"עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח": האולטימטום הישראלי לחמאס

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מפי מקורות מצריים כי מירושלים הועבר לארגון הטרור איום מפורש, לפיו צה"ל יחל לפעול בעיר הדרומית ברצועה במידה שלא תושג עסקה במהלך השבוע הקרוב. בכירים ישראלים לניו יורק טיימס: "נתניהו מתכנן לשלב מדינות ערביות בניהול רצועת עזה אחרי המלחמה"

בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

על פי דיווח שפורסם היום (שישי) בעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, ישראל הציבה בפני חמאס אולטימטום, במסגרתו איימה כי צה"ל יחל לפעול ברפיח - אם תשובת ארגון הטרור לגבי עסקה לא תתקבל במהלך השבוע הקרוב. עם זאת, גורמים ישראלים שצוטטו בדיווח טענו כי בכירים בירושלים שוקלים לדחות את הפעולה בעיר הדרומית ברצועה לטובת עסקה ארוכת טווח שתאפשר שחרור חטופים.

בדיווח, שמתבסס בעיקרו על מקורות מצריים, נכתב כי אנשי הלשכה המדינית של חמאס עדיין ממתינים לתשובתו של מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר, שמבקש להבטיח הפסקת אש ממושכת בערבות אמריקנית, על מנת להבטיח את הישרדות ארגונו.

הגורמים המצריים ששוחחו עם העיתון הוסיפו כי מדינתם ביקשה מחמאס לשלוח נציגים בכירים מטעם הארגון לקהיר כדי לאפשר את המשך המגעים. לצד זאת ציינו הגורמים כי רוב הפרטים בעסקה כבר מוסכמים על שני הצדדים, ובהם חזרה נרחבת של אזרחים לצפון הרצועה וכן מנגנון "חילופי שבויים", שיכלול שחרור של 33 חטופים תמורת אסירים פלסטינים.

פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח
פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם ישראלי בכיר במשרד ראש הממשלה ששוחח עם העיתון האמריקני ניו יורק טיימס טען כי בניגוד להצהרותיו הפומביות, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן לשלב מדינות ערביות בניהול רצועת עזה אחרי המלחמה.

שלושה בכירים ישראלים אחרים הוסיפו כי במסגרת תכוניותיו ליום שאחרי, נתניהו מקווה לגבש שלטון משותף ברצועה, שיכלול את מצרים, איחוד האמירויות, ערב הסעודית וארצות הברית. על פי הגורמים, התכנית הועלתה כעת על ידי ראש הממשלה במטרה לקדם את המגעים לסגירת הסכם כינון יחסים בין ישראל לערב הסעודית, בחסות ממשל ביידן.

על פי היו יורק טיימס, תגובותיהם של בכירים במדינות ערב חלוקות. ישנם גורמים שסברו כי ההצעה אינה ברמת קיימא, מכיוון שהיא לא סוללת מסלול אמין להקמת מדינה פלסטינית בהתאם לתנאים שהציבו איחוד האמירויות וערב הסעודית. מנגד, ישנם בכירים שהסכימו לדון ביוזמה, מתוך תקווה שישראל תתגמש בנוגע לסוגיה הפלסטינית בהמשך.