סנאטורים בארה"ב: הסירוב למדינה פלסטינית מסכן את המשך הסיוע

על-פי סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית, דבריו של ראש הממשלה נגד הקמת מדינה פלסטינית - עלולים לסכן את המשך הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל. הסנאטורית אליזבת' וורן: "סותר ישירות את מדיניות ארה"ב. אם נתניהו מתנגד לזה - צריך לשאול: למה אנחנו תומכים בממשלה שלו?"

גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי
גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי | צילום: רויטרס

סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית בארה"ב טוענים כי הסירוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו למדינה פלסטינית עלול לסכן את המשך הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל - כך דווח היום (שישי) ברשת NBC. בהתייחסות לסוגיה הנפיצה, נתניהו אמר במסיבת העיתונאים שערך אמש כי "מי שמדבר על היום שאחרי נתניהו - מדבר על היום שאחרי רוב אזרחי ישראל, על הקמת מדינה פלסטינית עם הרשות הפלסטינית".

הסנאטור כריס מרפי הזהיר כי דבריו של נתניהו עלולים לסבך את הנושא הרגיש ממילא בין הדמוקרטים לרפובליקנים בארה"ב. "אני חושב שכשנתניהו אומר דברים כאלה, זה לא עוזר לזכות בהצבעות מאנשים שספקנים לגבי עתידה של מדינה פלסטינית", אמר מרפי, והוסיף: "ההצהרה הזו לא מועילה". שלשום, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, אמר כי הוא וחסרי סיעתו בוחנים הצבת תנאים לסיוע שישראל מקבלת מארצות הברית.

הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק
הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו | צילום: אבי אוחיון / לע"מ

החברים הפרוגרסיביים בסנאט האמריקני, שכבר מתחו ביקורת על הפעילות הצבאית של ישראל בעזה, במסגרתה נהרגו אלפי תושבים עזתים, שאלו באופן פומבי האם ארה"ב צריכה להמשיך לשלוח סיוע צבאי לישראל. "זו המדיניות הרשמית של ממשל ארה"ב. אנו תומכים בפתרון שתי המדינות", אמרה הסנאטורית אליזבת' וורן. "אם נתניהו מתנגד לזה - צריך לשאול: למה אנחנו תומכים בממשלה שלו?".

עוד הוסיפה הסנאטורית אליזבת' וורן בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה: "שתי מדינות לשני עמים זו הדרך היחידה להבטיח ביטחון, כבוד ושלום הן לישראלים והן לפלסטינים. נתניהו אומר את החלק השקט בקול רם - זה מסוכן וסותר ישירות את מדיניות ארה"ב. הסיוע לישראל חייב להיות מותנה בעבודה למען שלום".

אתמול, פורסם בעיתון "פייננשל טיימס" כי מספר מדינות ערביות עובדות, בשיתוף עם הממשל האמריקני ומדינות שונות באירופה, על תוכנית "היום שאחרי" המלחמה בעזה. על-פי תנאי התוכנית המתגבשת, שצפויה להיות מוצגת בשבועות הקרובים, תוכרז הפסקת אש מוחלטת בין ישראל לחמאס, ישוחררו כל החטופים המוחזקים בשבי בעזה, וישראל תסכים ל"התחייבויות בלתי הפיכות" לתהליך של הקמת מדינה פלסטינית. בנוסף, התוכנית צפויה לכלול גם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, לאחר שהיוזמה הקודמת נקטעה עם פרוץ המלחמה.

במסיבת העיתונאים שערך אמש, אמר רה"מ נתניהו: "בכל הסדר בעתיד - מדינת ישראל חייבת לשלוט מבחינה ביטחונית על כל השטח ממערב לירדן". לפי ראש הממשלה, "מי שמדבר על היום שאחרי נתניהו - מדבר על היום שאחרי רוב אזרחי ישראל, על הקמת מדינה פלסטינית עם הרשות הפלסטינית". נתניהו הוסיף כי "'היום שאחרי' הוא היום שאחרי חמאס - פירוז מלא של רצועת עזה והקמת מינהל אזרחי".