לצד דאע"ש ואל-קאעידה: צה"ל יוכנס ל"רשימה השחורה" של האו"ם?

חשיפת חדשות 13: טיוטת דו"ח שחוברה על-ידי שליחה מיוחדת של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בוחנת האם ועד כמה ישראל וצה"ל פוגעים בילדים פלסטינים. לפי הנתונים, ישראל הרגה לכאורה כ-50 ילדים פלסטינים ב-2022. הגורמים העיקריים: אש חיה, תקיפות בעזה וכדורי גומי. גנץ: "דוח שקרי, קורא למזכ"ל האו"ם לגנוז אותו"

זמן צפייה: 02:03

האם צה"ל ייכנס בקרוב לרשימה השחורה של האו"ם לצד דאע"ש ואל-קאעידה? במהדורה המרכזית נחשפה הערב (שני) טיוטת הדו"ח שגובשה באו"ם, שלפיה ישראל פוגעת בילדים פלסטינים. בישראל, מטבע הדברים, מודאגים מאוד מהדו"ח.

הדו"ח חובר על-ידי שליחה מיוחדת של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, והוא בוחן האם ועד כמה ישראל וצה"ל פוגעים בילדים מתחת לגיל 18 - מה שמלכתחילה מטה את הנתונים נגד ישראל. מעיקרי הדו"ח החריף שהוגש לירושלים בשבועות האחרונים עולה כי ישראל הרגה לכאורה כ-50 ילדים פלסטינים ב-2022. הגורמים העיקריים: אש חיה, תקיפות בעזה וכדורי גומי.

בנוסף, נטען כי למעלה מ-800 בני נוער וילדים פלסטינים נעצרו על-ידי הכוחות הישראלים, כשמעט יותר מ-80 טענו שעבררו התעללות. רובם מדברים על אלימות פיזית. עוד נתון לכאורה בעייתי: ישראל דחתה למעלה מ-1,800 בקשות יציאה לבית חולים לשם טיפולים רפואיים עבור ילדים.

Whatsapp Image 2023 02 28 At 1
חיילים מהיחידה המבצעית של 8200 | צילום: משה שי, פלאש 90

במשרד החוץ גיבשו תגובה על טיוטת הדו"ח, שמתפרסת על פני שלושה עמודים, וטוענים בין היתר כי חלק ניכר מאותם ילדים פלסטינים שנהרגו או נעצרו הם חברים בארגוני טרור, היו שותפים בפעולות טרור או הפרות סדר. העובדה הזו, יודגש, נעדרת מהדו"ח, כמו גם ספירה מאוד מצומצמת של קורבנות ישראלים קטינים. האו"ם גם בוחן את ישראל בפרמטרים שהוא לא בוחן אף מדינה אחרת. למשל: הוא מתייחס לגז מדמיע כפגיעה – מה שמעלה באופן משמעותי את מספר הנפגעים.

כעת ממתינים בירושלים להכרעתו של מזכ"ל האו"ם, שיקבע אם ישראל תיכנס לאותה "רשימה שחורה" של מדינות שהצבא שלהם מוגדר ככזה שפוגע בילדים באזורי סכסוך. יש לדבר השלכות מרחיקות לכת מבחינת הלגיטימציה לתנועות החרם ולגופים האנטי-ישראלים. ברשימה הזאת נמצאות, לשם השוואה, סוריה ועיראק.

Whatsapp Image 2023 03 22 At 2
עמדת צה''ל בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

חרף הדו"ח המוטה, גורמי ביטחון מודים שבחלק מהמקרים צה"ל יכול היה לפעול אחרת בכל הנוגע לטיפול בקטינים.

ממכון המחקר NGO Monitor נמסר: "בכל שנה מאז 2015, ישראל עומדת אל מול האיום של האו"ם להכניס את צה"ל לרשימה השחורה - לצד דאע"ש ובוקו חראם. את הנתונים לאו"ם מספקים ארגונים לא-ממשלתיים שנמצאים בחוד החנית של קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל, חלקם מוכרזים כארגוני טרור וחלקם מקבלים מימון ישירות ממדינות אירופה. במאגר מידע מתעדכן שזמין לציבור, הראנו שעשרות קטינים מאלו שדווחו על ידי הארגונים לאו"ם כחפים מפשע השתתפו בפעילות טרור או היו מזוהים עם ארגוני טרור. בניתוח של הדו"חות הקודמים, זיהינו בין היתר הטיה פוליטית, נתונים חסרי הקשר, סטנדרטים מומצאים של החוק הבינלאומי והתעלמות מהניצול הציני של ילדים על-ידי ארגוני הטרור".