האיחוד האירופי: נטיל סנקציות נוספות על איראן

לאחר כינוס 27 מנהיגי המדינות החברות, הודיע האיחוד כי "ינקוט צעדים מגבילים נגד איראן, בעיקר בנוגע לכטב"מים וטילים". הצעד מגיע בעקבות המתקפה על ישראל וההסלמה באזור. אתמול הודיע גם הבית הלבן על הטלת עיצומים על טהרן ועל גופים התומכים במשמרות המהפכה

דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

האיחוד האירופי החליט אתמול (רביעי) להטיל סנקציות חדשות על איראן, בעקבות התקיפה על ישראל, והסלמת המצב במזרח התיכון. לשם קבלת ההחלטה התכנסו בבריסל מנהיגי כל 27 המדינות החברות באיחוד, ולאחר הפסגה נמסר: "האיחוד האירופי ינקוט בצעדים מגבילים נוספים נגד איראן, בעיקר בעניין מל"טים וטילים".

שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס ואמר: "אני מברך את מדינות האיחוד האירופי על ההחלטה להטיל סנקציות על איראן. זהו צעד חשוב בדרך לעקירת שיני הנחש - ותודה לכל ידידינו על התמיכה והסיוע. חייבים לעצור את איראן עכשיו לפני שיהיה מאוחר".

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר אתמול כי ארצות הברית תטיל סנקציות חדשות נגד איראן במהלך הימים הקרובים. לדבריו, הסנקציות יוטלו על תוכניות הטילים והמל"טים של הרפובליקה האיסלאמית, וכן נגד גופים התומכים במשמרות המהפכה.

סאליבן הבהיר כי ארה"ב מצפה שבעלות בריתה ושותפות נוספות יצטרפו לסנקציות שיטילו. בנוסף אמר כי יש להמשיך לחזק את יכולות ההגנה האוויריות וההתרעה מפני טילים במזרח התיכון בכדי להפחית את היעילות של יכולות הטילים והמל"טים של איראן.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל, בעקבות המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

בארצות הברית חוששים שישראל תצא לתגובה נגד איראן מבלי לעדכן את האמריקנים מבעוד מועד, ומבקשים שוב ושוב מהבכירים בישראל לעדכן ולהתייעץ איתם מראש. הבקשה המרכזית של ארה"ב היא כי גם אם ישראל מגיבה - שתהיה זו תגובה מרוסנת ולא כזאת שתוביל למלחמה אזורית או מלחמה כוללת. מזכיר ההגנה לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט והבהיר לו כי האמריקנים מעוניינים לשמור על יציבות באזור.

בינתיים, גורם בכיר בממשל ביידן אמר ל-CNN כי לפי מודיעין, "ישראל צפויה לתקוף באופן מוגבל - בשטח איראן". עם זאת, הגורם הביע חשש שירושלים לא תעדכן את וושינגטון בזמן: "מקווים שיזהירו אותנו לפני המהלך ויעדכנו אותנו בפרטים - אבל אין לכך שום ערובה כי הם יודעים שנתנגד".