בארה"ב מודאגים מההסלמה בצפון: "עלולה להוביל למלחמה מלאה"

גורם אמריקני שצוטט בסוכנות הידיעות "רויטרס" הבהיר כי וושינגטון צופה בדאגה במתרחש בגבול הצפוני של ישראל. על-פי הגורם, הפסקת אש מול חמאס לא תוביל בהכרח להפסקת המתיחות בין ישראל לחיזבאללה - ולכן נדרשים סידורים ביטחוניים ספציפיים

הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס / חיים גולדברג, פלאש 90

ארצות הברית "מודאגת מאוד" מההסלמה בגבול ישראל-לבנון וחוששת כי המצב עלול להידרדר לכדי מלחמה כוללת, כך על-פי גורם אמריקני רשמי ששוחח היום (חמישי) עם סוכנות הידיעות "רויטרס".

לדברי הגורם, הפסקת אש בין ישראל לחמאס בעזה, שעשויה להתממש בעקבות חתימה על עסקת חטופים, "לא תספיק" כדי להסדיר את המתיחות הביטחונית מול חיזבאללה - ולכן נדשרים הסדרים ביטחוניים ספציפיים שימנעו מלחמה.

שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה
שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה | צילום: דוד כהן, פלאש 90
שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה
צילום: דוד כהן, פלאש 90
שריפות בגליל
שריפות בגליל | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90
שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה
מאמצי הכיבוי | צילום: דוד כהן, פלאש 90

דבריו של הגורם האמריקני מגיעים ברקע אחד הימים המתוחים ביותר בגבול הצפוני מאז החלה המלחמה. לאורך היום הופעלו אזעקות ללא הפסקה בשורת יישובים בגליל העליון וברמת הגולן, לאחר שכ-40 שיגורים זוהו מלבנון ו-5 כטב"מים חדרו לשטח ישראל.

בעקבות המתחים לצפון, שריפות פרצו ב-15 מוקדים ברחבי רמת הגולן והגליל העליון. לוחמי אש רבים הוזעקו במטרה למנוע את התפשטות האש. ברמת הגולן, שני צעירים בני 21 ו-25 נפצעו באורח קל מרסיסים ופונו לבית החולים זיו בצפת.

שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה
צילום: דוד כהן, פלאש 90
שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה
צילום: דוד כהן, פלאש 90
שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה
השיגורים לצפון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

אתמול, בעיצומו של חג שבועות, חיזבאללה שיגר כ-200 רקטות לעבר יישובי הצפון. נזק כבד נגרם למבנים ושריפות רבות פרצו באזור. השיגורים בוצעו בתגובה לחיסול מפקד יחידת א-נאסר של חיזבאללה, טאלב עבדאללה, הידוע בכינוי "אבו טאלב".

עבדאללה הוא המפקד הבכיר ביותר בחיזבאללה שחוסל בלבנון מאז פרוץ המלחמה. הוא היה אחראי על כל פעילות ארגון הטרור בחזית המזרחית ובהר דב. אתמול התקיימה הלווייתו - ובחיזבאללה איימו: "נעצים ונרחיב את התקיפות".

טאלב עבדאללה
טאלב עבדאללה | צילום: דובר צה"ל

עבדאללה בן 55 בעת חיסולו, היה בעל ניסיון בפעילות טרור. בין היתר הוביל את ניסיון חטיפת החיילים בעג'ר בשנת 2005, ואת מתקפת הנ"ט במארב בהר דב בשנת 2015, בה נהרגו קצין וחייל בגבעתי. כבר במהלך מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 היה "ח"ט בינת ג'בייל, והוביל ירי לעבר קריית שמונה, רמת הגולן ואצבע הגליל. אמש עוד הספיק להוביל ירי לעבר כפר בלום.

בנוסף ל"אבו טאלב", חוסלו בפעולה שלושה בכירים נוספים: מוחמד סברה, סלים סופן וחוסיין מוחמד חמיד. ארבעת הבכירים התכנסו יחד בנקודה די קרובה לגדר הגבול, וצה"ל, לפי דיווחים, ניצל את הגישה היחסית נוחה כדי לפעול.