כולל לא קיצונים בישראל. העסקה תציל חיים ותקדם את בטחון ישראל".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

"סמוטריץ' טען שהמדינות המתווכות כופות על ישראל 'הסכם כניעה', תחשבו על זה רגע", המשיך קירבי, "הוא אומר זאת בשעה שהנשיא ביידן משגר כוחות צבא למזרח התיכון כדי להגן על ישראל מול איראן - הנשיא מוכן להגן על ישראל שוב עם צבא אמריקני. הרעיון שהוא יתמוך בעסקה שתסכן את ישראל היא שגויה ושערורייתית, ומי שחושב כך צריך להתבייש".

בנוסף, הזכיר דובר המועצה לביטחון לאומי את הישגיה של ישראל במלחמה, וטען כי אלו מאפשרים התקדמות לעבר מימוש עסקה. "הרשו לי להזכיר שרוב מנהיגי חמאס מתים, התשתיות נהרסו וישראל השיגה את רוב מטרותיה, מלבד החזרת החטופים", אמר קירבי.

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס
מפגינים למען שחרור החטופים בירושלים
מפגינים למען שחרור החטופים בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתקפת הבית הלבן מגיעה כאמור לאחר שאמש פרסמו מנהיגי ארצות הברית, קטר ומצרים הצהרה משותפת, בה קראו: "הגיע הזמן להסכם הפסקת אש - שישיב את החטופים מרצועת עזה". האמריקנים והמתווכות הערביות קראו לישראל ולחמאס לשלוח משלחות לפסגה משותפת בחמישי, שתתקיים בדוחה או בקהיר - בה ינסו להגיע להבנות סופיות. מלשכת רה"מ נמסר בתגובה: "ישראל תשלח ב-15 באוגוסט את משלחת המו״מ למקום שייקבע, כדי לסכם את הפרטים ליישום הסכם המסגרת".