דיווח: המזכר הסודי - והחשש בארה"ב משיתוף פעולה מודיעיני עם ישראל

מזכר סודי שהרחיב את שיתוף המודיעין עם ישראל לאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר הוביל לחששות גוברים בוושינגטון - בשאלה האם המידע תורם למותם של אזרחים, כך על-פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". בין החששות של האמריקנים - הפיקוח דל מדי בכדי לאשר שהמודיעין שסופק אינו משמש לתקיפות שפוגעות בתשתיות - או הורגות אזרחים שלא לצורך

פעילות אוגדה 162 ברצועת עזה צה"ל לוחם חייל
פעילות אוגדה 162 ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

מזכר סודי שהרחיב את שיתוף המודיעין עם ישראל לאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר הוביל לחששות גוברים בוושינגטון בשאלה האם המידע תורם למותם של אזרחים, כך על-פי דיווח שפורסם הבוקר (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". בין החששות של האמריקנים - הפיקוח דל מדי בכדי לאשר שהמודיעין שסופק על ידי ארה"ב אינו משמש לתקיפות שהורגות אזרחים ברצועת עזה שלא לצורך, או פוגעות בתשתיות.

הסכם שיתוף המודיעין האמריקני-ישראלי הסודי זכה לביקורת ציבורית פחותה מאשר מכירת נשק לישראל, אך הוא מעורר שאלות אצל מחוקקים דמוקרטיים וארגוני זכויות אדם, והחששות לגבי שיתוף מודיעין משקפים במובנים מסוימים את אלה הנוגעים לאספקת נשק אמריקני כאשר מניין ההרוגים עולה בעזה.

"יש צורך לוודא ששיתוף המודיעין שלנו עולה בקנה אחד עם הערכים שלנו והאינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו", אמר בריאיון ג'ייסון קרואו, חבר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, המייצג את קולורדו מטעם המפלגה הדמוקרטית. קרואו, אשר כתב בדצמבר לראש המודיעין הלאומי אווריל היינס וביקש פרטים על הסדרי השיתוף, הוסיף כי הוא מודאג ש"מה שאנחנו חולקים כרגע לא מקדם את האינטרסים שלנו".

תקיפת צה״ל בח'אן יונס
תקיפת צה"ל בח'אן יונס | צילום: רויטרס

קרואו סיפר כי הוא נפגש בנפרד עם גורם צבאי ישראלי בכיר וגורמי מודיעין אמריקניים, ואמר שיש "כמה סתירות די גדולות" בין הגורמים בשאלת כמות ההרוגים ברצועת עזה. סוכנויות הביון של ארה"ב אוספות מקרים של הפרות אפשריות של חוקי המלחמה על-ידי שני הצדדים בעזה, כחלק מדו"ח דו שבועי המתאר אירועים ספציפיים ומגמות הקשורות למלחמה.

גורמים אמריקנים שמכירים את המזכר הסודי שאמרו כי ישראל נדרשת להבטיח כי לא ייעשה שימוש במודיעין האמריקני בדרכים הגורמות לאבדות אזרחיות בלתי קבילות או לנזק לתשתיות אזרחיות בעזה, אך הם הוסיפו כי קשה לדעת כיצד נעשה שימוש במודיעין שסופק על ידי ארה"ב לפי הנתונים שישראל עצמה מספקת.

תקיפת חיל האוויר ברפיח
תקיפת חיל האוויר ברפיח (ארכיון) | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

כאשר בוושינגטון חולקים מידע מודיעיני עם בעלות ברית, מעריכים שם תחילה מה בעלות הברית יכולות לעשות עם המידע, ומחליטים האם יהיה זה חוקי עבור ארה"ב לעשות את אותו הדבר. בהתבסס על קביעה זו, ארה"ב עשויה לבקש הבטחות נוספות אודות הפעולות שיינקטו באמצעות המודיעין, לפני שהוא ישותף. "איננו יכולים לספק מידע בר-פעולה שעלול להוביל להשלכות קטלניות על-ידי מדינה, אלא אם כן אנו בעצמנו מורשים לבצע את אותה פעולה", אמר דגלאס לונדון, קצין מבצעים בדימוס של ה-CIA וחוקר במכון המזרח התיכון.

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בשבוע שעבר בתדרוך לעיתונאים זרים כי במהלך 30 שנותיו בצבא, רמת שיתוף הפעולה המודיעיני והצבאי בין ישראל לארה"ב מעולם לא הייתה גבוהה יותר. "אנחנו חווים רמות חסרות תקדים של תיאום מודיעיני", אמר תא"ל הגרי, וגורם בממשל ביידן אמר: "שיתוף המודיעין שלנו מתמקד במאמצי איתור החטופים ובמניעת פלישות עתידיות לישראל"