ראש ממשלת בריטניה: "נשקלות סנקציות על סמוטריץ' ובן גביר"

ראש הממשלה הבריטי קיר סטארמר אישר כי נשקלת הטלת עיצומים על שני השרים הישראלים לאחר שנשאל על כך על-ידי חבר פרלמנט בעקבות "2 מיליון אנשים מורעבים בעזה". סמוטריץ' התייחס: "המנדט הבריטי הסתיים ואיתו הספר הלבן, אבל החד צדדיות והצביעות נשארו"

זמן צפייה: 02:17

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר אמר היום (רביעי) כי "נשקלת הטלת סנקציות" על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. את הדברים אמר סטארמר בתשובה לשאלתו של חבר הפרלמנט הבריטי אד דייבי.

דייבי שאל את סטארמר האם הוא מתכוון להטיל עיצומים על שני השרים הישראלים מאחר שלדבריו "2 מיליון אנשים מורעבים בעזה", ולאחר שהשניים "קראו למתנחלים שהרגו בן 19 'הגיבורים' של הגדה המערבית". סטארמר כאמור השיב כי נשקלת הטלת סנקציות, והוסיף כי "ישראל צריכה לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי להימנע מפגיעה באזרחים".

סמוטריץ' התייחס: "המנדט הבריטי הסתיים ואיתו הספר הלבן, אבל החד צדדיות והצביעות נשארו אותם חד צדדיות וצביעות. אמשיך בע"ה לעשות כל שלאל ידי כדי לקדם מדיניות של חיסול הטרור הנאצי מעזה, מלבנון ומאיראן ולמנוע הקמת מדינת טרור פלשתינית שתסכן את קיומה של מדינת ישראל ואת ביטחון העם היהודי. שום איום לא ימנע ממני לעשות את המעשה הנכון והמוסרי למען אזרחי ישראל, ואם הבריטים רוצים לעקם את אפם אל מול המדיניות הציונית שלי, אז יהיה להם אף עקום". בן גביר התייחס בקצרה: "בוז לספר הלבן!".

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר
ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר | צילום: רויטרס

אתמול הודיעה ממשלת בריטניה כי תטיל סנקציות חדשות על שלושה מאחזים בלתי חוקיים ועל ארבעה ארגונים ש"תומכים במתנחלים ישראלים קיצוניים" ביהודה ושומרון. לפי ההודעה שפורסמה בנושא, הגופים עליהם יוטלו הסנקציות "תמכו ופרסו חסות על פעולות אלימות נגד קהילות בגדה המערבית". כחלק מהסנקציות, יוקפאו נכסיהן של הארגונים. שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי אמר: "ממשלת ישראל חייבת לפעול נגד אלימות מתנחלים ולעצור את ההכשרה של מאחזי מתנחלים".

לדברי הממשל הבריטי, הצעדים הללו מגיעים בעקבות עלייה באלימות מתנחלים באיו"ש בשנה החולפת, שבה תיעד האו"ם יותר מ-1,400 מתקפות של מתנחלים נגד קהילות פלסטיניות מאז אוקטובר 2023. "חודש אוקטובר הוא המועד של תחילת מסיק הזיתים בגדה המערבית, שזה מועד חשוב לפלסטינים הן מבחינה תרבותית והן מבחינה כלכלית. באופן מסורתי ניתן לראות במהלכו שיאים של אלימות כשקבוצות מתנחלים פועלות באופן מאורגן לשבש את המסיק ולתקוף פלסטינים", נכתב.

לאמי המשיך בהתייחסותו: "כשביקרתי בגדה המערבית השנה, באחד הביקורים הראשונים שלי כשר החוץ, נפגשתי עם פלסטינים שקהילותיהם סבלו מאלימות מחרידה מידי מתנחלים ישראלים. חוסר הפעולה של ממשלת ישראל גרם לאווירה מתירנית לשגשג, שבמסגרתה אלימות מתנחלים קיבלה רשות להתפשט ללא כל בקרה. באופן מזעזע, מתנחלים אף סימנו להם כמטרות בתי ספר ומשפחות עם ילדים צעירים".