דיווח: גרמניה מקפיאה את ייצוא הנשק לישראל

בכיר גרמני הודיע לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי מדינתו משהה את ייצוא הנשק המשמש את צה"ל, בעקבות תביעות שהוגשו בטענה שנעשה בו שימוש הנוגד את החוק ההומניטרי

רה"מ המיועד בנימין נתניהו לצד קנצלר גרמניה אולף שולץ
רה"מ בנימין נתניהו לצד קנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

גרמניה הקפיאה את ייצוא הנשק המשמש את ישראל במסגרת מלחמת חרבות ברזל, כך דווח הערב (רביעי) בסוכנות הידיעות "רויטרס" על בסיס ניתוחים שונים ומקורות המעורים בפרטים. בכיר רשמי בממשלה הגרמנית אישר את הדברים והודיע כי הנפקת האישורים לייצוא נשק לישראל הושהו בעקבות תביעות משפטיות שהוגשו בטענה כי הייצוא מהווה עבירה על החוק ההומינטרי.

אשתקד, גרמניה אישרה ייצוא נשק לישראל בסך 326.5 מיליון אירו, הכוללים ציוד צבאי ונשקים. השנה, בזמן המלחמה,  מספר האישורים לייצוא נשק צנח באופן משמעותי לסכום המסתכם ב-14.5 מיליון אירו בלבד בין החודשים ינואר לאוגוסט. מתוך זה, עלות הנשקים המוגדרים ככאלו המשמשים למלחמה מסתכמת ב-32,449 יורו.

פעילות כוחות צה"ל ברפיח
פעילות כוחות צה"ל ברפיח | צילום: דובר צה"ל

בתחילת החודש הודיע שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי כי בריטניה תשעה מיידית 30 מתוך 350 רישיונות ייצוא הנשק שלה לישראל, מ"חשש שייעשה שימוש בנשק הזה כדי להפר את החוק הבינלאומי".

דיוויד לאמי ובנימין נתניהו
דיוויד לאמי ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לדברי לאמי, אין מדובר בסנקציה תמידית: "זה לא אמברגו, אלא צעדים שלא צפויים להשפיע מהותית על ביטחון ישראל". הוא הדגיש כי ההשעייה לא תשפיע על אספקת רכיבים המיועדים למטוסי קרב מסוג F-35. "בריטניה תמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית, בכפוף לחוק ההומניטרי הבינלאומי", סיכם לאמי. "נמשיך לעבוד עם ישראל כדי להתמודד עם איומי איראן".