לראשונה זה שנים: ראש ממשלה ישראלי יקרא לפתרון שתי מדינות

נאומו מחר בערב של לפיד בעצרת האו"ם יכלול גם תמיכה בפתרון שתי המדינות מול הפלסטינים. לפיד צפוי להבהיר שצריך להיפרד מהפלסטינים והוא אינו צפוי להיפגש עם אבו מאזן. גורם מדיני בכיר: "ההגינות הפוליטית היא לומר לציבור במה המנהיג מאמין". בנט תקף: "סיסמא שצריכה להישאר בשנות ה-90"

זמן צפייה: 02:26

ראש הממשלה יאיר לפיד יעלה מחר בערב לנאום מעל דוכן הנאומים בעצרת הכללית של האו"ם ולראשונה אחרי שנים, ראש ממשלה ישראלי יביע תמיכה בפתרון שתי המדינות. גורם מדיני בכיר בפמליית ראש הממשלה מסר הערב (רביעי) לכתבים המדיניים כי לצד הבעת התמיכה יושם דגש על הסיכונים במהלך, אך יובהר כי היפרדות מהפלסטינים זה חלק מהחזון המדיני של לפיד.

"אנו נמצאים כעת במערכת בחירות וחלק מההגינות הפוליטית היא לומר לציבור במה המנהיג מאמין ולאן המדינה צריכה ללכת", אמר הגורם וציין כי לפיד לא יודע אם זה מזיק מבחינה אלקטורלית אך "צריך לומר לציבור את האמת".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2109222026' autoplay='0' credit='' desc='מוריה אסרף וולברג על אירועי היום באו"ם' poster='' kid='1_dyq0ptk2' duration='']

במענה לשאלת חדשות 13 הבהיר הגורם הבכיר כי לא צפוי להיפגש לפני הבחירות עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, חרף המצב הביטחוני. הוא הוסיף כי יש צורך בנקיטת צעדים לחיזוק הרשות הפלסטינית, אך מדובר בצעד מורכב מאוד בשל ההרכב הפוליטי של הממשלה. "יש לחזק את המנגנונים הפלסטינים, מבחינתי גם לקדם משא ומתן ומדיני אך יש עליי מגבלות", הוא ציין.

רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בניו יורק
רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בניו יורק | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

בנוסף, לפיד יתייחס בנאומו לסוגיה האיראנית בהרחבה ויאמר כי ישראל לא תיתן לאיראן להפוך למעצמה גרעינית. עוד יפנה לפיד למדינות המזרח התיכון ויגיד: נרצה להרחיב את המעגל עם מדינות נוספות. "אנו מתואמים עם ארה״ב אך אם צריך נפעל בעצמנו", אמר הגורם המדיני הבכיר.

לגבי אי קיום הפגישה לבסוף עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם אמר הגורם כי ישנם יחסים טובים עם ארה"ב. "זה אירוע צפוף ואין לייחס משמעות לזה שלא הייתה פגישה בין ראש הממשלה ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן", כך הגורם.

הגורם ציין כי סוגיית נוכחות חמאס בטורקיה עלתה בפגישה של לפיד עם נשיא טורקיה ארדואן. "הובעה הוקרה על הפעילות נגד איומי הטרור באיסטנבול. הייתה שיחה על השבויים והנעדרים, אין גורם מדיני שראש הממשלה פוגש שהוא לא מבקש מהם להתגייס להחזרת הגופות והאזרחים", הבהיר הגורם.

גורם בסביבתו של ראש הממשלה הוסיף: "יכולות להיות חילוקי דעות עם ארדואן, אבל עדיין, עדיף לנו להיות במצב שיש לנו קשר טוב ואפקטיבי עם טורקיה, ויכולות להיות חילוקי דעות עם ירדן ועדיין, טוב שהמלך עבדאללה וראש הממשלה יכולים לדבר כי הוא בן אדם שיש לו השפעה על המתרחש ביהודה ושומרון והמתרחש באזור בכלל".

לגבי ההתערבות של ארה"ב בעניין הוראות הפתיחה באש אמר הגורם הבכיר: "לא נקבל הוראות מאף אחד. אנחנו הצבא המוסרי בעולם. את המדיניות של מדינת ישראל תקבע מדינת ישראל. לא אסכן אזרח ישראלי אחד בשביל לרצות מישהו בעולם".

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט פרסם פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו תקף את כוונתו של לפיד להביע תמיכה בפתרון שתי המדינות: "אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית", כתב. "צריך לומר את הדברים כהוויתם: אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן. לא רק בשל זכותנו על הארץ. גם ברמה הפרקטית, אין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים".

"לכן, סיסמאות ריקות כמו "שתי מדינות", צריכות להשאר בשנות ה-90, יחד עם הרבה אופנות אחרות שעברו מן העולם". בנט הוסיף: "השנה היא 2022, לא 1993. גם ידידי האמת של מדינת ישראל לא מצפים מאיתנו להתפשר על בטחוננו ועתידנו. אין שום סיבה להתנדב לכך. כראש ממשלה הבהרתי בכל דרך שמשא ומתן מדיני פשוט לא עומד על הפרק".

חלק מהשרים בממשלה התייחסו גם הם לדיווחים. "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את ביטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות", צייץ שר המשפטים גדעון סער. שרת הפנים איילת שקד: "לראש ממשלת המעבר לפיד אין לגיטימציה ציבורית לסבך את ישראל עם אמירות שיגרמו נזק למדינה. לפיד מייצג אך ורק את עצמו באמירה זו ולא את הממשלה. מדינה פלסטינית מסוכנת למדינת ישראל".

יו"ר מרצ זהבה גלאון בירכה: "אני מברכת את ראש הממשלה לפיד מיליוני ישראלים ופלסטינים מחכים לאופק מדיני שישים סוף למעגל הדמים. אני קוראת לרה"מ - לך צעד נוסף קדימה, ותיפגש עם אבו מאזן בעצרת האו"ם".