דיווח: הנשיא ביידן מעריך שנתניהו לא יוכל להישאר בתפקידו

על פי דיווח באתר האמריקני "פוליטיקו", נשיא ארה"ב שוחח עם יועציו על כך שימיו של נתניהו בשלטון "ספורים" - והוא אף המליץ לראש הממשלה להעמיד לעצמו יורש במהלך אחת משיחותיהם הטלפוניות האחרונות, וכן בפגישתם בתל אביב. על פי הדיווח, גורמים אמריקנים כבר שוחחו עם השר גנץ, יו"ר האופוזיציה לפיד ורה"מ לשעבר בנט. הבית הלבן הגיב: "דיווח שקרי"

נשיא ארצות הברית ורה"מ עם נחיתתו של ביידן בישראל חרבות ברזל
נשיא ארצות הברית ורה"מ עם נחיתתו של ביידן בישראל | צילום: רויטרס

ברקע המוערבות הגוברת של ארצות הברית בנעשה בישראל, האתר האמריקני "פוליטיקו" דיווח אמש (רביעי) כי הנשיא ג'ו ביידן מעריך שימיו של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל "ספורים" - והוא קיים דיונים בנושא עם בכירים בממשלו, שמחזיקים גם הם בהערכה זו. על פי הדיווח, הנשיא העלה את הסוגייה בפני נתניהו עצמו באחת מהשיחות הרבות שניהלו השניים מאז פרצה המלחמה ב-7 באוקטובר, והוא אף הציע לו לבחור יורש שיחליף אותו בתפקיד.

בדיווח נטען כי גורמים אמריקנים רשמיים כבר מקיימים שיחות בנוגע לעתיד הפוליטי בישראל עם השר בני גנץ, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. שני מקורות ששוחחו עם "פוליטיקו", גורם רשמי המכהן בתפקיד בממשל וגורם רשמי לשעבר, אישרו כי בכירים בבית הלבן אכן סבורים שהזמן שנותר לנתניהו במשרתו הוא מוגבל, כשלהערכת אחד מהם הוא ישרוד בתפקיד במשך כמה חודשים נוספים בלבד, או עד ששלב הלחימה הראשוני בעזה יסתיים.

"בישראל מוכרח להיות בהמשך זעם ציבורי אדיר בנוגע למה שהתרחש", אמר המקור שמכהן בתפקיד רשמי בממשל, תוך שהדגיש: "בסופו של דבר האחריות היא של ראש הממשלה". עוד נטען כי ממשל ביידן חושש מכך שנתניהו יעשה שימוש במלחמה לצרכיו הפוליטיים ולכן יביא להחרפת הלחימה. ההערכות הנשמעות בממשל האמריקני בנוגע לעתידו הפוליטי של נתניהו מגיעות במקביל לעבודתם המשותפת של הנשיא ביידן ויועציו הבכירים עם הממשלה בירושלים בזמן שהמלחמה בעזה נמשכת.

הנשיא ביידן יורד ממטוס "אייר פורס 1
הנשיא ביידן יורד ממטוס "אייר פורס 1 | צילום: רויטרס
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

בבית הלבן הכחישו את הדיווח. דוברת במועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אדריאן וואטסון, אמרה במהלך הצהרה: "הדיווח שקרי. הנשיא לא קיים דיון בנושא והדבר אינו נמצא בדיון כלל. אנו מתמקדים כעת במשבר".

על אף ההכחשה, בדיווח נטען כי במהלך ביקורו ההיסטורי בישראל בחודש שעבר, הנשיא ביידן המליץ לנתניהו בפגישתם האישית לחשוב על יורש שיוכל להחליפו. בנוסף, המליץ הנשיא לראש הממשלה להתקדם בזהירות בקבלת החלטות עתידיות במסגרת המלחמה - ולא להביא להרחבתה. השניים אך שוחחו על פתרון שתי המדינות ועל הצורך בהשמדת חמאס.

עזה חרבות ברזל פעילות כוחות צה"ל בתוך הרצועה
פעילות כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

המקור שמכהן בתפקיד רשמי בממשל ציין לסיום כי סוגיית אחיזתו הרופפת של נתניהו בשלטון "מרחפת ברקע" במהלך דיונים בוושינגטון אודות המלחמה בישראל. מקורות נוספים סיפרו כי שיחות שמקיימים גורמים רשמיים בממשל עם פוליטקיאים ישראלים כגון גנץ, בנט ולפיד, מאפשרים לאמריקנים להבין את הלך הרוח של גורמים בירושלים העשויים "לקחת את ההגה" בסיום המלחמה.