השגריר האמריקני: "ארה"ב לא תעמוד מהצד ותצפה באלימות מתנחלים"

השגריר טום ניידס התייחס באירוע של יוזמות ז'נבה לפרעות שביצעו מתנחלים בכפר תורמוס עיא הסמוך לעלי, ואמר: "אנחנו לא מקבלים את מה שקרה בימים האחרונים בכפרים הפלסטיניים, זה חייב להיפסק"

Whatsapp Image 2023 04 27 At 1
שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס התייחס הערב (חמישי) באירוע של יוזמות ז'נבה לפרעות שביצעו מתנחלים אמש בכפר תורמוס עיא הסמוך לעלי, ואמר: "אנחנו לא מקבלים את מה שקרה בימים האחרונים בכפרים הפלסטיניים, ארה"ב לא תעמוד מהצד ותצפה באלימות מתנחלים".

"ארצות הברית מעודדת את ממשלת ישראל להורות לגופי הביטחון לעשות הכל כדי למנוע אירועים כאלה ולנקוט את כל הצעדים הדרושים למנוע אותם", הוסיף ניידס, "זה חייב להיפסק".

Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
הפרעות בתורמוס עיא | צילום: רויטרס

כזכור, מאות מתנחלים הגיעו אתמול בצהרי היום לכפר תורמוס עיא שמצפון לרמאללה, הציתו רכבים ובתים בכפר, ופצעו ככל הנראה מספר פלסטינים, במחאה על הפיגוע שלשום בכניסה לעלי. בתיעודים שהופצו ברשתות החברתיות נראו המתנחלים הולכים ברחובות הכפר ללא נוכחות של צבא או משטרה במקום ומציתים רכבים ובתים של תושבי המקום.

לפי המשטרה, כוח זיהה ירי מתוך הפרת סדר בסמוך לכפר, הכוח השיב באש ופצע 2 פלסטינים - מותו של אחד מהם נקבע זמן קצר לאחר מכן. על פי דיווחי הפלסטינים, יותר מ-400 מתנחלים השתתפו בפרעות, הם שרפו כ-60 רכבים ו-30 בתים.

Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
רכב שנשרף בתורמוס עיא | צילום: רויטרס

כשעתיים לאחר סיום האירוע, בצה"ל גינו: "אזרחים ישראלים הציתו רכוש של פלסטינים לפני זמן קצר בכפר תורמוס עייא. כוחות הביטחון נכנסו לכפר כדי לכבות את השריפות, למנוע חיכוכים ולאסוף ראיות. האזרחים יצאו מהכפר והמשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. צה"ל מגנה אירועים חמורים אלו של הפעלת אלימות והשחתת רכוש. אירועים מסוג זה מונעים מצה״ל וכוחות הביטחון להתמקד במשימתם המרכזית - הגנה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל ומניעת טרור".

Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
הפרעות בתורמוס עיא | צילום: רויטרס

האירוע מגיע לאחר ששלשום בלם הצבא מתנחלים שהגיעו לבצע פעולות נקמה בכפר חווארה. שעות ספורות לאחר הפיגוע בעלי, בו נרצחו ארבעה ונפצעו ארבעה נוספים, הגיעו עשרות לכפר חווארה וניסו לבצע שם פרעות, בדומה למה שנעשה בפברואר האחרון.