ישראל נערכת לכל תרחיש: בית הדין בהאג יכריע על הפסקת הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ימסור בשעה 16:00 את החלטתו בעניין הבקשה של דרום אפריקה להורות על עצירת המלחמה ברצועת עזה. בישראל נערכים שצו שכזה אכן ייצא, אך קיימת גם סבירות גבוהה שבית הדין ידרוש לעצור את הפעולה ברפיח בלבד

זמן צפייה: 01:38

דריכות בישראל: בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יכריע היום (שישי) בעניין צו הקורא להפסקת המלחמה ברצועת עזה. בינתיים, בכירים בישראל מעריכים אמש בדיונים סגורים שצו כזה אכן ייצא - אך קיים גם סיכוי גבוה שבית המשפט יוציא צווי ביניים - שישראל תתקשה למלא אחריהם. התרחישים, החששות - וההיערכות בישראל. היום ב-16:00 - משדר מיוחד בחדשות 13 עם כל העדכונים לקראת ההחלטה הדרמטית.

בין התרחישים, קיימת סבירות גבוהה שבית הדין ידרוש לעצור את הפעולה ברפיח בלבד - ולא את כלל הלחימה בעזה. כמו כן, קיים סיכוי כי בית הדין לא יוציא צו כלל כנגד ישראל - אך הוא קטן במיוחד. אם ישראל תבחר לא לציית לצווי בית הדין, דבר זה ייחשב להפרה של צווים משפטיים בין-לאומיים - והטיפול יועבר למועצת הביטחון של האו"ם, שמוסמך לפי אמנת האו"ם להטיל סנקציות. במקרה שסנקציות יוטלו על ישראל לראשונה, בירושלים ייאלצו לפנות לוושינגטון - בבקשה שיטילו וטו על העיצומים.

גורמים ישראליים מסרו כי עדיף לישראל מבחינה בין-לאומית שבית הדין ידרוש להפסיק את באופן מלא, כיוון שדבר זה יעלה את הסבירות שארצות הברית תעמוד לצידה במועצת הביטחון - ולהטיל וטו בנושא סנקציות שונות, שייתכן ויוטלו על ישראל. אם יוצא צו לעצירת הפעולה ברפיח - הסיכוי שהאמריקנים יצודדו בצד הישראלי יקטן, כיוון שהם מתנגדים בעצמם לפעולה זו.

הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

כזכור, הדיונים בבקשה להוצאת צווי ביניים נערכו בשבוע שעבר. ביום חמישי שמעו השופטים את טענות התביעה של דרום אפריקה, שנציגה ציטט במהלך הדיון את השר בצלאל סמוטריץ', את אמירות הפוליטיקאים הישראלים על חיסול הפלסטינים בעזה, וכן הזכיר את הביטוי "הניצחון המוחלט" בו השתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ביום שישי שעבר, משלחת ישראלית בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל־עד נועם, השיבה לטענות נגד ישראל, וד"ר נועם אמר בדיון כי "זכותה של המדינה להגן על עצמה" במהלך הדיון חשף ד"ר נועם כי צה"ל זיהה כ-700 מנהרות ברפיח, מהן כ-50 חוצות למצרים. בתום הדיון צעקה אחת המשתתפות לעבר הצוות הישראלי: "שקרנים", ומחוץ לבית הדין נערך מפגן תמיכה בישראל.