נדחתה יציאת משלחת המו"מ לקטר: "תיסע אחרי פגישת נתניהו-ביידן"

שעות לפני נאום ראש הממשלה בקונגרס - נדחתה לשבוע הבא יציאת משלחת המו"מ לקטר. גורם מדיני: "הדחייה - בשל פגישת נתניהו-ביידן". עינב צנגאוקר: "נתניהו מטרפד עסקה". גנץ: "אפשר היה לקדם את המתווה לפני שבועות"

מחאה למען השבת החטופים
מחאה למען השבת החטופים | צילום: רויטרס

יציאת המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן בדוחא שבקטר, שנקבעה ליום חמישי, נדחתה לשבוע הבא. גורם מדיני מסר היום (רביעי) כי "המשלחת הישראלית תצא לשיחות לאחר פגישת רה"מ נתניהו עם הנשיא ביידן, בה ידונו אודות המתווה וכיצד ניתן לקדמו". הגורם הבהיר: "צוות המו"מ ממשיך ללא הרף את השיחות עם המתווכות". עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, אמרה על דחיית יציאת המשלחת לקטר: "נתניהו מטרפד את העסקה".

"במקום להצהיר בקונגרס שהוא מקבל את העסקה שעל השולחן, נתניהו מונע את מימוש העסקה ממניעים אישיים", הוסיפה צנגאוקר, "גם אם נתבשר על עוד חטופים שמתו במנהרות, הוא ימשיך את מסע היח"צ שלו בארה"ב וימשיך לגרור רגליים. נראה שהוא נבהל מבן גביר, וזה בלתי נתפס שגם היום, 9 חודשים אחרי המחדל, חיי הקואליציה שלו חשובים יותר מחייו של מתן ושל שאר החטופים שהופקרו על ידו. חטופים מתים בשבי ונתניהו יחגוג יומולדת לבן ממיאמי במקום להציל אותם. דמם על ידיו של נתניהו שייזכר לדראון עולם כמנהיג מנותק וכושל שהביא עלינו אסון".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-almog-show-clips-2-part-2407241852' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר לחדשות 13: "נתניהו מטרפד את העסקה"' poster='' kid='1_a740ugc8' duration='221']

בתוך כך, אחרי שנתניהו אמר למשפחות חטופים כי "המתווה לעסקה מבשיל", יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ האשים ואמר היום בהצהרה לתקשורת בכנסת כי "המתווה שגיבשנו להשבת החטופים בקבינט המלחמה לפני כחודשיים לא 'מבשיל' – הוא התקבל. אפשר היה לקדם אותו לפני שבועות, וצריך לממש אותו בטווח זמן קצר. אני אומר זאת מידיעה".

"לחטופים אין עוד יום, ואין עוד דקה. מאז המתווה הקודם, איבדנו רבע מהחטופים החיים. יש לנו חובה מוסרית להשיב את כולם  – החיים וגם אלו שמתו, למשפחותיהם. העובדה שהמשלחת הישראלית מחכה ללא הנחיות כבר למעלה משבוע, בגלל שבדרג המדיני יש מי שמחכים לפגרת הכנסת כדי להתקדם, זו ההוכחה הכואבת – ששיקולים פוליטיים חדרו לקודש הקודשים של ביטחון ישראל. בנושאים של דיני נפשות".

גנץ הפציר בנתניהו לקדם את המתווה העסקה: "ראש הממשלה, אם אתה עומד ביטחונית ומוסרית מאחורי המתווה שעליו סיכמנו ביחד, זה הזמן לעמוד מאחורי המילים שלך - במעשים. באנגלית אומרים: 'Put your money where your mouth is'. אם אתה לא מתכוון להשיב את החטופים כי אתה חושב שהמתווה אינו טוב מספיק, ולא יכול להבטיח ביטחון ישראל - עמוד מול אזרחי ישראל ואמור להם את האמת. מורכבת, קשה וכואבת ככל שתהיה. אסור שהשיקול הפוליטי יעמוד לפני ביטחון המדינה, חוסנה, והשבת החטופים".

