בעקבות עליית בן גביר להר הבית: מועצת הביטחון של האו"ם תכונס

אחרי הגינויים ממדינות ערב על עלייתו של השר לביטחון לאומי להר הבית, מועצת הביטחון של ארגון האומות המאוחדות הודיעה על כינוס דיון מיוחד מחר בנושא "המצב במזרח התיכון, כולל הסוגיה הפלסטינית"

זמן צפייה: 01:14

בעקבות עליית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמש להר הבית, מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה על כינוס דיון מיוחד מחר (חמישי) בנושא "המצב במזרח התיכון, כולל הסוגיה הפלסטינית".

בפניה למועצת הביטחון כותבים הפלסטינים: "ה'הסתערות' בהר הבית מהווה נסיון ישראלי נוסף להחלת ריבונות ישראלית במקום ובניגוד לחוק הבינלאומי, זהו חלק מנסיון לחלק את ההר ולשנות הסטטוס קוו. קוראים לגנות הפעילויות המסוכנות ולשלוח מסר ברור לממשלה הישראלית בכדי למנוע פריצת מלחמת דת אלימה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית | צילום: מנהלת הר הבית

כזכור, עלייתו של בן גביר להר הבית הובילה לגינויים ממדינות רבות בעולם הערבי. משרד החוץ הירדני גינה בחריפות ובהודעה נכתב כי "ממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה להשלכות המסוכנות של הסלמה זו". שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני, שמחו בפניו על עליית בן גביר להר הבית. השגריר השיב כי "אנחנו מחוייבים לסטטוס קוו בהר הבית ולחופש הפולחן בירושלים. אין הפרה של הסטטוס קווה. שרים עלו בעבר להר".

משרד החוץ המצרי פרסם גם הוא הודעה, בה הוא "מביע צער על הפלישה של בכיר בממשלת ישראל החדשה למסגד אל אקצא בלווית פעילים קיצוניים ותחת אבטחה של הכוחות הישראלים". בהודעה מביעה מצרים את התנגדותה המוחלטת לכל צעד חד צדדי הנוגד לסטטוס קוו המשפטי וההיסטורי בירושלים.

כמו כן, מצרים מזהירה מההשלכות השליליות שיש לצעדים מסוג זה על הביטחון והיציבות בשטחים הכבושים ובאזור וכן על עתיד תהליך השלום. בהודעה קוראת מצרים לכל הצדדים לנהוג באיפוק ולהמנע מכל צעד שילבה את המתיחות.

ראש הממשלה הפלסטיני, מחמד אשתייה אמר אמש בפתח ישיבת הממשלה ברמאללה כי "פלישתו של השר הישראלי בן גביר למסגד אל אקצא מהווה אתגר מסוכן לרגשות כל בני העם הפלסטיני". אשתייה קרא לבני העם הפלסטיני, אשר הכשילו לדבריו את "מזימת המגנומטרים לבלום את הפלישות הללו שמבקשות להפוך את מסגד אל אקצא לבית תפילה יהודי, דבר המהווה הפרה של כל הנורמות, הערכים וההסכמים המשפטיים הבינלאומיים וכן את התחיבויותיו של הנשיא האמריקני". גם שר החוץ של הרשות הפלסטינית גינה את הביקור וכינה אותו "פרובוקציה חסרת תקדים".

האיחוד האירופי לא גינה, אך שלח הודעת "אזהרה" ובה נכתב: "אנחנו מדגישים את החשיבות של שמירה על הסטטוס קוו סביב המקומות הקדושים, ומודאגים מצעדים שנעשים כדי להפר אותו. הם מסכנים את המצב המתוח ממילא בירושלים ובשטחים הפלסטינים הכבושים", כך לפי הודעת האיחוד. "האיחוד האירופי קורא לכל הצדדים באזור להראות רוגע ולשמור על הסדר, כדי למנוע הסלמה", כך לשון ההודעה.

דובר שגרירות האמריקנית בישראל מסר בתגובה לביקור כי "השגריר טום ניידס היה מאוד ברור בשיחותיו עם הממשלה הישראלית בנוגע לשמירת הסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים. פעולות שמונעות זאת הן בלתי מקובלות".