מזכ"ל האו"ם במעבר רפיח: "סיוט מתמשך, זמן להפסקת אש"

אנטוניו גוטרש הגיע לביקור בגבול בין מצרים לרצועת עזה, במטרה לקרוא להפסקת אש כוללת ולהפעיל לחץ בינלאומי על ישראל כדי להימנע מפעולה צבאית ברפיח. "הגיע הזמן להשתיק את הרובים. בתים נהרסו, משפחות ודורות שלמים נמחקו", אמר גוטרש. כ"ץ תקף: "האו"ם הפך לגוף אנטישמי, אנטי-ישראלי ותומך טרור"

זמן צפייה: 02:21

בזמן שישראל ממשיכה לדבר על פעולה צבאית ברפיח, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מבקר הבוקר (שבת) במעבר רפיח שבגבול בין מצרים לרצועת עזה. במהלך הביקור חזר גוטרש לחזור על קריאתו להפסקת אש כוללת: "אין הצדקה לענישה קולקטיבית של העם הפלסטיני".

"עכשיו יותר מתמיד, הגיע הזמן להפסקת אש הומניטרית מיידית", אמר גוטרש בזמן הביקור. "הגיע הזמן להשתיק את הרובים. הפלסטינים בעזה - ילדים, נשים וגברים - נותרו תקועים בתוך סיוט מתמשך. קהילות נמחקו, בתים נהרסו, משפחות ודורות שלמים נמחקו", אמר המזכ"ל. שר החוץ ישראל כ"ץ תקף את דבריו של גוטרש, ואמר כי "האו"ם הפך במהלך כהונתו לגוף אנטישמי ואנטי-ישראלי שמגן ומחזק טרור".

גוטרש מעוניין להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל להימנע מפעולה צבאית ברפיח, למרות שפעולה שכזו עשויה לצאת לפועל גם בלי תמיכה של ארצות הברית. רפיח היא התחנה הראשונה בנסיעה של גוטרש, כחלק מביקור הסולידריות השנתי שלו באזור, בזמן חודש רמדאן.

מזכ"ל האו"ם גוטרש במעבר רפיח
מזכ"ל האו"ם גוטרש במעבר רפיח | צילום: רויטרס

בתוך כך, הצעתה של ארה"ב להפסקת אש מיידית בעזה ושחרור החטופים נדחתה אתמול במועצת הביטחון של האו"ם, אחרי שרוסיה וסין הטילו עליה וטו. ההצעה קראה להפוגה של שישה שבועות בלחימה במסגרת עסקה לשחרור הישראלים שמוחזקים בעזה.

שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה, שקרא למדינות להצביע נגד ההחלטה, כינה את ההצעה "פוליטית" ואמר שהיא "נותנת לישראל אור ירוק למבצע ברפיח". נבנזיה הוסיף: "היד החופשית שההצעה הייתה נותנת לישראל - הייתה ממיטה הרס, חורבן וגירוש על האוכלוסיה בעזה". לדבריו, ישנו מתווה חלופי ו"מאוזן" להפסקת אש בעזה - "ואין סיבה שחברות המועצה לא יתמכו בה". בתוך כך, סגניתו של הנשיא ביידן, קמלה האריס, אמרה כי "לאזרחים ברפיח אין נתיב מילוט בטוח מהעיר".

בשל הווטו של רוסיה וסין, צרפת תגבש מסמך חדש הקורא להפסקת אש בעזה, כך הצהיר הנשיא עמנואל מקרון בתום פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל. לדברי מקרון, "נעבוד עם שותפינו האמריקנים, האירופים והערבים כדי להגיע להסכם".