באו"ם קוראים לעצירת המהפכה המשפטית: "פגיעה בזכויות אדם"

מועצת זכויות האדם של ארגון האומות המאוחדות קוראת לישראל להשהות את הרפורמה של השר לוין, בטענה כי ישראל מסתכנת בהחלשת הגנת זכויות האדם, וכי יש לפתוח דיון רחב יותר בנושא. "ההצעות יערערו באופן דרסטי את יכולתה של מערכת המשפט להצדיק את זכויות הפרט"

זמן צפייה: 05:24

מועצת זכויות האדם של האו"ם קוראת היום (שלישי) לישראל להשהות את תוכניות המהפכה המשפטית, בטענה כי ישראל מסתכנת בהחלשת הגנת זכויות האדם, וכי יש לפתוח דיון רחב יותר בנושא.

"השינויים הללו עלולים להחליש את ההגנה על זכויות האדם עבור כולם", אמר בהצהרה נציב מועצת זכויות האדם בארגון האומות המאוחדות, וולקר טורק, אשר הוסיף כי ההצעות הנבדקות בפרלמנט הישראלי "יערערו באופן דרסטי את יכולתה של מערכת המשפט להצדיק את זכויות הפרט".

מטה האו''ם בניו יורק
מטה האו''ם בניו יורק | צילום: רויטרס

הבוקר התבטא נשיא המדינה יצחק הרצוג בעקבות העברתם בקריאה ראשונה של חוקי המהפכה המשפטית וטען כי מדובר ב"בוקר קשה" והוסיף כי "יש תחושה של עצב". שר המשפטים יריב לוין השיב לו: "בוקר קשה? זה בוקר של שמחה ונחישות להמשיך ברפורמה". את הדברים אמר לוין בוועידת "ידיעות אחרונות". לדברי לוין, "ידי מושטת להידברות, אך צריך להבין שמה שהיה לא יהיה עוד. בית המשפט הוא של כולם".

"אני לא מכיר אף מערכת שמאפשרת נפוטיזם, שסגורה בפני יותר מחצי העם ומקדמת רק את מי שבא מתוך המשפחה הפנימית שלה", הוסיף לוין. "את זה לא אני אומר, את זה אמר נשיא העליון לשעבר אהרן ברק. הוא אמר שבית המשפט העליון הוא כמו משפחה, ומי שלא בא מהמשפחה – לא יכול להיכנס". לדבריו, "בית המשפט לא יוכל לבטל את הרפורמה המשפטית. אנחנו קובעים ועושים סדר. אם חוקי היסוד הם במעמד חוקתי, אז בחוקה - שאותה קובע רק הפרלמנט - אף בית משפט לא יכול להתערב".

לוין המשיך: "אני קורא ללפיד ולגנץ - בואו נשב ונדבר. אפילו סודן כוננה יחסים דיפלומטיים איתנו. הגיע הזמן שתבואו לדבר. אנחנו לא אויבים, אנחנו אחים. דבר אחד לא יקרה: לא תרתיעו אותנו, לא תשתיקו אותנו ושום אלימות לא תמנע מאיתנו לעשות את הדבר הנכון".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום אמר הרצוג: "הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה הזו, והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם". לדברי הרצוג, "זה לא מעשה עשוי כי עברה קריאה ראשונה, זו עדיין לא קריאה שנייה ושלישית".

"תחדלו רגע. ביקשתי ארכה, ביקשתי להמתין. עכשיו זו ההזדמנות. תוכיחו שאתם מתכוונים להידברות. אני הנחתי מתווה על השולחן, דיברתי עליו והמתווה הזה הוא המתווה הנכון על מנת להגיע לפתרון של מחלוקת עמוקה מאוד בחברה הישראלית, זה נראה כמו מצעד איוולת", אמר.

הנשיא קרא לחברי הקואליציה: "היה נכון וראוי שתמצא את הדרך להושיט יד בצורה כזאת שתאפשר תחושת אמון בתהליך ההידברות. תוכיחו נדיבות מנצחים, תמצאו את הדרך להביא את האופוזיציה להידברות". לדברי הרצוג, "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי שלאחר ההצבעה הזו אפשר יהיה להמשיך ולנהל הידברות, כדי להגיע למתווה מוסכם שיוציא אותנו מהתקופה הקשה הזאת, לתקופה של בעצם רפורמה חוקתית מוסכמת". עוד אמר הנשיא: "אפשר לפתור את המחלוקת. רוב העם רוצה פתרון. רוב העם רוצה מתווה מוסכם".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: רויטרס

בכנסת יימשכו גם היום הדיונים על יתר חוקי הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין, זאת לאחר שהמליאה אישרה בקריאה ראשונה ברוב של 63 מול 47 חברי וחברות כנסת את הצעת החוק שתאפשר שליטה במינוי השופטים ובלימת בג"ץ מלהתערב בחוקי יסוד. קדמו לדיון הטעון הזה עימותים במליאה ומחוצה לה. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הורה לסדרנים לסלק דגלים שהתעטפו בהם חברי כנסת מיש עתיד ובאולם בחוץ הוציאו השוטרים שני מפגינים שעמדו ומחו.

במהלך ההצבעה צעקו חברי הכנסת מהאופוזיציה קריאות "בושה". יו"ר הכנסת אוחנה נאלץ לעצור את ההצבעה על מנת לשמור על הסדר במליאה ומספר חברי כנסת מהאופוזיציה הוצאו החוצה. לפני ההצבעה אמר אוחנה כי "הכנסת תהיה יותר דמוקרטית לאחר ההצבעה הזו". חברי הכנסת ממפלגת ישראל ביתנו לא נכחו בהצבעה, כמו גם וואליד טאהא מרע"ם, יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה וכן יולי אדלשטיין מהליכוד.

לאורך כל היום התחוללה סערה סביב הכנסת, כשכבר מתחילת נאומו של יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן, החלו חברי האופוזיציה להפריע באופן רצוף, הניפו דגלי ישראל ולאחר מכן גם אזרחים שנמצאים ביציע, אורחי המליאה, החלו בהתפרעות, צעקות ודפיקות על הזכוכית שמפרידה בין היציע למליאה. הסדרנים נקראו להוציא אותם החוצה.