לפחות 50 נשים וילדים יחזרו הביתה: הממשלה אישרה את העסקה לשחרור החטופים

במסגרת העסקה, 50 ישראלים - בין 12 ל-13 בכל פעימה - ישוחררו ב-4 ימי הפוגה. 35 שרים הצביעו בעד - שלושת שרי עוצמה יהודית התנגדו. פעימה ראשונה של שחרור חטופים - ביום חמישי. קטר הודיעה רשמית על העסקה, הנשיא ביידן בירך והתחייב: "נוודא שהעסקה תבוצע במלואה"

צעדת משפחות החטופים לירושלים חרבות ברזל
הוזמנו לשבת בקהל. צעדת משפחות החטופים, ארכיון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את עסקת החטופים, במסגרתה ישוחררו 50 ישראלים חיים, ילדים ונשים, במספר פעימות לאורך ארבעה ימי הפוגה באש. בכל יום צפויים להשתחרר 12-13 חטופים, החל מיום חמישי. על כל 10 חטופים ישראלים נוספים שישוחררו - יינתן יום הפוגה נוסף. בישראל מעריכים: מלבד 50 החטופים, חמאס יכול לשחרר עוד 30 ישראלים. כחלק מהעסקה, 140 מחבלים שלא הורשעו ברצח ישוחררו בפעימות מהכלא הישראלי ותתאפשר כניסת דלק לרצועה במלך הפוגות האש. כמו כן, צה"ל ימשיך לכתר את צפון הרצועה ויוציא לפועל בשיתוף שב"כ פעולות איסוף המודיעין. סינוואר התחייב להחזרת 30 מ-40 ילדים. כ-8 מ-13 אימהות יחזרו, ועוד כ-12 נשים מבוגרות.

35 שרים הצביעו בעד העסקה, כולל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושאר חברתי מפלגת הציונות הדתית שהביעו תחילה התנגדות. שלושת שרי עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו, הצביעו נגד. בהודעה שפרסמה הציונות הדתית, הוסבר: "שרי הציונות הדתית השתכנעו שמדובר בהישג שתואם ומקדם את מטרות המלחמה הכוללות ולא חלילה פוגע בו. עסקה במחירים נמוכים שהיא תוצאה של הלחץ שמופעל ועוד יופעל על סינואר, עסקה שתביא לשחרור נשים וילדים רבים".

בתוך כך, הבוקר פורסמו שמותיהם של המחבלים הקטינים והנשים שישוחררו מהכלא הישראלי במסגרת העסקה - בהם פעילי חמאס, הג'יהאד האסלאמי ופת"ח, שחלקם גם הואשמו בניסיון רצח. בין האסירים נכללת גם אמו של המחבל שרצח את יהודה דימנטמן, שהורשעה בכך שסייעה לו. בסך הכול מופיעים ברשימה שמותיהם של 300 מחבלים, על אף שסוכם במסגרת העסקה על שחרורם של 140 כאמור - וזאת כדי להשאיר אופציה לשחרור מהיר של אסירים בתמורה לשחרור אפשרי של חטופים נוספים המוחזקים בידי חמאס, מעבר ל-50 הילדים והנשים שסוכמו.

שרי הממשלה בדיון הדרמטי אמש
שרי הממשלה בדיון הדרמטי אמש

האישור הרשמי לעסקה התקבל עם הודעת משרד החוץ של קטר, בה נכתב: " קטר מודיעה על הצלחת מאמצי התיווך המשותפים עם מצרים וארה"ב בין ישראל לתנועת החמאס, שהובילו להסכם הפוגה הומניטרית". לאחר האישור הקטרי, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך על העסקה והתחייב: "אשמור על קשר קרוב עם מנהיגים מקומיים כדי להבטיח שהעסקה הזו תבוצע באופן מלא".