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב ברקע נאום נתניהו בקונגרס | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"ולמרות זאת, את המובן מאליו יש לומר: אם נתניהו יעשה את המהלך הנכון הזה, הוא יקבל גיבוי מלא מהעם, וגם גיבוי פוליטי. הוכחתי בעבר שאני יודע לשים כל שיקול בצד, ואני בטוח שכמוני ינהגו גם חברים רבים נוספים באופוזיציה. הממשלה לא תיפול בזמן שחטופינו משתחררים – אנחנו לא נסתכן בעצירת המתווה. גם אם זה ייקח חודשים. כך נוכל גם להפנות משאבים, כפי שהצענו מזמן, כדי להחזיר את הביטחון לתושבי הצפון", יו"ר המחנה הממלכתי. "לצערי, נתניהו לא התחייב ולא פעל כפי שדחפתי, כדי שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם ב-1.9. אבל אני מתעקש - אסור לוותר על השנה הזו. אפשר וצריך לעמוד ביעד חדש - מיד אחרי החגים. אני בטוח שהצפון יתחזק וישגשג, התושבים האלו שעברו את הקטיושות, ומלחמת שלום הגליל ומלחמת לבנון, והמערכה בדרום לבנון – ינצחו גם הפעם את נסראללה".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גנץ המשיך: "לצד כל אלו, צריך להסתכל על התמונה הגדולה. היפוך אסטרטגי באזור שחמאס רצה למנוע. שאיראן תעשה הכל כדי למנוע. בזמן שאנחנו נלחמים בעזה ובלבנון, איראן מתקדמת לנשק גרעיני ושואפת להגמוניה אזורית. משימת העל הביטחונית הגדולה ביותר שלנו היא לעצור את איראן. בכל האמצעים. עלינו לפעול מדינית, ולבנות את הכוח. גם כאן, הזמן מתקתק. את המהלך של מתווה השבת החטופים צריך למנף לקידום ברית אזורית מול איראן, ולהחלפת שלטון חמאס, על-ידי הקמת מנהלת בינלאומית של מדינות האזור שתסייע בניהול האזרחי של עזה, לצד השליטה הביטחונית שלנו. אני אומר זאת מידיעה – יש על מה לדבר, ויש עם מי לדבר על זה".

"אנחנו נמצאים בשבוע האחרון של המושב, עם קואליציה שלא הסכימה לאפשר למליאת הכנסת להמשיך לפעול בפגרה, למרות שאנחנו בזמן מלחמה. קואליציה שמעלה בזמן מלחמה הצעות חוק מפלגות, שפוגעות בציבור. קואליציה, שעסוקה בביטול רפורמות בשוק הטלפון הכשר, שעסוקה בהעברת סמכויות נוספות לבן גביר, שמחזירה לשולחן בפרוסות את ההפיכה המשטרית בחסות המלחמה. עם קואליציה ששר בכיר בה, מסכן את ביטחון המדינה ביודעין בהצהרות חסרות אחריות, וראש הממשלה מנהל איתו משא ומתן על כניסה לקודש הקודשים של ביטחון ישראל", אמר יו"ר המחנה הממלכתי אחרי שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצהיר הבוקר בכנסת כי "אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית", וברקע הדיווחים כי ראש הממשלה נתניהו "הביע נכונות" לבנות פורום מצומצם של שרים לניהול המלחמה, בו בין היתר יהיה חבר גם בן גביר.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עולה להר הבית
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עולה להר הבית | צילום: מינהלת הר הבית

"הקואליציה הזו לא ראויה לעם הנפלא הזה. דווקא מתוך המקום הזה, צריך לזכור שידענו קשיים בעבר, ויכלנו להם. אנחנו ננצח, ונחדש את התקווה. אנחנו יכולים. אנחנו חייבים. יקח כמה זמן שיקח. נדרש תיקון, בממשלה, ובחברה שלנו. נדרשת תוכנית שתאפשר אותו. אנחנו מכינים את זה, כי אנחנו יודעים שיהיה כאן אחרת. אנחנו נדאג לזה שיהיה כאן אחרת. תהיה פה ממשלת הסכמה לאומית, תהיה פה הנהגה ראויה. נגבר על אויבינו, ונוודא שנהיה מחוזקים בתוכנו", אמר גנץ לסיום.

השר בן גביר הגיב לדברי יו"ר המחנה הממלכתי, ותקף: "החתירה והדחיפה של גנץ לעסקה מופקרת בכל מחיר היא זו שמסכנת את ביטחון ישראל, אך לא ביודעין, שכן גנץ אינו מודע לנזקים האסטרטגיים שהוא עושה".