ארה"ב: "גינוי ישראל באו"ם לא יסייע לפתרון שתי המדינות"

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר התייחסה להחלטת הקבינט על הכשרת מאחזים ואמרה כי "ארה"ב מתנגדת מאוד לצעדים החד-צדדיים הללו", אך סגן דובר מחלקת המדינה התייחס לטיוטת ההחלטה נגד ישראל ואמר: "לא רואים באו"ם את הפורום המעשי ביותר לדיון בנושא"

זמן צפייה: 01:39

ארצות הברית יצאה הלילה (שישי) באמירה נחרצת נגד ההתנחלויות, בעקבות החלטת הקבינט השבוע על הרחבת ההתיישבות ביהודה בשומרון והכשרת המאחזים, כאשר דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר אמרה: "ארצות הברית מתנגדת מאוד לצעדים החד-צדדיים הללו שמחריפים את המתח ופוגעים באמון בין שני הצדדים, וחותרים תחת הקיימות הגיאוגרפית של פתרון שתי המדינות".

יחד עם זאת, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ודנט פטאל, התייחס להצגת טיוטת ההחלטה של האו"ם, לפיה על ישראל לחדול באופן מידי מכל פעילות בשטחים, ואמר: "אנחנו לא רואים באו"ם את הפורום המעשי או השימושי ביותר לדיון בנושא הזה, זה משהו ששני הצדדים צריכים לדון בו, לנהל משא ומתן ולעבוד עליו ביניהם".

עוד אמר פטאל: "צעדים כמו הרחבת ההתנחלויות וכמו הכנסת החלטה כזו באו"ם אינם מועילים, ומרחיקים אותנו מפתרון שתי מדינות שנקבע במשא ומתן, שזו הייתה נקודת המבט העקבית שלנו לגבי היכן היינו רוצים שזה יסתיים".

"אנו רואים בהרחבת ההתנחלויות מכשול לשלום, כמכשול לפתרון שתי המדינות", הוסיף פטאל, "אנו רואים בכך פעולה המערערת את פתרון שתי המדינות. בדומה לכך, אנו מאמינים שהחלטה זו אינה מועילה בתמיכה בתנאים הדרושים לפתרון שתי מדינות, כדי ששני הצדדים יגיעו לפתרון משא ומתן".

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר | צילום: רויטרס

כזכור, כבר בתחילת השבוע, יממה לאחר החלטת הקבינט, גינתה ארצות הברית את המהלך. ישראל עדכנה מראש את האמריקנים שזעמו על המהלך, וגורמים בכירים בישראל אומרים כי ממשל ביידן עדכן את ישראל מראש על הכוונה להוציא גינוי פומבי.

בהודעה מטעמו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נמסר: "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל אתמול לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10 אלף יחידות דיור בהתנחלויות ולהתחיל בתהליך להכשרת רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי".

"כמו ממשלים קודמים, דמוקרטים ורפובליקנים, אנו מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה, שמחריפים את המתיחות ומערערים את הסיכויים לפתרון שתי מדינות במשא ומתן", הוסיף בלינקן, "כפי שציינתי בעבר, כל דבר שמרחיק אותנו מהחזון של שתי מדינות לשני עמים פוגע בביטחונה ארוך הטווח של ישראל, בזהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ובחזון שלנו בדבר שוויון אמצעים של ביטחון, חירות, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים כאחד. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מפעולות נוספות שעלולות להסלים עוד יותר את המתיחות באזור ולנקוט בצעדים מעשיים שיכולים לשפר את רווחתו של העם הפלסטיני".

גורם מדיני ישראלי בכיר מסר בתגובה: "לא הופתענו מעמדת ארה"ב. יש בינינו חילוקי דעות כבר עשרות שנים בנושא זה, על אף שלא מדובר ביישובים חדשים אלא בהסדרת יישובים שקיימים במשך שנים רבות, חלקם עשרות שנים. חילוקי דעות אלה לא פגעו ולא יפגעו בברית האיתנה בין ישראל לארה"ב".

המאחז החדש בשומרון
מאחז בשומרון | צילום: חדשות 13

החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני הגיעה בעקבות הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, ובישיבה הוחלט על הכשרה של 9 יישובים קיימים בשטחי יהודה ושומרון, קידום אישור יחידות דיור, וחיבור מאחזים לחשמל ומים. בין היישובים שאושרו: אביגיל, עשהאל, שחרית, גבעת ארנון, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה, ושדה בועז.