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד הביע תמיכה בעסקה בפוסט שפרסם, בו נכתב: "אנחנו נותנים גיבוי למתווה המוסכם, למדינת ישראל חובה עליונה להמשיך ולפעול להחזרת כל החטופים הביתה עד האחרון שבהם. מחבקים ומחזקים את משפחות החטופים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2111232200' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='כל הפרטים על עסקת החטופים' poster='' kid='1_40ddkcb5' duration='132']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2111232218' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='הצהרות נתניהו, גלנט וגנץ לפני ישיבת הממשלה' poster='' kid='1_96c29c1m' duration='564']

גורם מדיני אמר אתמול בהתייחסות לעסקה: "בכל יום ישראל תעודכן מי החטופים שישוחררו ביום שלאחר מכן". במהלך ישיבת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב כי "הצלב האדום יבקר חטופים שטרם שוחררו ויספק להם תרופות".

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "זו החלטה קשה, אבל נכונה. ההפוגה תאפשר לצה"ל להיערך להמשך הלחימה - והיא תימשך עד חיסול חמאס והשבת כל החטופים והנעדרים". לדברי ראש הממשלה, "נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סייע בגיבוש העסקה".

שר הביטחון יואב גלנט הוסיף: "אנו עומדים בפני קבלת החלטות קשות. מה שהביא לתוצאה שלה אנחנו מייחלים היא הפעולה המדויקת והקטלנית של צה"ל. כתוצאה מההחלטה שקיבלנו לפני חודש - להעצים את התמרון, להיכנס לשטח ולהגביר את הלחץ על חמאס, יש סיכוי שיבשיל מתווה שיביא לשחרור של חטופים כל חברי הקבינט, המטה הכללי, שב"כ והמוסד, עם כל מי שעוסק בנושא, מוסר את כל זמנו יום ולילה. חיילי צה"ל מסתכנים ולדבר הזה יש פירות. עבורי שחרור חטופים זה ערך עליון".

נתניהו, גלנט וגנץ
נתניהו, גלנט וגנץ | צילום: מארק ישראל סאלם/פלאש 90

השר גנץ אמר: "המתקפה של צה"ל הוא הבסיס למתווה שחרור החטופים שנדון בו היום, ולא פחות חשוב מזה, הוא הבסיס להמשך המאמצים המבצעיים ההכרחיים גם בזירה הדרומית ואולי בזירות נוספות. המתווה הזה הוא חלק מתפיסה כוללת להחזרת החטופים והנעדרים מהמהערכה הזו והמהמערכות הקודמות. בסופו של דבר אנו רוצים להחזיר את כולם, למרות שהשלב הזה הוא השלב הראשון". גנץ הוסיף: "אגיד ביושר - זה מתווה קשה ומכאיב, אבל הוא גם מתווה נכון, כי הוא לוקח את המרב האפשרי ומממש אותו. הוא יהווה את הבסיס להמשך".

במהלך הישיבה נרשמו חילופי דברים בין שרים מהליכוד לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שאמר: ״אנחנו לא מאוחדים. זו החלטה עם נזק לדורות שעוד תפגע בנו קשות״.

הפגנה מחוץ לישיבת הממשלה על החטופים
הפגנה מחוץ לישיבת הממשלה על החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
פרטי העסקה
פרטי העסקה

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2111232037' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='כך יתבצע שחרור האסירים מישראל' poster='' kid='1_tdrvtdir' duration='77']

לפני כינוס הממשלה, עוצמה יהודית מסרה: "ככל שהפרטים שפורסמו אודות תנאי העסקה הם אכן התנאים, עוצמה יהודית תתנגד לעסקה. הסכמת חמאס לעסקה מעידה שצה"ל מבצע כתישה אפקטיבית, יש להמשיך להכות באויב ולהביא אותו לעסקה בתנאים שישראל מכתיבה ולא בתנאים הבעייתיים מאוד שמסכנים את כוחות צה״ל ולא מבחינה בין החטופים. הדרישה שלנו היא עסקה שתשחרר את כולם, אבל בתנאים שלנו - בלי פגיעה בהמשך חיסול החמאס, ויצירת הרתעה בפני שאר האויבים שסביבנו שלומדים עכשיו שוב שישראל לא מכניעה את הנאצים מה שמגביר את הסיכון להישנות זוועות 7 באוקטובר". בש"ס אמרו כי הם תומכים בעסקה.