ישראל הציעה לאוקראינה מערכות התראה - בקייב מתמהמהים

גורמים ישראלים בכירים אומרים כי על אף שהוצע לאוקראינים להתאים בעבורם מערכות התראה אוויריות, ולאחר שבוצעה פנייה לקבל פרטים ואיפיון שיסייעו בבניית המערכת - אוקראינה לא משתפת פעולה עם ישראל בנושא הזה

זמן צפייה: 00:33

ישראל מעוניינת להעביר מערכות התראה לאוקראינה שיסייעו בהתגוננות מפני איומים אוויריים ונוספים - לשם כך בוצעה פנייה לרשויות האוקראיניות כדי לקבל פרטים ואיפיון שיסייעו בבניית המערכת, אך כפי שפורסם הערב (שישי) בשישי עם אילה חסון, לפי מקורות ישראלים, אוקראינה לא משתפת פעולה עם ישראל בנושא הזה.

החשש הישראלי שהסירוב האוקראיני מגיע בעקבות הזעם שלהם על כך שישראל עומדת על סירובה להעביר להם נשק וסיוע התקפי, חרף הפצרות חוזרות ונשנות. זו גם הסיבה שכבר מספר שבועות נדחית פעם אחר פעם שיחתו של שר הביטחון בני גנץ עם עמיתו האוקראיני אולכסיי רזניקוב.

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ

אמש שוחחו ראש הממשלה יאיר לפיד ושר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה. על פי גורם אוקראיני, הם התרשמו כי לפיד יהיה מוכן לאחר הבחירות לבחון מחדש את המדיניות הישראלית בנושא הסיוע לאוקראינה. מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

בשבוע הבא ימריא הנשיא יצחק הרצוג לביקור מדיני בוושינגטון, שם יפגש עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן - וההערכה היא כי גם בפגישתם יעלה נושא זה והצפייה האמריקנית לסיוע ישראלי.

הפצצות בקייב, הבוקר
הפצצות בקייב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום דווח ברשת BBC הבריטית כי דובר הבית הלבן נד פרייס הצהיר כי איראן שלחה מומחי צבא לחצי האי קרים על מנת לעזור לרוסיה בתפעול המל"טים שהיא מספקת לה.  ביום שני הותקפה בירת אוקראינה, קייב, על ידי מל"טים מסוג "קמיקזה" ששוגרו על ידי רוסיה, אך ככל הנראה מיוצרים באיראן.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר: "אנו מעריכים שאנשי צבא איראנים הגיעו לקרים על מנת לעזור לרוסים מהבחינה הזאת". לפי דבריו, מספר קטן יחסית של מומחים מהרפובליקה האיסלמאית הגיעו לאזור, על מנת לספק תמיכה טכנית בתפעול המל"טים".

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

עוד הוסיף קירבי כי איראן "מעורבת באופן ישיר במה שקורה בשטח" באמצעות אספקת אמל"ח לצבאו של פוטין, שמשפיעה על אזרחים ועל תשתיות אזרחיות באוקראינה. לבסוף הצהיר הדובר כי מדינתו תפעל בכל האמצעים על מנת לחשוף ולהיבאבק באספקת הנשק האיראני, שפוגעת באזרחי אוקראינה.

עוד על פי הדיווח, בבריטניה כבר הודיעו כי יטילו סנקציות על שלושה אנשי צבא איראנים וחברת נשק אחת, שמעורבים באספקת האמל"ח לרוסיה. שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, האשים את גורמים אלה בהפקת רווח מהתקיפות "המתועבות" של מוסקבה. בנוסף, הבריטים יטילו סנקציות על עסקים ואנשים איראנים נוספים שמעורבים באספקת הנשק.