בארה"ב זועמים: "הודעת משרד החוץ על הפטור מוויזה הייתה מוקדמת"

שר החוץ מיהר לברך על הפטור מוויזה והתייחס לתהליך כעובדה גמורה, אך בארצות הברית כעסו על הודעתו והבהירו: "הכרזת משרד החוץ הייתה לחלוטין מוקדמת מדי". עוד הוסיפו כי ההחלטה הסופית טרם התקבלה

זמן צפייה: 03:15

לאחר הודעתו של שר החוץ אלי כהן עם צאת יום הכיפורים, בה התייחס לפטור מוויזה לארצות הברית, בממשל ביידן זעמו הבוקר (שלישי), ובשגרירות האמריקנית בישראל אמרו כי "הכרזת משרד החוץ הייתה מוקדמת מדי". התגובה הרשמית הגיעה משגרירות ארה"ב בישראל, והובהר בה בנוסף כי ההחלטה הסופית בעניין טרם התקבלה.

בממשל האמריקני כעסו על הודעתו של כהן, בה אמר כי "תוך שבועות בודדים יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בהמתנה ארוכה לוויזה". הממשל הגיב בהודעה רשמית: "מזכיר ביטחון המולדת, בהתייעצות עם מזכיר המדינה, יכריע בימים הקרובים. תוכנית הפטור מוויזה עדיין אינה סופית והודעת משרד החוץ הייתה לחלוטין מוקדמת מדי".

שר החוץ אמר אמש עם צאת הצום כי "זו בשורה משמחת לכל אזרחי ישראל .כפי שכבר הודענו בתחילת השנה, תוך שבועות בודדים יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בהמתנה ארוכה לוויזה מהשגרירות האמריקנית. הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה היא הישג מדיני ובשורה לכל אזרחי ישראל. הפטור מוויזה יתרום לכלכלה בכלל ולתיירות בפרט תוך הורדת ביורוקרטיה ועלויות".

עוד הוסיף השר כהן: "אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולמזכיר המדינה ידידי אנתוני בלינקן על תמיכתם והובלתם למתן פטור מוויזות לישראלים, ובמיוחד לשגריר ארה"ב היוצא טום ניידס על הובלת הפרויקט כאן בארץ. השבוע צפויה ההודעה הרשמית של ארה״ב על הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה".

שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן | צילום: חדשות 13

מה יקרה אם יאושר הפטור?

מדובר במהלך שצפוי לארוך בין ארבעה לשישה שבועות, וההערכה היא שעוד בנובמבר ישראלים יוכלו לטוס ללא צורך בוויזה. כלומר, כבר בחג המולד הקרוב. כל ישראלי שמחזיק בידו דרכון ביומטרי יוכל לטוס ללא צורך בוויזה, והצפי הוא שתהיה התנפלות על משרדי הפנים של ישראלים שעדיין לא הוציאו דרכון כזה.

אחרי שישראל תקבל את הפטור, יסתיים עידן התורים בשגרירות האמריקנית. התהליך פשוט: באמצעות רישום באתר השגרירות ותשלום אגרה של 21 דולר, יוכלו הישראלים לקבל את אשרת הכניסה תוך 24 שעות - והיא תהיה תקפה לשנתיים בתנאי שמטרת הביקור היא תיירות או עסקים, ולתקופה שאינה עולה על 90 יום.