דיווח: התוכנית הסודית של ישראל להחלפת חמאס ברצועת עזה

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים במערכת הביטחון שוקדים על הקמת תשתית לחלוקת סיוע הומניטרי בידי מנהיגי חמולות ושבטים פלסטיניים ברצועה, שעשויים לתפוס בהמשך את השלטון ולהוות חלופה לארגון הטרור. בחמאס כבר פועלים לסיכול התוכנית - שאינה זוכה לתמיכה גם מכיוונו של נתניהו ובכירים נוספים בדרג המדיני הישראלי. גורם במשרד רה"מ: "עזה תנוהל על ידי אלו שלא שואפים לרצוח ישראלים"

זמן צפייה: 00:49

בכירים במערכת הביטחון הישראלית מקדמים תוכנית להפצת סיוע הומניטרי בעזה, שעשויה להביא בהמשך להקמתה של ישות שלטונית בהובלת גורמים פלסטיניים המתנגדים לחמאס ברצועה - כך דווח היום (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". בכירים ישראליים ופלסטיניים טוענים כי התוכנית עוררה זעם מצד חמאס, ויצרה מחלוקות בקבינט המלחמה הישראלי.

הגורמים הישראלים והפלסטיניים שצוטטו בדיווח שרטטו תמונה לפיה סיוע רב ייכנס לרצועה דרך הים והיבשה לאחר בידוק ישראלי, ומשם הוא יועבר למרכזים גדולים ויופץ על ידי המנהיגים הפלסטיניים. על פי התוכנית המתגבשת, בתום המלחמה מפיצי הסיוע הפלסטיניים ייתפסו את השלטון ברצועה, בגיבוי של כוחות ביטחון שימומנו בידי מדינות ערביות עשירות. על פי הדיווח האמריקני, גורם ביטחוני ישראלי כבר ערך שיחות עם מצרים, איחוד האמירויות וירדן במטרה לגייס תמיכה אזורית ברעיון.

תוכנית הגורמים הביטחוניים למילוי הריק השלטוני ברצועה כבר ניצבת בפני מספר מכשולים, והיא אינה זוכה לתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. על פי הדיווח, ההתנגדות מצדם של נתניהו וגורמים מדיניים נוספים נובעת מכך שהבכירים הפלסטיניים שמיועדים להוביל את השלטון בעזה משתייכים בחלקם לתנועת פת"ח, שנתפסת בירושלים כגורם המקדם טרור.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר

בתגובה לדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בכיר במשרד ראש הממשלה אמר כי לאחר המלחמה רצועת עזה "תנוהל על ידי אלו שלא שואפים לרצוח ישראלים". גורם ישראלי אחר ששוחח עם העיתון האמריקני הדגיש כי ההתנגדות החריפה של חמאס לתוכנית עשויה להפוך אותה לבלתי ישימה.

בחמאס אכן פועלים לסיכול התוכנית, באמצעות סימון של משתפי הפעולה עם ישראל כבוגדים שגזר דינם הוא מוות. בעקבות זאת, כמה משפחות פלסטיניות עוצמתיות שהביעו עניין בלקיחת השלטון ברצועה לידיהם נסוגו מהרעיון בימים האחרונים.

בתחילת החודש, כאשר גורמי ביטחון ישראליים החלו לקדם את תוכניתם להחלפת שלטון חמאס ברצועה, בכיר בארגון הטרור איים בהצהרה רשמית: "יצירת קשר עם כוחות הכיבוש מצד ראשי משפחות ושבטים בעזה היא בגידה לאומית שאין בכוונתו לאפשר".

רה"מ נתניהו בביקור ברצועת עזה חרבות ברזל
נתניהו בביקור ברצועת עזה

תוכנית הגורמים הביטחוניים, כפי שדווחה ב"וול סטריט ג'ורנל", עומדת בקנה אחד עם דבריו של שר הביטחון יואב גלנט בישיבת הקבינט ביום שישי - שפורסמו לראשונה בחדשות 13. בפנייה לשרים, גלנט קרא לקידום גורמים פלסטיניים מקומיים לשלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, כחלופה לשלטון חמאס.

"אם לא נייצר אלטרנטיבה למשילות לא נצליח למוטט את החמאס", אמר שר הביטחון במהלך ישיבת הקבינט, והוסיף: "סדר העדיפויות ברור, מדובר פה בחלופות רעות -החמאס זו החלופה הגרועה ביותר, גורמים מקומיים זו החלופה הפחות גרועה - בסוף הבן אדם מדיי פעם יסתכל לרמאללה, אבל יהיה גורם מקומי. העיקר שלא נראה את חמאס'".

יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הצורך בתוכנית ל"יום שאחרי" בעזה הופך דחוף יותר בימים האחרונים בעקבות הלחץ הגובר שמופעל על ישראל מכיוונה של ארצות הברית, ערב פעולה אפשרית של צה"ל ברפיח. אתמול, לאחר שיחתו עם הנשיא ג'ו ביידן, נתניהו אמר כי כניסה ישראלית לרפיח "תיקח קצת זמן", ועדכן כי הנשיא "ביקש להציג בפנינו את ההצעות של אנשיו גם בתחום ההומניטרי וגם בנושאים אחרים".

בעקבות שיחת המנהיגים, שהגיעה לאחר נתק של חודש, גורם מדיני אמר כי הנשיא ביידן דרש את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, וביקש לקבל תמונה ברורה של התוכניות הישראליות לפעולה ברפיח. הגורם הוסיף וציין כי הפערים בין הממשלה לבין הממשל האמריקני הולכים ומתעצמים.