מחשש למשבר הומניטרי: ביידן יודיע על הקמת נמל בעזה

נשיא ארצות הברית יודיע הלילה בנאום מצב האומה כי הורה לצבא ארצות הברית להקים נמל ברצועה בתיאום עם ישראל - במטרה לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי. בכיר בבית הלבן: "ייקח כמה שבועות להשלים את הקמת הנמל, משלוח ראשון יגיע מקפריסין". ההחלטה האמריקנית מגיעה ברקע הרחבת הסיוע לעזה דרך הים, כפי שפורסם בחדשות 13

זמן צפייה: 03:49

בצל החשש למשבר הומניטרי, ובעקבות הלחץ הגובר בתוך המפלגה הדמוקרטית, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יודיע הלילה (בין חמישי לשישי) בנאום מצב האומה כי הורה לצבא האמריקני להתחיל בפרויקט הקמת נמל ברצועת עזה בתיאום עם ישראל, במטרה לאפשר העברת סיוע דרך הים.

הודעת הנשיא מגיעה ברקע חוסר שביעות הרצון הגובר בוושינגטון מהיקף הסיוע והקצב שבו הוא מועבר לרצועה, וכן מחשש למשבר הומניטרי בעקבות תקיפה ישראלית ברפיח. בכיר בממשל אמר כי יש להציף את עזה בסיוע הומניטרי על מנת שהסיוע יגיע לידיים הנכונות - וטען כי ככל שיכנס סיוע רב יותר כך יצטמצם כוחן של קבוצות אלימות. על פי הבכיר, "ייקח כמה שבועות להשלים את הקמת הנמל", ומשלוח ימי ראשון יגיע לרצועה מקפריסין.

מוקדם יותר השבוע, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי "ארה"ב בוחנת דרכים להעברת סיוע לרצועה דרך הים".

תקיפת חיל האוויר ברפיח
תקיפת חיל האוויר ברפיח | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

שלשום פורסם בחדשות 13 כי היקף הסיוע שיועבר לרצועת עזה יוגדל דרך הים, למרות הקיפאון המתמשך במגעים לעסקת שחרור חטופים. בעקבות זאת, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, נסע כבר פעמיים לקדם את הסוגיה באיחוד האמירויות, בשליחותו של שר הביטחון יואב גלנט.

הסיוע, שכאמור צפוי לצאת לדרך בימים הקרובים, ימומן ויובל על ידי איחוד האמירויות, שתשלח ספינה ועליה סיוע נרחב לכיוון קפריסין - שם יתבצע בידוק לציוד על ידי נציגים ישראלים. לאחר מכן, הספינה תגיע לחופי עזה ותפרוק את הציוד. ישראל תאבטח את המהלך, אך לא תהיה שותפה לו.