ברקע הקריאה לסיום המלחמה: נתניהו נפגש עם טראמפ בפלורידה

לאחר שנפגש אמש עם הנשיא ביידן וסגניתו האריס בבית הלבן, ראש הממשלה נועד הערב עם המועמד הרפובליקני לנשיאות באחוזתו מאר א-לאגו בפאלם ביץ'. טראמפ תקף בפתח הפגישה את יריבתו האריס, כשנתניהו לצידו: "הערותיה על ישראל היו חסרות כבוד"

זמן צפייה: 07:09

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שישי) עם הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, שקרא אמש לישראל "לסיים מהר את המלחמה" בריאיון שהעניק לרשת פוקס. בתיעוד מקבלת הפנים, נראה הנשיא לשעבר כשהוא מקבל בחום את ראש הממשלה ורעייתו שרה בפתח אחוזתו מאר א-לאגו שבפאלם ביץ', ואומר להם: "תמיד היו לנו יחסים טובים, מעולם לא היו לנו יחסים רעים". בהמשך תקף את יריבתו בבחירות סגנית הנשיא קמלה האריס, כשהוסיף בעוד נתניהו ניצב לידו: "דבריה על ישראל היו חסרי כבוד".

בהמשך ראש הממשלה התייחס למגעים הנמשכים לעסקת חטופים ואמר: "רק הזמן יגיד אם אנחנו קרובים לסגירת עסקה". עוד הוסיף: "אני חושב שחלה התקדמות במגעים בזכות הלחץ הצבאי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407261938' autoplay='0' credit='רועי אברהם, לע"מ' desc='קבלת הפנים החמה של טראמפ לנתניהו ' poster='' kid='1_4tdg7rv2' duration='41']

הפגישה יצאה לדרך לאחר שהופעל לחץ רב מכיוונו של נתניהו, והיא מתקיימת היום בהתאם לבקשתו על אף שתוכננה תחילה למועד מוקדם יותר בשבוע. בתום הפגישה יחזור ראש הממשלה במטוס "כנף ציון" לוושינגטון, שם יישאר עד לצאת השבת.

ביום שלישי הודיע טראמפ בפוסט שפרסם ברשת החברתית שבבעלותו Truth Social כי ייוועד עם ראש הממשלה ביום רביעי. לאחר מכן כתב שיפגוש את נתניהו ביום חמישי, ולאחר כמה דקות עדכן שוב כי הפגישה תערך ביום שישי - תוך שהדגיש כי המועד נקבע בהתאם לבקשתו של "ביבי נתניהו".

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בפתח הפגישה בפלורידה
נתניהו ורעייתו שרה עם טראמפ בכניסה למאר א-לאגו | צילום: עמוס בן-גרשום
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בפתח הפגישה בפלורידה
צילום: עמוס בן-גרשום
אחוזת "מאר-א-לאגו
אחוזת "מאר-א-לאגו | צילום: רויטרס

יחסיהם של נתניהו וטראמפ ידעו עליות ומורדות בשנים האחרונות. במהלך כהונתו בבית הלבן, ראש הממשלה תחזק עם הנשיא הרפובליקני מערכת יחסים חמה, שהגיעה לשיא במהלך המגעים לגיבוש הסכמי אברהם והחתימה עליהם בבית הלבן בספטמבר 2020. בשלהי כהונתו טראמפ הביע עלבון מהתנהלותו של נתניהו לאחר שהאחרון בירך את הנשיא ג'ו ביידן על זכייתו בנשיאות והתעלם מהטענות השקריות של הרפובליקנים על גניבת בחירות.

בעקבות העלבון טראמפ תקף את נתניהו במספר הזדמנויות, כשלאחרונה אמר בריאיון שהעניק למגזין "טיים" כי הביקורת שנמתחת עליו בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר היא "מוצדקת". "היה לי ניסיון רע עם ביבי", אמר הנשיא לשעבר במסגרת הריאיון, במהלכו האשים פעם נוספת את ראש הממשלה בכך שנסוג ברגע האחרון מהמבצע לחיסול הגנרל האיראני קאסם סולימאני.

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
פגישת הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בבית הלבן, אמש | צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

אתמול נועד נתניהו עם הנשיא ביידן במשך כשעה וחצי בבית הלבן, ברקע המלחמה והמתיחות שנרשמה בין וושינגטון וירושלים בחודשים האחרונים. בתום הפגישה נפגשו השניים עם משפחות חטופים.

עם הגעתו של נתניהו אמש לחדר הסגלגל, הנשיא ביידן נראה מחויך כשהוא אומר: "יש לנו הרבה על מה לדבר". נתניהו בתורו הודה לנשיא: "אדוני הנשיא, אנחנו מכירים כבר 40 שנה, ואתה מכיר את כל ראשי הממשלה הקודמים של ישראל כבר 50 שנה, מאז גולדה מאיר. ממני, יהודי ציוני גאה, אליך, אירי-אמריקאי-ציוני גאה, תודה רבה על 50 שנה של שירות ציבורי ו-50 שנה של תמיכה במדינת ישראל. אני מצפה לשיחתנו היום ולעבוד איתך בחודשים הקרובים על האתגר החשוב מולו אנו ניצבים".

לאחר פגישתו עם הנשיא, ראש הממשלה נפגש עם סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס,  שלא נכחה בנאומו בקונגרס שלשום. לאחר הפגישה המתוחה האריס אמרה: "הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים, ושתסתיים בצורה שבה ישראל בטוחה, כל החטופים משוחררים, סבלם של הפלסטינים בעזה מסתיים, והעם הפלסטיני מממש את זכותו לחופש, לכבוד ולהגדרה עצמית".

בעקבות זאת, נתניהו תקף את האריס דרך גורם בכיר בלשכתו, שטען כי דבריה על העסקה "עלולים להרחיק הסכמות אפשריות". עוד הוסיף הגורם: "יש לקוות שדבריה של סגנית הנשיא קמלה האריס לא יפורשו על ידי חמאס כאילו יש פער בין ישראל לארה"ב. אני חושש שדבריה של האריס ירחיקו עסקה".