נתניהו נפגש עם משפחות חטופים: "התנאים לעסקה מבשילים"

ברקע יציאתה הצפויה של המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן ביום חמישי, ויום לפני הנאום בקונגרס - נפגש נתניהו עם משפחות חטופים בוושינגטון: "נחושים להחזיר את כולם. התנאים לעסקה מבשילים ואנו רואים שינוי מסוים אצל חמאס, בגלל הלחץ החזק שאנחנו מפעילים"

זמן צפייה: 02:55

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הלילה (בין שני לשלישי) עם משפחות חטופים בביקורו בוושינגטון, שם הוא צפוי לנאום מחר בקונגרס. ברקע יציאתה הצפויה של המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן ביום חמישי, אמר נתניהו למשפחות כי "התנאים לעסקה מבשילים. אנו נחושים להחזיר את כולם".

עוד אמר נתניהו כי "אנו רואים שינוי מסוים אצל חמאס, מהטעם הפשוט שאנו מפעילים לחץ חזק מאוד. אנחנו מתכוונים לעשות זאת".

בתוך כך, גורם בכיר בארה"ב אמר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להיפגש עם ראש הממשלה ביום חמישי בבית הלבן - יום לאחר נאומו של האחרון בקונגרס.

הנשיא וביידן ורה"מ נתניהו עם נחיתת המטוס
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בנתב"ג | צילום: רויטרס

בהצהרה טלפונית ראשונה לאחר שהודיע על פרישה, אמר ביידן: "אנחנו חייבים להמשיך לפעול למען סיום המלחמה בעזה. אעבוד צמוד עם הישראלים והפלסטינים להחזיר את כל החטופים הביתה. אני חושב שאפשר לעשות זאת". בתוך כך, היום צפוי הנשיא לשוב לבית הלבן, ועל-פי בכיר אמריקני הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום חמישי. מחר צפוי נתניהו לנאום בקונגרס.

"אעבוד עם הישראלים והפלסטינים כדי להביא לסוף המלחמה בעזה ולהחזיר את כל החטופים", אמר ביידן - והוסיף: "לדעתי הדבר בר-השגה".בהצהרה טלפונית קרא ביידן לתומכיו לתמוך בקמלה האריס, ואמר שהחלטתו לעזוב את המרוץ הייתה "הדבר הנכון" לעשות: "אני יודע שמדובר בהפתעה".

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפגישה מדינית בניו יורק
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפתח פגישתם בחודש | צילום: רויטרס

הסגנית האריס לא תנכח בנאומו של נתניהו בקונגרס  ביום חמישי, אך בכיר בסביבתה אמר כי היא תיפגש עמו בנפרד בבית הלבן בהמשך. בפגישה המתוכננת, האריס מתכוונת לחזור על מחויבותה לביטחון ישראל ולזכותה להגן על עצמה, אך גם "צפויה לומר שהגיעה העת לסיים את המלחמה, לשחרר את החטופים ולסיים את הסבל ברצועת עזה".

סגנית הנשיא קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

לאחר הביקורות הרבות מתוך המפלגה הדמוקרטית והקריאות לפרישתו מהמרוץ לנשיאות, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע ביום ראשון כי החליט שלא לרוץ לכהונה שנייה, לקראת הבחירות שייערכו במדינה בחודש נובמבר - ותמך במועמדותה של סגניתו קמלה האריס. לפי מקורות המעורים בפרטים שצוטטו ברויטרס, הנשיא האמריקני "התעקש במהלך כל סוף השבוע בפני הצוות שלו שהוא ממשיך לרוץ - והחליט היום על הפרישה". בצהרתה לאחר הפרישה אישרה האריס כי תנסה להתמודד על הנשיאות: "אני מתכוונת לנצח".

במכתב שפרסם לעם האמריקני כתב הנשיא ביידן: "זה היה הכבוד הגדול בחיי לשמש כנשיא שלכם. למרות שזו הייתה כוונתי להיבחר מחדש, אני מאמין שזה האינטרס של המפלגה שלי ושל המדינה כולה שאפרוש מהמרוץ ואתמקד אך ורק במילוי חובותיי כנשיא למשך שארית כהונתי".