ברקע המתחים עם ארה"ב - עדיין ישנו שיתוף פעולה צבאי משמעותי

בישראל הגדירו את ביקור ראש המטות המשולבים האמריקני כמשמעותי, בעיקר בכל הקשור לקו שנוקטת ישראל מול איראן. הגנרל נפגש במהלך היום עם שר הביטחון, ראש המוסד והרמטכ"ל - כל זאת ברקע הגינוי החריף של האמריקאים את שר האוצר ולקראת ביקור מזכיר ההגנה בשבוע הבא

זמן צפייה: 01:54

ראש המטות המשולבים האמריקני, הגנרל מארק מילי, נחת הבוקר (שישי) בישראל וקיים סדרה של פגישות עם בכירים ישראליים, ביניהם שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד דוד ברנע והרמטכ"ל אביב כוכבי. בישראל הגדירו את הביקור הזה, כמו גם השבוע הקרוב שיכלול נסיעת בכירים ישראלים לוושינגטון, כשבוע מאוד משמעותי בכל הקשור לקבלת ההחלטות המשותפות של ארצות הברית וישראל איך לפעול מול איראן.

בפגישות הושגה, לפי מידע שהגיע לחדשות 13, הסכמה רחבה שיש לרתום באופן מיידי את הקהילה הבינלאומית למאבק נגד איראן - כמו גם ההבנה שהאיום האיראני הוא מזמן לא רק איום גרעיני. יש פה איום אזורי משמעותי - עם השלוחות האיראניות באזור.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-06-2303032000' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_n9xtcaij' duration='']

הרמטכ''ל הרצי הלוי עם הגנרל מארק מילי
הרמטכ''ל הרצי הלוי עם הגנרל מארק מילי | צילום: דובר צה''ל

הביקור הגיע גם ברקע מתיחויות מול ארצות הברית. רק ביום רביעי האחרון גינה בחריפות דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעקבות דבריו על חווארה. בכיר ישראלי מסר לחדשות 13 שישנם פערים גדולים וחוסר שביעות רצון של האמריקנים מחלקים בממשלה. עם זאת, הוא הדגיש כי בכל הקשור לשיח הצבאי, הביטחוני, בייחוד בעניין איראן, יש שיח מאוד אינטימי בין שתי המדינות. על אף הפערים הגדולים.

אחרי הביקור הרגיש הזה - בשבוע הבא בכירים ישראלים, בהם ראש המל"ל צחי הנגבי, יגיעו לארצות הברית לפגישות בוושינגטון וכן ייערך ביקור של מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בארץ.

Whatsapp Image 2023 02 27 At 1
השר גלנט בחווארה, השבוע | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי בימים האחרונים התקיימו כמה שיחות בין בכירים אמריקנים, בהם גם השגריר טום ניידס, לבין בכירים בממשלה וגורמים דיפלומטיים, בעקבות ההתבטאות של השר סמוטריץ', זאת לאחר שדובר מחלקת המדינה האמריקנית תקף את ההתבטאות ודרש גינוי פומבי מראש הממשלה בנימין נתניהו.

המסר האמריקני הוא ברור - ישראל ורה"מ נתניהו חייבים לגנות ולהתנער מהדברים של סמוטריץ'. האמריקנים גם אומרים לישראל באותן שיחות שהתקיימו בימים האחרונים כי הם חוששים שאמירות מהסוג הזה יתורגמו למעשים, ויפגעו בהבנות שהושגו בפסגה בעקבה שבירדן.

לויד אוסטין מזכיר המדינה האמריקני בפראג
מזכיר המדינה האמריקני לויד אוסטין | צילום: רויטרס

נכון לעכשיו, חרף ההפצרה האמריקנית, נתניהו שותק ולא מגנה את הדברים, ויש לציין כי הוא בעצמו  יצר השוואה בין המפגינים במחאה שלשום לבין הפורעים בחווארה, כאשר אתמול בלשכתו כבר הוציאו הבהרה שלא היה ניסיון להשוות בין הצדדים.