הקלף האחרון של ממשל ביידן מול נתניהו - נורמליזציה עם סעודיה

במהלך השיחה בין נשיא ארה"ב ורה"מ בתחילת השבוע, הבהיר ביידן כי המשך קידום חוקי המהפכה המשפטית יפגע בהוצאה לפועל של הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. מעבר לכך, האמריקנים מבהירים כי הם לא מציבים לממשלת ישראל אוליטימטום - והמחוייבות הביטחונית של ארצות הברית לישראל תשאר כפי שהיא

זמן צפייה: 04:46

לאחר שבועות שבהם גורמים בכירים בממשל האמריקני מזהירים מהשלכות המהפכה המשפטית בישראל, גם הערב (שישי) עושה רושם כי ארצות הברית לא תדחוק את ראש הממשלה בנימין נתניהו לקצה, אך הנשיא ג'ו ביידן הבהיר בשיחת הטלפון שלו עם נתניהו בתחילת השבוע כי הסיכוי להוציא לפעול הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה נפגע בעקבות קידום חוקי המהפכה המשפטית.

בבית הלבן לא מתכוונים להשתמש בכלים נוספים בעת הזו כדי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל - והממשל האמריקני הבהיר כי מחויבותו לביטחון ישראל לא תפגע בכל מקרה. עם זאת, ההבהרה בנוגע לסיכויי ההוצאה לפועל של הסכם נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית הוא משמעותי.

בבית הלבן הזכירו לממשלה בישראל כי הגעה להסכם כזה תלויה לחלוטין באמריקנים - שייתקשו להעביר בקונגרס חוקים נדרשים לקידום המהלך ולסייע לישראל בזמן שהערכים הדמוקרטיים המשותפים של המדינות נפגעים.

בתוך כך, נתניהו מתחיל לאבד תמיכה בקרב שמרנים אמריקנים שתמכו בו באופן קבוע עד עתה. ביל קריסטון, עיתונאי המזוהה עם מפלגה הרפובליקנית ומרבה להשמיע עמדות פרו-ישראליות ולהפגש עם נתניהו כשהוא מבקר בארה"ב, צייץ: "ישראל היתה לפני נתניהו, ישראל תהיה גם אחרי נתניהו. עם ישראל חי".

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

רגע לפני שהוא מסיים את ביקורו המדינה בארה"ב, נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים הלילה בכנס של הפדרציות היהודיות בניו יורק, ואמר כי החשש העיקרי בוושינגטון הוא כי החוק לביטול עילת הסבירות אינו סוף ההליך, וכי חקיקת המהפכה המשפטית תתקדם לפרקים נוספים.

"לא באתי לארצות הברית כשליח של אף אחד, אלא כשליח של מדינת ישראל", אמר הרצוג, והוסיף כי הוא עדיין מנסה להוביל להסכמות בנושא צמצום עילת הסבירות, "ברגעים אלה ממש יש מאמצים לנסות למצוא פתרון, ואני מקווה שהמנהיגים יהיו אחראים ופתוחים למצוא פתרון מוסכם בקונצנזוס רחב בנושא, כי אני מודאג מהאלטרנטיבה שמסוכנת לעם היהודי. לכן אני שב ומפציר - שבו למצוא פתרון".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

הנשיא התייחס לחוסר הוודאות לגבי השלבים הבאים בחקיקה, כנושא שמתדלק את החששות בקרב האזרחים. "אני פה, אבל ליבי עם אזרחי ישראל המודאגים", אמר הרצוג, "הרבה אנשים בישראל, וגם בוושינגטון, לא מבינים איך ההליך יסתיים. אחת הדאגות היא מה תהיה התוצאה הסופית, האם הרפורמה תסתיים בעילת הסבירות, או שיהיו פרקים נוספים בהמשך. זה חלק ממקור החשש ואי הבהירות".

"העובדה שיש כל כך הרבה ההפגנות במדינה היא הוכחה לדמוקרטיה הישראלית, ויש לכבד זאת", הוסיף הנשיא, "אבל אויבנו לא צריכים להתבלבל - אם יקרה משהו חלילה תושבי ישראל יתאחדו מייד". על איומי הפסקת ההתנדבות בקרב אנשי מילואים אמר הרצוג: "אני חושב שהנושא של אי השירות ואי ההתנדבות צריך להיות מחוץ לדיון הפוליטי. אולי אני תמים אבל אני מקווה שזה ייעלם".