הליך בדיקה מטעם האו"ם: האם ישראל עומדת באמנה נגד שחיתות?

במסמך של הייעוץ המשפטי לממשלה, שהגיע לידי חדשות 13, צוין כי האו"ם פותח בהליך בדיקה לגבי ישראל בנוגע לעמידה באמנה הבינלאומית נגד שחיתות. זאת, לקראת הדיון על סעיפי חוק הסמכויות של בן גביר. בנוסף, בייעוץ המשפטי הביעו חשש מסעיפי החוק וכתבו כי קיים "חשש משמעותי מפני מעורבות פוליטית בפעילות המשטרה"

זמן צפייה: 02:09

פרסום ראשון: לקראת העברת סעיפי חוק הסמכויות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שפוצלו, התקבלה פנייה מטעם האו"ם שעורך בדיקה לגבי עמידתה של ישראל באמנה הבינלאומית נגד שחיתות - כך פורסם הערב (שבת) בחדשות 13. על סעיפי החוק אמרו בייעוץ המשפטי כי "קיים חשש משמעותי מפני מעורבות פוליטית בפעילות המשטרה".

במסגרת מסמך שניסחו המשנים ליועמ"שית גיל לימון ועמית מררי, צוין כי התקבלה פניה מטעם צוות של האו"ם במסגרת בדיקה שגרתית לגבי עמידה של ישראל בתנאי האמנה הבינלאומית נגד שחיתות. הם התבקשו להעביר מידע על החקיקה של בן גביר, שיכולה להיות לה השפעה, לתחושתם, על מערכת המשפט ושלטון החוק. מדובר בשלבים ראשונים של הליך ביקורת שגרתי בו בודקות זו את זו המדינות החברות.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר

השאלות הועברו על ידי האו"ם למשרד המשפטים מטעם המדינות הבודקות, שכנראה מוצאות קשר בין החקיקה שהם שומעים עליה בתקשורת בישראל לבין השאלה האם ישראל עדיין עומדת באמנה הזאת. כמו כן, בייעוץ המשפטי התריעו כי סוגיות כמו החלשת המשטרה, בנוגע לחוק בן גביר, עשויות לעורר ארגונים בינלאומיים לשאול שאלות ולהעביר ביקורת.

בנוגע לחוק הסמכויות עצמו, מחר יוחזרו לדיון בוועדת הכנסת הסעיפים שפוצלו לפני השבעת הממשלה. מדובר בסעיפים של הכפפת המפכ"ל לשר ושל קביעת הסמכות של השר לקבוע מדיניות בנוגע למשך הטיפול בתיקים. בייעוץ המשפטי הביעו התנגדות נחרצת לסעיפם אלה.

גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה
גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה

בייעוץ המשפטי ציינו כי אין שום סעיפים מאזנים, כמו לדוגמה סעיף שיקבע שיש מקום שהמשטרה תפעל באופן א-פוליטי וממלכתי. לטענתם, יש כאן "חשש משמעותי מפני מעורבות פוליטית בפעילותה של המשטרה בתחומים הרגישים ביותר הקשורים בזכויות האדם הבסיסיות".

מטעם השר בן גביר נמסר כי "הייעוץ המשפטי לא מבין שיש ממשלה נבחרת בישראל ושהשר לא צריך להיות עציץ במשרדו. אין מדינה דמוקרטית בעולם בה המפכ"ל לא מקבל הוראות מדרג מדיני או מנבחרי ציבור, רק בישראל - רפובליקת בננות.